تئین

معنی کلمه تئین در لغت نامه دهخدا

تئین. [ ت ِ ]( فرانسوی ، اِ ) ماده ای است شبیه به کافئین که از چای گیرند. الکالوئید عصاره ٔچای. و رجوع به چای و گیاه شناسی گل گلاب ص 204 شود.

معنی کلمه تئین در فرهنگ عمید

الکلوئید موجود در برگ چای که خاصیت آن مانندِ کافئین است.

معنی کلمه تئین در فرهنگ فارسی

( اسم ) شبه قلیایی که از چای استخراج کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه تئین

مصرف بیش از حد پروتئین وی بار کبدی را افزایش می‌دهد و باعث آسیب‌های جدی به کبد می‌شود.
این پروتئین علاوه بر اوستئوسیت‌ها، در برخی کندروسیتها هم بیان می‌شود و استخوان‌سازی را توسط سلول‌های استخوان‌ساز (استوئوبلاست‌ها) مهار می‌کند.
از آنزیم‌های محدودکننده جهت انتقال ژن به وکتور پلاسمیدی در فرایند کلونینگ ژن و تولید پروتئین استفاده می‌شود.
برای مثال، تبدیل رونوشت‌های پیش‌ساز آران‌ای پیام‌رسان به آران‌ای پیام‌رسان بالغ است که متعاقباً می‌تواند به پروتئین ترجمه شود. این فرایند شامل سه مرحلهٔ اصلی است که به‌طور قابل‌توجهی ساختار شیمیایی مولکول آران‌ای را تغییر می‌دهند: کلاهک‌گذاری '۵، افزودن یک دُم پلی آدنیلهٔ ۳' و پیرایش آران‌ای.
بادام تلخ، مانند دانه‌های هلو، زردآلو، آلو، سیب، به و گیلاس حاوی آمیگدالین است که می‌تواند در بدن تبدیل به سیانید شود. بادام تلخ باید به منظور از بین رفتن مواد شیمیایی سمی موجود در آن حرارت داده شود یا پاستوریزه شود. بادام شیرین سرشار از پروتئین، ویتامین ئی، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و آهن است که برای بدن مفید است؛ اما مصرف بادام تلخ، توصیه نمی‌شود.
میزان پروتئین دانه سویا بسیار بیشتر از سایر دانه‌های روغنی است. ارقام زیر نشان دهنده تفاوت عمده سویا با سایر دانه‌های روغنی به لحاظ میزان روغن و پروتئین است.
ویروئیدها گروه دیگری از پاتوژن‌ها هستند، اما آن‌ها فقط حاوی آراِن‌اِی هستند. هیچ پروتئینی را کد نمی‌کنند و توسط یک پلی‌مراز سلول گیاهی میزبان رونوشت‌برداری می‌شود.
مصرف بادام زمینی بهترین راه برای افرادی ست که می‌خواهند پروتئین بیشتر به رژیم غذایی خود اضافه کنند. بادام زمینی به‌طور قابل توجهی دارای مواد مغذی ضروری ست. به همین دلیل بادام زمینی برای بدنسازی بسیار مفید می‌باشد.
این ملکول یک پروتئین پوسته‌ای با وزن ۳۱ کیلو دالتون است که نامش را از نوعی کم‌خونی همولیتیک ارثی به نام استوماتوزیس می‌گیرد. این پروتئین بر روی سطح گلبول‌های قرمز انسان و برخی دیگر از انواع سلول‌ها یافت می‌شود و کارش تنظیم و کنترل مجاری عبوری پوستهٔ این سلول‌هاست. اختلال در این پروتئین سبب بروز «استوماتوزیس ارثی» می‌شود که نوعی کم‌خونی همولیتیک است.
آنکوپروتئینها محصول پروتو-آنکوژن‌ها هستند که در حضور ژن سرکوبگر تومور یا پادگن (آنتی‌ژن) ایجاد می‌شوند.