بی حرکت

معنی کلمه بی حرکت در فرهنگستان زبان و ادب

{akinetic} [علوم پایۀ پزشکی] فاقد حرکت؛ مربوط به بی حرکتی

معنی کلمه بی حرکت در ویکی واژه

sedentario
immobile

جملاتی از کاربرد کلمه بی حرکت

ارزیابی حرکت عبارت است از تجزیه و تحلیل عملکرد حرکتی در طول وظایف عملکردی برای تعیین سینماتیک مفاصل مجزا و تأثیر آنها بر زنجیره حرکتی. آنالیز سه بعدی یا دو بعدی بیومکانیک درگیر در تکالیف ورزشی می‌تواند به پیشگیری از آسیب و افزایش عملکرد ورزشی کمک کند. شناسایی مکانیک‌های حرکتی غیرعادی، به درمانگران ورزشی این توانایی را می‌دهد که برنامه‌های حرکات اصلاحی دقیق‌تری را برای پیشگیری، توانبخشی ورزشی و بهبود پس از آسیب‌های ورزشی تجویز کنند، و به تعیین آمادگی برای بازگشت به ورزش کمک کنند.
اعتراضات از ۱۳ ژانویه ۲۰۱۱ میلادی، در این کشور آغاز شد. این اعتراض‌ها و راهپیمایی‌ها از روز ۱۷ فوریه ۲۰۱۱ میلادی به شکلی گسترده درآمد و به یک شورش سراسری در خاک لیبی تبدیل شد. این شورش‌ها با برخوردهای خونین حاکمیت با مردم معترض همراه شد. این درگیری‌ها به تدریج همه شهرهای لیبی را فرا گرفت؛ و به جنگ‌های شهری و بین شهری، میان مخالفین و هواداران حکومت منجر شد. نیروهای مخالف حکومت، در شهر بنغازی اقدام به تشکیل دولت موقت کردند. مخالفان معمر قذافی از مناطق شرق لیبی حرکت خود را آغاز کرده و به تدریج مناطق مرکزی و غربی لیبی را نیز تحت کنترل خود گرفتند.
کف پای شتر، پهن است و مانع از این می‌شود که در شنزار فرورود. چشم‌های شتر دارای مژه‌های بلندی است که به همراهی پلک‌ها، چشم‌ها را از طوفان‌های شن و از تابش شدید آفتاب محافظت می‌کند. شتر در هنگام تنفس می‌تواند بینی را به خوبی از هم باز کند و بیشترین میزان هوا را وارد ریه‌های خود کند و در هنگام بروز طوفان شن بینی خود را ببندد. شتر دارای فک درازی است که به‌طور جانبی حرکت می‌کند و می‌تواند عمل جویدن را به خوبی انجام دهد.
الکترود آنزیمی یک مبدل شیمیایی کوچک است که با ترکیب یک روش الکتروشیمیایی با فعالیت آنزیم بی حرکت کار می‌کند. برای نمونه از گلوکز اکسیداز تثبیت شده روی ژل برای اندازه‌گیری غلظت گلوکز در محلولهای بیولوژیکی و در بافتهای آزمایشگاهی استفاده می‌کند.
یکذره ی تو بی حرکت نیست یکزمان وه زین هوا که در سر سرو روان تست
چتر عالیش چو چرخی که شود بی حرکت میمونش چو کوهی که بود جاناور
چندین فناوری مبتنی بر پلاسما برای بی حرکت نگه داشتن پروتئینها بسته به کاربرد نهایی ماده زیستی حاصل، ایجاد شده‌است. این روش یک رویکرد نسبتاً سریع برای تولید سطوح فعال زیستی هوشمند است.
گشت بی نور و ماند بی حرکت زان نهیب حسام جان او بار
این جانوران در مقایسه با اکثر گوزن‌ها کوچک‌تر هستند. طول بدنشان ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر و وزنی معادل ۷ تا ۱۷ کیلوگرم دارند و پاها و بدن طوری طراحی شده است که بتوانند در ارتفاعات و کوه‌ها به خوبی حرکت و زندگی کنند. این جانوران بدون شاخ بوده و در جنس نر دارای دندان‌های نیش غیرمعمول و بزرگی هستند اما از نظر تعداد و فرمول دندانی مشابه گوزن‌ها هستند. جنس نر این جانوران دارای کیسهٔ مشک در مجاورت بیضه‌ها و ناف هستند و با استفاده از ترشحات آن، جانور ماده را جذب می‌کنند. ترشحات این غدد در صنایع عطرسازی کاربرد داشته و سالیانه تعداد زیادی از جنس نر این جانور برای استفاده از غدد مشک آن‌ها توسط انسان شکار می‌شوند. هر یک کیلوگرم از این غده، در بازار سیاه به قیمت ۴۵هزار دلار خرید و فروش می‌شود.
آوازش دادم، چون مرده ای بی حرکت، در کفنی از گل، پاسخم نداد.
گزارش شده که این دارو ممکن است از هدر رفتن عضله (لاغر شدن) که در بسیاری از بیماران بستری و بی حرکت رخ می‌دهد، جلوگیری کند. [۲] یک پژوهش در تعداد معدودی موش نشان داده‌است که آستمیزول با مسدود کردن فعالیت پروتئین موجود در عضلات که در جریان آتروفی عضلات درگیر است، از این پدیده جلوگیری می‌کند. [۳] با این حال نگرانی از اثر طولانی مدت این دارو در عضله قلب مانع از استفادهٔ معمول از آن در انسان، برای این نشانه می‌شود.
۱۰. کالکی: اسب سفید. این حلول هنوز انجام نشده‌است. هنگامی که شرارت و پلیدی در دوران کنونی به اوج برسد، ویشنو به شکل کالی تجلی می‌یابد تا باززایش و انقلاب کیهانی را به انجام برساند. گفته می‌شود که ویشنو، سوار بر اسبی سفید، از آسمان فرود خواهد آمد و شمشیر خود را به شکل شهابی حرکت خواهد داد.
در اواخر سال ۲۰۰۷ یک سری طوفان‌های غبار آلود مریخ را دربر گرفت و در ۲۰ ژوئیه هر دوی مریخ‌نوردها در معرض نقص و از کار افتادگی قرار گرفتند. مشکل اصلی در این زمان مسدود شدن ۹۹ درصد از نور مستقیم خورشید برای مریخ‌نوردها بود. عدم شارژ باتری‌ها باعث می‌شود هیترها (گرم‌کننده‌ها) نتوانند قطعات الکتریکی ضروری مریخ‌نورد را گرم نگه دارند و سرمای زیاد باعث از کارافتادگی این قطعات خواهد شد. بعد از اینکه طوفان اندکی فروکش کرد مریخ‌نوردها قادر شدند تا دوباره به شارژ باتری خود بپردازند اما در طول طوفان همچنان بی حرکت باقی مانند.
مباش بی حرکت زینهار کز گلشن به آفتاب رسد شبنم از پریدن چشم
و چو ظاهر کردیم که نفس اعتدال نیست، گوییم که زندگی مر جسدهای ما را عرضی است، از بهر آنکه چیزی عرضی آن باشد اندر چیزی که گاهی اندر او باشد و گاهی نباشد، و چو جسد های ما گاهی زنده است و گاهی نه زنده، همی دانیم که زندگی جسد ما عرضی است. و معنی عرضی اندر چیزی از چیزی آید که آن معنی اندر آن چیز جوهری باشد، پس واجب آید که اندر جسدهای ما به وقت زندگی ما چیزی هست که مر او را زندگی جوهری است تا از آن زندگی جوهری که مر آن چیز راست، زندگی عرضی اندر جسد ما آمده است، بر مثال آهن سرد که چو با آتش که مر او را گرمی (جوهری است مجاورت کند، گرمی عرضی از آتش اندر آهن آید. پس ما مر آن چیز را که زندگی عرضی اندر اجساد ما از او آمده است) نفس گفتیم و به ضرورت دانستیم که زندگی مر او را جوهری است. و چو چیزی یافتیم (که آن به ذات خویش) زنده است و جوهری دیگر زنده بدو (همی) شود، دانستیم که او به ذات خویش جوهر است (نه عرضی است) از اعراض، و چو مر این زنده را که زندگی او عرضی است میرنده یافتیم، دانستیم که آنچه (زندگی او جوهری است) میرنده نیست. (پس ظاهر شد که نفس ما به ذات خویش زنده است و میرنده نیست) البته. و چو درست کردیم پیش از این که مر جسم را حرکت قسری است و (مر او را حرکت نیست جز حرکت قسری) و حرکت قسری اندر چیز بی حرکت از متحرکی به ارادت پدید آید و جسد ما متحرک است، پیدا آمد که حرکت اجساد ما قسری است از نفس که حرکت او ارادی است. و چو هر زنده ای متحرک است و نفس زنده است، لازم آید که حرکت مطلق مر نفس راست که زندگی او جوهری است.
آکوردها در دورهٔ باروک اهمیت‌ای فزاینده یافتند. پیش از آن، زیبایی خط‌های ملودیک بیش از آکوردها، که هنگام اجرای هم‌زمان این خط‌های ملودیک پدید می‌آمدند، مورد توجه بود. به تعبیری، آکوردها فقط در حکم محصول جانبی حرکت خط‌های ملودیک بودند. اما در دورهٔ باروک، آکوردها به گونه‌ای مستقل نیز معنا یافتند. از این زمان، آهنگ‌سازان هنگام نگارش خط ملودیک، به آکوردهایی که با آن هماهنگ باشند نیز اندیشیدند. در واقع، آن‌ها گاه ملودی را برای تناسب با توالی‌های آکوردی ویژه‌ای به نگارش درمی‌آوردند. چنین توجه‌ای به آکوردها سبب شد خط ملودیک باس، که مبنای هارمونی بود، اهمیت‌ای تازه بیابد. به این ترتیب، تمام بافت موسیقایی بر خط ملودیک باس متکی شد.