بی‌تاب

معنی کلمه بی‌تاب در لغت نامه دهخدا

بی تاب. ( ص مرکب ) بیقرار و بی طاقت. ( آنندراج ). آنکه آرام و قرار ندارد. بی قرار. بی طاقت. ( فرهنگ فارسی معین ). ناتوان و ضعیف و زبون و ناشکیبا و بی آرام. ( ناظم الاطباء ) :
بی رتبت تو گردون بیقدر چون زمین
با هیبت تو آتش بی تاب چون شرر.مسعودسعد.هم آخر کار کو بیتاب گردد
هم او هم کنگره پرتاب گردد.نظامی.جان کمست آن صورت بیتاب را
رو بجو آن گوهر کمیاب را.مولوی ( مثنوی چ خاورص 23 ).دلم بر شوخی مژگان بی تاب تو میلرزد
که روز و شب بزیر سایه تیغاند آن ابرو.میرزا بیدل ( از آنندراج ).- بی تاب شدن ؛ ضعیف و ناتوان و بی آرام شدن. ( ناظم الاطباء ).
- بی تاب و توان ؛ بی آرام و ناتوان.
- بی تاب و توان کردن ؛ ناتوان کردن. کم زور کردن. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه بی‌تاب در فرهنگ عمید

بی قرار، بی طاقت، کسی که قرار و آرام ندارد.

معنی کلمه بی‌تاب در فرهنگ فارسی

( صفت ) آنکه آرام و قرار ندارد بیقرار بیطاقت .
بی قرار، بی طاقت، کسی که آرام وقرارندارد

معنی کلمه بی‌تاب در دانشنامه عمومی

بی تاب (فیلم ۱۹۸۳). بی تاب ( Betaab ) یک فیلم هندی به کارگردانی راهول راول که در سال ۱۹۸۳ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به سانی دئول و آمریتا سینگ اشاره کرد.
این فیلم در ایران توسط مؤسسه پارسیان دوبله و پخش شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه بی‌تاب

دوش مستغنی ازان بودی، که از بی‌تابی‌ام می‌شدی شرمنده، گر سویم نظر می‌داشتی
کشتن ما نیست مطلب از شکست آستین دامنی بر آتش بی‌تابی ما می‌زند
برندارد ننگ افسردن دل آزادگان شعلهٔ بی‌تاب ما را آرمیدن مردن است
ز شمع جلوه‌اش بزمِ که روشن گشته است امشب که بر بی‌تابی‌ام جویا دلِ پروانه می‌سوزد
به گفته برخی از منتقدین، تصویری که از م. امید در ذهن بسیاری به جا مانده این است که او از نظر شعری به نوعی نبوت و پیام‌آوری روی آورده و از نظر عقیدتی آمیزه‌ای از تاریخ ایران باستان و آراء عدالت‌خواهانه پدیدآورده و در این راه، گاه ایران‌دوستی او جنبه نژادپرستانه پیدا کرده‌است. در واقع اخوان ثالث شعر را چنین تعریف می‌کند: شعر محصول بی‌تابی انسان در لحظاتی است که در پرتو شعور نبوت قرار می‌گیرد.
ز شوق حوضش از بس بود بی‌تاب چو نیلوفر، فلک سر بر زد از آب
خوبان چو خنده بر من بی‌تاب کرده‌اند دردم دوا به شربت عنّاب کرده‌اند
گفتمش در وصل خواهی کشتنم یا در فراق گفت بی‌تابی مکن خواهیم کردن زین دو یک
در آن دوران یک چیز واضح بود که آوینی اصلاً آدمی معمولی نبود و پیچیدگی‌های روحی خیلی پرباری داشت. من با او گفت‌وگوها و صحبت‌های فراوانی داشتم. شاید بیشتر با محوریت هنر و گاهی بر سر پیدا کردن راه‌حل‌های فردی و اجتماعی. امروز که فکر می‌کنم انگار که می‌خواست از زمین جدا شود. من وقتی سیر تمام بی‌تابی‌هایش را نگاه می‌کنم، می‌بینم که نمی‌خواست ساده و راحت برسد و در همین قالب‌های ساده باقی بماند. ذهن من یا همه دوستانش با رگه‌های ذهنی او تفاوت داشت. واقعاً انگار قصدش غیرمادی شدن بود و این در همان دوران هم بروز و نمود داشت. واقعیتش این است که در همان دوران هم رگه‌های معنوی در او وجود داشت.
عنان دل به دست بیخودی افتاده می‌ترسم که بی‌تابانه حرفی گوید و رسوا کند خود را
استرس و اضطراب در لغت جنبیدن، لرزیدن، تپیدن، پریشان‌حال شدن، یکدیگر را با چیزی زدن، به هم واکوفتن، آشفتگی، بی‌تابی، ناآرامی است؛ این‌ها کلماتی هستند که در زندگی روزمرّه، برای توصیف حالات، احساسات و هیجانات استفاده می‌شوند. به‌طور مثال: هنگام سخنرانی در برابر جمع، هنگام امتحان، به خاطر مشکلات مالی، به دلیل تاُخیر سر یک قرار و ….
پی صرف چمن، فواره بی‌تاب دمادم سیم ساعد می‌کند آب
رامش سیتارامان٬ دانشمند کامپیوتر ادعا کرده است که کاربران اینترنت بی‌تاب هستند و احتمالاً با گذشت زمان بیشتر بی‌صرع می‌شوند. در یک تحقیق در مقیاس بزرگ که در سال ۲۰۱۲ تکمیل شده و شامل میلیون‌ها کاربر در حال تماشای فیلم‌ها در اینترنت هستند، سیتارامان نشان می‌دهد که کاربران در صورت عدم شروع به بازی در عرض دو ثانیه، کاربران آنلاین را ترک می‌کنند. سیتارامان نشان می‌دهد وقتی انسان‌ها به جریان سریع اطلاعات در اینترنت عادت کرده‌اند٬ آن‌ها بی‌وقفه‌تر می‌شوند و تحمل کمتر برای تداوم دارند.
آنگل کارالیچف نخست به سرودن شعر پرداخت اما به آثار منثور راغب گشت، قهرمانان داستان‌هایش را بیشتر از میان سالخوردگان تهیدست و بی‌تاب و توان برگزیده است. داستان بهار نخستین اثر منثور وی است. افسانه‌های بلغاری را برای کودکان مشتمل بر چند جلد گرد آورد. در آثار کارالیچف علاقه او به توده مردم، زیبایی‌های طبیعت بلغارستان، و میراث کشورش نمایان است.
چو می‌دیدم دلش را مایل بی‌تابی عاشق به اندک جور او دانسته صد فریاد می‌کردم
همیلتون به کارهای حقوقی و تجاری خود در نیویورک ادامه داد و همزمان در پایان دادن به تجارت قانونی برده فعالیت می‌کرد. معاون رییس جمهوری آرون بِر برای گاورنر ایالت نیویورک در سال ۱۸۰۴ به رقابت پرداخت و همیلتون نیز علیه وی در انتخابات شرکت جست. اینکار همیلتون برای آرون بِر خوش نیامد و همیلتون را به دوئلی در یازدهم ژوئیه ۱۸۰۴ دعوت کرد. در جریان دوئل همیلتون عمداً به آسمان شلیک نمود با این حال آرون بِر به سمت همیلتون شلیک کرد که در اثر اصابت گلوله همیلتون جان خود را یک روز بعد از دست داد. در فرهنگ عامه همیلتون به سیاست مداری اندیشمند و اقتصاددانی که غالباً بی‌تاب است شهره دارد. ایده‌های همیلتون شالوده دولت و اقتصاد آمریکا را بنیان نهاده‌است.
اصل خاک بیشتر در کشورهای مهاجرپذیر مورد اقبال واقع شده‌است کشورهایی که به کنوانسیون کاهش بی‌تابعیتی سال ۱۹۶۱ پیوسته‌اند، به افرادی که در کشتی، هواپیما یا قلمرو یا در آسمان و در محدودهٔ هوایی آن کشور متولد شده‌اند حق شهروندی و تابعیت می‌دهند و فرد متولد شده دارای تمام حقوق شهروندی آن کشور می‌باشد و این حقوق ربطی به ملیت یا شهروندی یا نوع اقامت (قانونی یا غیرقانونی) والدینش ندارد و گذشت زمان بر حقوق شهروندی فرد تأثیر ندارد.