بیولوژی

معنی کلمه بیولوژی در لغت نامه دهخدا

بیولوژی. [ ی ُ ل ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) معرفةالحیات. رجوع به زیست شناسی شود.

معنی کلمه بیولوژی در فرهنگ معین

[ فر. ] ( اِ. ) زیست شناسی .

معنی کلمه بیولوژی در فرهنگ عمید

= زیست شناسی

معنی کلمه بیولوژی در فرهنگ فارسی

علم الحیات، زیست شناسی، علم جانورشناسی
معرفه الحیات

معنی کلمه بیولوژی در ویکی واژه

زیست شناسی.

جملاتی از کاربرد کلمه بیولوژی

احمدحسین عدل (۱۲۷۷ تبریز – ۱۳۴۱ تهران)، از بنیانگذاران کشاورزی جدید در ایران، نخستین اصلاح کننده غلات در کشور، نخستین اقدام‌کننده به مبارزات بیولوژیک با آفات گیاهی در کشور و بنیانگذار دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران در کرج است که سالها در کابینه‌های مختلف وزارت کشاورزی را به عهده داشت.
الکتروفیزیولوژی شاخه‌ای از علم فیزیولوژی است که به طور گسترده‌ای جریان یون‌ها (جریان یونی) در بافت‌های بیولوژیکی و به ویژه تکنیک‌های ‌ثبت الکتریکی که اندازه‌گیری این جریان را امکان پذیر می‌کند، را بررسی می‌کند. تفاوت در تکنیک‌های کلاسیک به کار رفته در علم الکتروفیزیولوژی تنها در نحوه قراردهی، شکل و ساختار الکترودها و نحوه آماده‌سازی بافت بیولوژیکی است.
بلافاصله پس از قرار دادن، ایمپلنت (و آسیب بافتی ناشی از جراحی) منجر به التهاب حاد می شود. علائم کلاسیک التهاب حاد قرمزی، تورم، گرما، درد و از دست دادن عملکرد است. خونریزی ناشی از آسیب بافتی منجر به لخته شدن سلولهای ماست سل نهفته می‌شود. ماست سل‌ها کموکین‌هایی آزاد می‌کنند که اندوتلیوم رگ‌های خونی را فعال می‌کند. رگ‌های خونی گشاد شده و نشت می‌کنند و باعث ایجاد قرمزی و تورم با التهاب حاد می‌شوند. اندوتلیوم فعال اجازه تخلیه پلاسمای خون و گلبول‌های سفید خون از جمله ماکروفاژها را می‌دهد که به ایمپلنت منتقل می‌شوند و آن را غیر بیولوژیک می‌دانند. ماکروفاژها برای مقابله با بدن خارجی اکسیدان آزاد می‌کنند. اگر آنتی‌اکسیدان‌ها نتوانند بدن خارجی را از بین ببرند، التهاب مزمن شروع می‌شود.
شناگران میکروبی که گاهی به آنها ریزشناگر نیز گفته می‌شود، جانداران میکروسکوپی هستند که توانایی حرکت در محیط مایع یا آبی را دارند. ریزشناگران طبیعی در همه جای جهان طبیعی به عنوان میکروارگانیسم‌های بیولوژیکی مانند باکتری‌ها، آرکی‌ها، پروتیست‌ها، اسپرمها و ریزجانوران یافت می‌شوند.
آنتی‌پروژستوژن یا آنتی پروژستین ها و یا همچنین به عنوان شناخته شدهٔ پروژسترون آنتاگونیست یا پروژسترون مسدود کننده های یک کلاس از مواد مخدر است که جلوگیری از پروژستوژن ها مانند پروژسترون از واسطه خود اثرات بیولوژیکی در بدن است. آنها عمل می کنند با مسدود کردن این گیرنده پروژسترون (روابط عمومی) و/یا مهار یا سرکوب پروژسترون تولید. آنتی‌پروژستوژن ها یکی از سه نوع هورمون های جنسی آنتاگونیستدیگران بودن آنتی استروژن و ضدآندروژن.
در آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ نگرانی‌هایی در مورد امنیت مکان‌های نگهداری تسلیحات شیمیایی سوریه و همچنین در مورد استفاده احتمالی سلاح‌های شیمیایی مطرح شد. در ژوئیه ۲۰۱۲ سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه اظهار داشت: هیچ‌گونه اسلحه شیمیایی یا بیولوژیکی استفاده نمی‌شود. همه این انواع سلاح‌ها در انبار و تحت امنیت و نظارت مستقیم نیروهای مسلح سوریه است و هرگز از آن‌ها استفاده نمی‌شود مگر اینکه سوریه در معرض تجاوز خارجی قرار بگیرد. "
اختلال اوتیسم با توجه به وجود اختلالات رشدی قابل توجه در تعاملات اجتماعی و ارتباطی و همچنین اختلالات حرکتی، فعالیت‌ها و/یا علایق تکراری و کلیشه‌ای تشخیص داده می‌شود. این اختلال بر اساس رفتار تعریف می‌شود، زیرا هیچ نشان‌گر بیولوژیکی خاصی مشخص نشده‌است. به دلیل تنوع شدت و اختلال عملکردی که افراد اوتیسم نشان می‌دهند، این اختلال معمولاً به عنوان یک طیف شدت در نظر گرفته می‌شود.
این باکتری را می‌توان به راحتی و با هزینه‌ای کم در محیط آزمایشگاهی کشت داد و بیش از ۶۱ سال است که به‌شدت مورد بررسی قرار گرفته‌است. اشرشیا کلی، یک باکتری شیمی‌پرورد است که محیط شیمیایی آن باید دارای منبع کربن و انرژی باشد. این باکتری، گسترده‌ترین جاندار مدل پروکاریوتی مورد مطالعه و یک گونهٔ مهم در زمینه‌های زیست‌فناوری و میکروبیولوژی است که به‌عنوان جاندار میزبان برای بسیاری از پژوهش‌ها در رابطه با دی‌ان‌ای نوترکیب مورد استفاده است. در شرایط مساعد، تولید مثل این باکتری، کمتر از ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.
مبحث اسلام و کودکان شامل حقوق کودکان در اسلام، وظایف کودکان در قبال پدر و مادرشان، و حقوق پدر و مادر بر فرزندانشان، هم فرزندان بیولوژیکی و هم فرزندخواندگان می‌شود. همچنین برخی از اختلافات در زمینه حقوق، با توجه به مذاهب مختلف بحث می‌شوند.