زیست شناسی
معنی کلمه زیست شناسی در لغت نامه دهخدا

زیست شناسی

معنی کلمه زیست شناسی در لغت نامه دهخدا

زیست شناسی.[ ش ِ ] ( حامص مرکب ) شناخت حیات. ( فرهنگ فارسی معین ). معرفةالحیات. علم الحیوة. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). دانشی که درباره موجودات زنده بحث کند. علم الحیاة. ( فرهنگ فارسی معین ).
- زیست شناسی جانوری ؛ بخشی از زیست شناسی که موضوع آن زندگی حیوانات و ساختمان بدن آنهاست. ( فرهنگ فارسی معین ).
- زیست شناسی گیاهی ؛ بخشی از زیست شناسی که موضوع آن نباتات است. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به زیست و زیستن شود.

معنی کلمه زیست شناسی در فرهنگ معین

(ش ) (اِ. ) دانشی که دربارة موجودات زنده بحث می کند.

معنی کلمه زیست شناسی در فرهنگ عمید

علمی که دربارۀ موجودات زنده بحث می کند، علم الحیاة، بیولوژی.
* زیست شناسی جانوری: آن قسمت از علم زیست شناسی که دربارۀ جانوران و ساختمان بدن آن ها بحث می کند.
* زیست شناسی گیاهی: آن قسمت از علم زیست شناسی که دربارۀ گیاهان بحث می کند.

معنی کلمه زیست شناسی در فرهنگ فارسی

۱ - شناخت حیات . ۲ - دانشی که درباره موجودات زنده بحث میکند علم الحیاه . یا زیست شناسی گیاهی بخشی از زیست شناسی موضوع آن نباتات است . یا زیست شناسی جانوری بخشی از زیست شناسی که موضوع آن زندگی حیوانات و ساختمان بدن آنهاست .

معنی کلمه زیست شناسی در دانشنامه عمومی

زیست شناسی بخشی از علوم هفت گانه است که گونه و شیوهٔ زندگی جانداران را بررسی می کند. این دانش به بررسی ویژگی ها و رفتار جانداران، خاستگاه، فرگشت و چگونگی پیدایش گونه ها و افراد ( جمعیت ) ، و نیز به بررسی تعامل جانداران با یکدیگر و محیط پیرامونشان می پردازد. ( زیست شناسی سامانه ها ) زیست شناسی، شامل موضوعات و تقسیم بندی های گسترده ای از بسیاری مباحث و رشته های مختلف می باشد؛ از جمله مهم ترین این مشخصات، چهار ویژگی وابسته به هم شامل موارد زیر است که می توان آن ها را اساس زیست شناسی کهن نامید:
• سلول ها ( Cells ) به عنوان واحد اصلی حیات هستند. ( نظریه یاخته )
• گونه های جدید و صفات موروثی، محصول فرگشت هستند.
• ژن ها واحد اصلی وراثت هستند.
• جانداران محیط داخلی خود را برای حفظ یک وضعیت پایدار و ثابت حفظ می کنند.
رشته های اصلی زیست شناسی به وسیله مقیاسی که در آن، جاندارانی که پیش تر مطالعه شده اند، گونه های جانداران مورد مطالعه و روش های استفاده شده در مطالعه آن ها، تعریف می شود:
• بیوشیمی، مطالعه شیمی اولیه زندگی
• زیست شناسی مولکولی، مطالعه برهم کنش های پیچیده در میان مولکول های زیستی
• گیاه شناسی، مطالعه زیست شناسی گیاهان
• جانورشناسی، مطالعه زیست شناسی جانوران
• زیست شناسی سلولی، بررسی واحدهای ساختمانی همه حیات، سلول
• فیزیولوژی، بررسی عملکردهای فیزیکی و شیمیایی بافت ها، اندام ها و دستگاه زیستی هر جاندار
• زیست شناسی فرگشتی، بررسی فرایندهایی که تنوع زیستی را ایجاد می کنند.
• بوم شناسی بررسی فعل و انفعالات جانداران در محیط خود.
اصطلاح بیولوژی، ( به فرانسوی: Biologie، بیولوژی ) ( به انگلیسی: Biology، بایالجی ) از واژه یونانی βίος - بیوس «به معنی زندگی»، و پسوند λογία - لوژیا به معنی یا «شناسی» یا «مطالعه چیزی»، مشتق شده است. این واژه در آلمان در اوایل سال ۱۷۹۱ ممکن است از پسین سازی واژه قدیمی تر دوزیستان شناسی با حذف واژه دوزیستان، به وجود آمده باشد.
شکل لاتین این اصطلاح، نخستین بار در ۱۷۳۶ زمانی که کارل لینه، از واژه biologi در کتاب کتاب شناسی گیاه شناسی ( Bibliotheca botanica ) خود استفاده کرد، ظاهر شده است.
اگرچه زیست شناسی در قالب مدرن خود پیشرفت های بسیاری یافته است، اما علوم مرتبط و وابسته به آن، از زمان های قدیم مورد مطالعه قرار گرفته اند. فلسفه طبیعی در اوایل تمدن های باستانی میان رودان، مصر، شبه قاره هند و چین مورد مطالعه قرار گرفت. با این حال، ریشه های زیست شناسی مدرن و گرایش به مطالعه طبیعت اغلب به یونان باستان برمی گردد. در حالی که مطالعه رسمی پزشکی به بقراط ( حدود ۴۶۰ سال پیش از میلاد – حدود ۳۷۰ سال پیش از میلاد ) برمی گردد، اما ارسطو ( ۳۲۲ سال پیش از میلاد – ۳۸۴ پیش از میلاد ) گسترده ترین سهم را برای توسعه زیست شناسی به کار گرفت. نقش برجسته او در تاریخچه جانوران و کارهای دیگری با تکیه بر طبیعت گرایی، و فعالیت های تجربی دیگری که بر روی علت و معلولی زیستی و تنوع زندگی متمرکز بود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ثئوفراستوس جانشین ارسطو در لیسه، سلسله کتاب هایی در زمینه گیاه شناسی نوشت که تا به امروز سالم مانده اند و به عنوان مهم ترین سهم از دوران باستان و حتی قرون وسطی از علوم گیاهی به شمار می رود.
معنی کلمه زیست شناسی در فرهنگ معین
معنی کلمه زیست شناسی در فرهنگ عمید
معنی کلمه زیست شناسی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه زیست شناسی در دانشنامه عمومی

معنی کلمه زیست شناسی در دانشنامه آزاد فارسی

زیستْ شناسی (biology)
زیستْ شناسی
زیستْ شناسی
زیستْ شناسی
دانش بررسی حیات. زیست شناسی دربرگیرندۀ همۀ علوم زیستی است. تشریحو فیزیولوژی(مطالعۀ ساختار و عمل موجودات زنده)، یاخته شناسی(مطالعۀ یاخته ها) جانورشناسی(مطالعۀ جانوران)، گیاه شناسی(مطالعۀ گیاهان)، بوم شناسی(مطالعۀ زیستگاه ها و برهم کنش های گونه های زنده)، رفتارشناسی جانوران، رویان شناسی، رده بندیآرایه شناسی، و پرورش (زادآوری) گیاهان در این حوزه جای دارند. به علاوه، زیست شناسان به بررسی ساختارهای مولکولی نیز می پردازند. این امور در زیست شیمی، زیست فیزیک، و وراثت(مطالعۀ گوناگونی و وراثت) نیز مطالعه می شوند. پژوهش های زیست شناسی به درک سرشت حیات منجر شده است. طی دهۀ ۱۹۹۰، حوزۀ مطالعات زیست شناختی با طرح ژنوم انسانگسترده تر شد. در این طرح نقشۀ کل رمز ژنتیکی ۲۳ زوج کروموزوم انسان تعیین شده است. واژۀ زیست شناسی را نخستین بار پزشک آلمانی، گوتفرید رینولد ترویرانوس(۱۷۷۶ ـ ۱۸۳۷)، در ۱۸۰۲ به کار برد و ژان لامارککاربرد این واژه را رواج داد. گرچه پزشکان قرن ۵ پ م، مانند بقراط، نخستین مشاهدات زیست شناختی دقیق را صورت دادند و گیاهان مفید طبی و خواص آن ها را توصیف کردند، مطالعات فیزیولوژیک علمی در غیاب ابزار، آزمایش و دانش سازمان یافته و واژگان اختصاصی به جایی نرسید. پس از رنسانستحقیق و پژوهش آزاد ممکن شد. در قرن ۱۶، دانشنامه هایی مانند دانشنامۀ کُنراد گسنر(۱۵۱۶ ـ ۱۵۶۵) در باب تاریخ طبیعی منتشر شدند و کالبدشناسی نوین، به ویژه در دانشنامۀ پادواو زیر نظر وسالیوس، مطرح شد. فابریسیوسبعدها این امر را پی گرفت. ویلیام هارویبا تحقیق دربارۀ گردش خون فیزیولوژی نوین را بنیاد گذاشت و لینهنظام طبقه بندی دونامی را معرفی کرد. در قرن ۱۹، کوشش برای درک خاستگاه های تنوع عظیم اشکال حیات منجر به عرضۀ چندین نظریه در تکامل زیستی شد که نظریۀ انتخاب طبیعی داروین از آن جمله است. بحث و جدال های بعدی دربارۀ فرآیندهای تکامل و کشف ساختار دی اِن اِی به دست واتسونو کریک(۱۹۵۳)، موجد علم جدید وراثتشدند. همچنین، به کارگیری اصول شیمی مواد آلی منجربه پیشرفت های زیست شیمی و پیدایی زیست شناسی مولکولی شد.

معنی کلمه زیست شناسی در ویکی واژه

زیست‌شناسی
(جانوری، گیاهی): دانشی که درباره موجودات زنده بحث می‌کند؛ بیولوژی، علم‌الحیات.

جملاتی از کاربرد کلمه زیست شناسی

استیون پیتر راسل رز (متولد 4 ژوئیه 1938) عصب‌شناس ، نویسنده و مفسر اجتماعی انگلیسی است. وی استاد بازنشسته زیست شناسی و نوروبیولوژی در دانشگاه آزاد و کالج گرشام لندن است.
همانند موجودات بیولوژیکی، الگوهای تورینگ در سایر سیستم‌های طبیعی نیز رخ می‌دهند - برای مثال، الگوهای باد تشکیل شده در ماسه، موج‌های تکراری در مقیاس اتمی که می‌توانند در طول رشد کریستال‌های بیسموت ایجاد شوند، و توزیع نابرابر ماده در دیسک کهکشانی. اگرچه ایده‌های تورینگ در مورد مورفوژنز و الگوهای تورینگ برای سال‌های متمادی خاموش ماندند، اما اکنون برای تحقیقات زیادی در زیست‌شناسی ریاضی الهام‌بخش هستند. این یک نظریه اصلی در زیست شناسی رشد است. اهمیت مدل تورینگ بدیهی است، زیرا پاسخی به سؤال اساسی مورفوژنز ارائه می دهد: "اطلاعات فضایی چگونه در موجودات تولید می شود؟"