بیت‌المقدس

معنی کلمه بیت‌المقدس در لغت نامه دهخدا

بیت المقدس. [ ب َ تُل ْ م َ دِ / م ُ ق َدْ دَ ] ( اِخ ) قدس. اورشلیم.( اقرب الموارد ). ایلیا. ( مفاتیح ). مسجد اقصی. ( ترجمان القرآن ). قبله پیشینیان. ( شرفنامه ) :
به بیت المقدس و اقصی و صخره
بتقدیسات انصار و شلیخا.خاقانی.که بهر دیدن بیت المقدس
مرا فرمان بخواه از شاه دنیا.خاقانی.بگردانم ز بیت اﷲ قبله
به بیت المقدس و محراب اقصی.خاقانی.چو از قدسیان این حکایت شنید
عنان سوی بیت المقدس کشید.نظامی.حصار جهان را که سرباز کرد
ز بیت المقدس سرآغاز کرد.نظامی.به که محمل برون برم زین کوی
سوی بیت المقدس آرم روی.نظامی ( هفت پیکر ص 200 ).چو بیت المقدس درون پرقباب
رها کرد دیوار بیرون خراب.سعدی.سینه ریش از عدم آورده و آسوده رفت
عصمتم آمد به بیت المقدس و آسوده رفت.عرفی ( از آنندراج ).رجوع به قدس شود.
|| ( ع اِمرکب ) اصطلاح عرفانی است و عبارت از قلب طاهر از تعلق بغیر است. ( کشاف ج 2 ص 1554 از فرهنگ علوم عقلی سجادی ).

معنی کلمه بیت‌المقدس در فرهنگ فارسی

شهر و مرکز حکومت قدیم فلسطین
۱- ( اسم ) خانه مقدس . ۲- قلب طاهر از تعلق بغیر .

معنی کلمه بیت‌المقدس در دانشنامه آزاد فارسی

بِیت المُقَدّس (Jerusalem)
نمایی از شهر (یا: قُدس؛ اورشلیم) شهری باستانی و تاریخی در فلسطین، و پایتخت خودخواندۀ رژیم اشغالگر قدس، با ۶۹۵,۵۰۰ نفر جمعیت (۲۰۰۳). شهر مقدس و زیارتگاه مسلمانان، یهودیان و مسیحیان و از ۱۹۴۸ تاکنون مرکز ثقل منازعۀ اعراب و اسرائیل است. این شهر در ۵۵کیلومتری ساحل مدیترانه و ۲۵کیلومتری ساحل بحرالمیت قرار دارد. سازمان ملل متحد بخش شرقی این شهر را پایتخت اسرائیل نمی شناسد و تل آویو را پایتخت این کشور می داند. بیت المقدس (اورشلیم) به دو قسمت شرقی (شهر کهنه) و غربی (شهر نو) تقسیم می شود و تقریباً همۀ مکان های مقدس هر سه دین مزبور در شهر کهنه واقع است. محور اقتصاد آن خدمات دولتی و عمومی و جهانگردی و برخی صنایع است. اهمیت این شهر به وجود قبة الصخره، مسجدالاقصی، و کلیسای قیامت است که بنابه روایات، در محل جُلجتا بنا شده است. در ادبیات مسیحی و یهودی از این شهر به نام صهیون یاد می شود. بیت المقدس اولین قبلۀ مسلمانان و محل معراج پیامبر اسلام (ص) است. این شهر از قرن ۴پ م سکونتگاه و در ۱۰۰۰پ م پایتخت داوود نبی و حضرت سلیمان بود. بُختنصر در قرن ۶پ م آن جا را ویران و یهودیان را اسیر کرد. هخامنشیان یهودیان را آزاد کردند و به آبادانی دوبارۀ شهر یاری رساندند. ایرانیان، یونانیان، رومیان، اعراب، صلیبیون، و ترکان بر بیت المقدس حکومت کرده اند. جنگ های صلیبی بین مسلمانان و مسیحیان بر سر این شهر آغاز شد. در ۱۰۹۹م صلیبیون بر آن جا مسلط شدند و صلاح الدین ایوبی در ۱۱۸۷م شهر را بازپس گرفت. پس از جنگ جهانی اول مرکز قیمومیت بریتانیا بر فلسطین شد و پس از پایان جنگ اعراب و اسرائیل در ۱۹۴۸، شهر کهنه یا بخش شرقی بیت المقدس در اختیار اردن قرار گرفت. این دولت نیز در ۱۹۵۰، باقی ماندۀ فلسطین و ازجمله بخش شرقی یا قسمت قدیمی شهر بیت المقدس را ضمیمۀ کشور خود کرد. ملک عبدالله، اولین پادشاه اردن، در این شهر به قتل رسید. رژیم صهیونیستی درخلال جنگ ژوئن ۱۹۶۷ معروف به جنگ شش روزه همۀ کرانۀ باختری رود اردن و ازجمله بخش شرقی بیت المقدس را اشغال کرد.

معنی کلمه بیت‌المقدس در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بیت المقدس (بیت المقدس)، نخستین قبله و سومین شهر مقدس مسلمانان (پس از مکه و مدینه)، نیز شهری مقدس برای یهودیان و مسیحیان می باشد.اگرچه بیت المقدس از ابتدا به عنوان مکانی مقدس بود، اما در زمان حضرت داوود و سلیمان (علیهماالسلام) گسترش یافت و از مراکز جمعیتی و تمدنی آن زمان شد که بخش مذهبی آن با مدیریت خاخام های یهود اداره می شد. با گرایش قسطنطین امپراطور روم به مسیحیت، این شهر در اختیار مسیحیان قرار گرفت تا زمانی که مسلمانان در راستای گسترش اسلام برای فتح بیت المقدس به راه افتادند. پس از مدتی درگیری، ساکنان قدس، با شرایطی درخواست صلح دادند که به دنبال آن، عمر برای صلح به این منطقه آمد و با این امتیاز که کنیسه های ایشان را ویران نکند و راهبان را از آن جا بیرون نراند، پیمان آشتی را امضا کرد. مردم بیت المقدس نیز جزیه را پذیرفته و شهر را بر مسلمانان گشودند... .
بیت المقدس، از مهم ترین بناهای مذهبی جهان است که برای تمام ادیان ابراهیمی اهمیت فراوان داشته و دارد؛ لذا از قرن ها پیش درگیری های سیاسی و نظامی بسیاری برای در اختیار داشتن آن شکل گرفته است.
بیت المقدس پیش از اسلام
حضرت داوود (علیه السلام) و فرزندش سلیمان (علیه السلام)، حکومت بنی اسرائیل را گسترش داده و طلایی ترین دوران را برای آنان به ارمغان آوردند. وجود قدرت و ثروت فراوان و عواملی دیگر سبب شد که سلیمان، بنای بسیار بزرگی را برای عبادت خداوند بسازد که بعدها به عنوان معبد سلیمان خوانده شد.این معبد بنایی بسیار بزرگ و باشکوه بود که در طول زمان، مورد حمله گروه های مختلف قرار گرفت و حتی گاه کاملاً تخریب شد که معروف ترین آن حمله بخت نصر به بیت المقدس و نابود کردن آن است.
← سخن خداوند متعال
ابوعبیده جراح ، فرمانده مسلمانان در شامات بود. با گسترش فتوحات، خلیفه دوم به او نامه ای نوشته و دستور داد برای فتح بیت المقدس، حرکت کند. ابوعبیده، به ساکنان بیت المقدس نامه نوشت و آن ها را میان پذیرش اسلام و یا پرداخت جزیه مخیر کرد که در غیر این صورت، باید آماده نبرد با مسلمانان باشند؛ اما اهل ایلیاء، (ایلیاء نام دیگر شهر بیت المقدس است.) خواسته او را نپذیرفته و ایمان نیاوردند. ابوعبیده به سمت آن ها حرکت کرد و در کنار دیوارهای شهر، نبرد سختی درگرفت که مدت ها ادامه داشت تا این که جنگ جویان ایلیاء به این باور رسیدند که ادامه نبرد به نفعشان نیست. پیکی را با این پیغام پیش ابوعبیده فرستادند که ما می خواهیم صلح کنیم، اما به شما اعتماد نداریم. نامه ای بنویسید تا خلیفه شما حاضر شده و با ما پیمانی بنویسد تا ما بر امان او اطمینان کنیم! به دنبال آن بود که ابوعبیده برای خلیفه نامه ای نوشت و داستان را باز گفت. سرانجام خلیفه دوم برای صلح به شام آمد و آن جا یزید بن ابوسفیان و ابوعبیده و خالد را دید که بر اسب ها سوار بوده و جامه های حریر و زیبا بر تن داشتند. عمر به جانبشان سنگ انداخت و گفت: آیا در چنین لباسی به استقبالم آمده اید؟ از دو سال قبل تاکنون این همه سیر شده اید؟! به خدا سوگند! دویست سال هم بگذرد، شما را دگرگون می کنم! گفتند: این قباست که روی لباس هایمان پوشیده ایم، در زیر آن سلاح به تن داریم.
← صلح خلیفه با مردم
...
[ویکی شیعه] بیت المُقَدَّس (به عربی بَیت المَقْدِس) یا اورشلیم یا قُدس، شهری در فلسطین اشغالی که نخستین قبله و سومین شهر مقدس مسلمانان (پس از مکه و مدینه) و مقدس ترین شهر جهان نزد یهودیان و مسیحیان است. این شهر، از مراکز زیارتی ادیان ابراهیمی است و هر یک از این ادیان، آثار و ساختمان هایی در آن دارند. بیت المقدس هم اکنون در اشغال کامل اسرائیل است و دولت اسرائیل این شهر را پایتخت ابدی خود می خواند؛ اما سازمان ملل و بسیاری از کشورهای جهان، این ادعا را به رسمیت نمی شناسند. بیت المقدس و برخی اماکن موجود در آن بنابر روایات شیعه، فضیلت بسیاری دارند چنان که در روایتی از امام حسن عسکری(ع)، نماز گزاردن در مسجدالاقصی در ردیف نماز گزاردن در مسجدالحرام دانسته شده و یک نماز در آن برابر با هزار نماز در دیگر مساجد است.برخی شیعیان ایرانی در قدیم به ویژه در دوره قاجار و پهلوی، زیارت اماکن مذهبی این شهر را با سفر حج همراه می کرده اند.
قدیمی ترین نامی که بر این شهر اطلاق شده، «أوروشالم»، نزد کنعانی ها به معنای خدای آرامش و صلح، بوده است. در کتیبه های مصری تل العمارنه (کنار نهر نیل در شمال شهر اسیوط)متعلق به قرن نوزدهم و هجدهم پیش از میلاد، از این شهر به نام «روشالیموم» یاد شده است. در تورات واژه اورشلیم که به عبری «یروشالایم» تلفظ می شود، بارها آمده است و از حیث ریشه شناسی، گفته اند که به طور مستقیم از نام کنعانی آن یعنی «اوروشالم» گرفته شده است. در تورات با نامها و مضامین زیر از این شهر یاد شده است: سالیم، شالیم (کتاب مزامیر، مزمور ۷۶:۲)، یبوسی، یبُوس، شهر یهودا، شهر خدا، قریة پادشاه عظیم و شهر مقدس. در آثار راجع به تاریخ نخستین سده های اسلامی، نام این شهر به صورت «ایلیاء مدینة بیت المقدس» آمده است. ایلیاء، اشاره به نام هادریانوس اول، امپراتور روم، است که بر شهر ویران شده اورشلیم، شهری رومی بنا کرد و نام آیلیا کاپیتولینا را بر آن نهاد القدس همان کلمه آرامی قدشه است که در اصطلاح قرته د ـ قدشه، معنای «شهر قدس”، و نه «شهر مقدس”، از آن مستفاد می شده است.
استفاده از کلمه بیت المقدس برای این شهر، در زبان فارسی دری، از قدیم رایج بوده و در بسیاری از متون کهن نظم و نثر فارسی به کار رفته است. برای نمونه:
[ویکی اهل البیت] قدس یا بیت المُقدس یا بیت المَقدِس، شهری باستانی در سرزمین فلسطین، نخستین قبله مسلمانان و از مراکز ادیان الهی و همیشه به عنوان شهری مقدس و مورد احترام، بوده و محل عبادت نام برده شده است!
امروزه مرکز فلسطین است که به عنوان بزرگترین شهر کرانه غربی، از نظر طبیعی در دشت مرتفع منطقه یهودیه (در غرب آسیا و شمال خاورمیانه) و بین دو دریای مدیترانه و بحرالمیت قرار دارد.
از اولین نام های این شهر "یُبوس" است، زیرا عرب های کنعانی قدیمی ترین ساکنان صاحب تمدن این ناحیه بودند و مشهورترین قبیله آنها (یبوسان) بودند که در این منطقه ساکن شده و آنجا را بنا کردند.
دیگر کادش، سالم، سالیم، صهیون (شهر داود)، اوروسالیم، اورشلیم، قدس، القدس، بیت المَقدِس، ایلیا (از آن جهت که مؤسس آن "ایلیا بن ارم بن سام بن نوح" بود!)
این نام، حداقل تا زمان فتح اسلامی توسط مسلمانان بر سر زبانها بود و نام های دیگری هم مثل شهر عدالت، شهر زیبا، شهر امین، شهر مقدس، کوه معبد، شهر خدا و به تنهایی معبد یا شهر هم داشته است.
در متون مذهبی حدود 20 نام مختلف برای آنجا آمده. در قرآن کریم بنام های "القریه"، "الارض المبارکه"، "الزیتون"، "الساهره" گفته شده است.
در روایتی آمده که در شب قدر به فرشتگان امر شد تا به همراه جبرئیل و میکائیل از سدرةالمنتهی در 4 مکان یعنی کعبه، قبر رسول الله، طور سینا و بیت المقدس هبوط کنند.
درباره فضائل این شهر بسیار گفته و نوشته اند. این شهر، محل اولین قبله مسلمانان، دومین مسجد مسلمانان و یکی از چهار قصر بهشتی دنیاست که به فرموده امام علی علیه السلام، مسجدالحرام، مسجد کوفه، مسجدالنبی و بیت المقدس!
[ویکی فقه] بیت المقدس (قرآن). بیت المقدس، قدس است و قدس، منطقه ای است که آثار دینی و مسجدالاقصی و قبر منتسب به عیسی -علیه السلام- در آن قرار گرفته و جنوب آن، محل اقامت ابراهیم، اسحاق و یعقوب -علیهم السلام - بوده است.
بیت المقدس، سرزمینی آباد و پر برکت معرفی شده است:واذ قلنا ادخلوا هـذه القریة فکلوا منها حیث شئتم رغدا... «و (نیز به یادآرید) هنگامی را که گفتیم بدین شهر درآیید و از (نعمتهای) آن هر گونه خواستید فراوان بخورید و سجده کنان از در (بزرگ) درآیید و بگویید (خداوندا) گناهان ما را بریز تا خطاهای شما را ببخشاییم و ( پاداش) نیکوکاران را خواهیم افزود.» مقصود از «هذه القریة»، بیت المقدس است. کلمه «رغدا» به معنای پاک و فراوان است و حال از ضمیر «منها» می باشد و به دلیل «کلوا» به معنای فراوانی نعمتها و خوراکیهای آن است.
← دیدگاه تفسیر نمونه
بیت المقدس، سرزمینی دارای برکات مادی و معنوی بود:سبحـن الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصا الذی بـرکنا حوله... «منزه است آن (خدایی) که بنده اش را شبانگاهی از مسجد الحرام به سوی مسجد الاقصی که پیرامون آن را برکت داده ایم سیر داد تا از نشانه های خود به او بنمایانیم که او همان شنوای بیناست.»
بنی اسرائیل و بیت المقدس
آزادی بنی اسرائیل عصر موسی- علیه السلام- و بهره مندی از مواهب گسترده بیت المقدس در صورت ورود به آن وعده الهی بود:واذ قلنا ادخلوا هـذه القریة فکلوا منها حیث شئتم رغدا...... «و (نیز به یادآرید) هنگامی را که گفتیم بدین شهر درآیید و از ( نعمت ]) آن هر گونه خواستید فراوان بخورید و سجده کنان از در (بزرگ) درآیید و بگویید (خداوندا) گناهان ما را بریز تا خطاهای شما را ببخشاییم و (پاداش) نیکوکاران را خواهیم افزود.» واذ قیل لهم اسکنوا هـذه القریة وکلوا منها حیث شئتم... «و (یاد کن) هنگامی را که بدیشان گفته شد در این شهر سکونت گزینید و از آن هر جا که خواستید بخورید و بگویید (خداوندا) گناهان ما را فرو ریز و سجده کنان از دروازه (شهر) درآیید تا گناهان شما را بر شما ببخشاییم (و) به زودی بر (اجر) نیکوکاران بیفزاییم.»
← دیدگاه تفسیر نمونه
...

معنی کلمه بیت‌المقدس در ویکی واژه

نام معرب شهر اورشلیم، حداقل سه شخصیت تاریخی با تاریخ این شهر عجین هستند، حضرت سلیمان، ضحاک و فریدون شاهنامه.
در شاهنامه گنگ دژ نامیده می‌شود و پیش از دوران فریدون وجود داشت، بعدها مقر یا پایتخت افراسیاب تورانی شد. به خشکی رسیدند سر کینه جوی ..... به بیت‌المقدس نهادند روی

جملاتی از کاربرد کلمه بیت‌المقدس

پس از انقلاب، میدان فردوسی به بیت‌المقدس، میدان گل ختمی به بسیج، میدان اردیبهشت/یادبود به ۱۵ خرداد، و خیابان تهران به امام رضا، تغییرنام یافت.
در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۸۸ محمدرضا نقدی با حکم سیدعلی خامنه ای به سمت فرمانده بسیج منصوب شده و نام بسیج نیز از «نیروی مقاومت بسیج» به «سازمان بسیج مستضعفین» تغییر پیدا می‌کند و متعاقب آن برخی تغییرات و رویکردها، ساختار و سازمان و وظایف آن پدید می‌آید که یکی از نمونه‌های آن تشکیل گردان‌های جدید با نام امام علی، امام حسین و بیت‌المقدس و نیز شکل‌گیری قشرها ۲۲ گانه بسیج می‌باشد.[نیازمند منبع]
شیخ الاسلام گفت کی (که) « عباس بن محمد الخلال گوید از مرو: کی بوالخیر تیتانی مرا گفت که « مرقع در گردن افگنده‌ای! کجا می‌شوی؟ بطرسوس و بیت‌المقدس چرا نه به کنجی باز‌نشینی روی فرازو (؟فراز) کنی.» شیخ الاسلام گفت که « آن کنج کجا بود؟ جایی که تو نبی. (؟نیی) »
پس از یک سال جنگ، آتش‌بس اعلام شد و مرزهای موقت موسوم به خط سبز تعیین گردید. اردن کرانه باختری از جمله بیت‌المقدس شرقی را ضمیمه خود نمود و در سوی دیگر هم مصر نوار غزه را اشغال کرد. سازمان ملل تخمین زد که بیش از ۷۰۰۰۰۰ فلسطینی توسط نیروهای پیشروی اسرائیل در جریان درگیری بیرون رانده شدند یا گریختند - چیزی که در عربی به نام نکبت ("فاجعه") شناخته می‌شود.حدود ۱۵۶۰۰۰ نفر باقی ماندند و شهروند عرب اسرائیل شدند.
منطقهٔ عمومی عملیات الی بیت‌المقدس در میان چهار مانع طبیعی محصور بود که از شمال به رودخانهٔ کرخه کور، از جنوب به رودخانهٔ اروند، از شرق به رودخانهٔ کارون و از غرب به هور الهویزه منتهی می‌شد. منطقهٔ یادشده به جز جادهٔ نسبتاً مرتفع اهواز به خرمشهر، فاقد هر گونه عارضهٔ مهم برای پدافند بود. همین امر موجب شد تا زمین منطقه به دلیل مسطح بودن، برای مانور زرهی مناسب و برای حرکت نیروهای پیاده، به دلیل در دید و تیر قرار داشتن، نامناسب باشد. نقاط حساس و استراتژیک منطقه شامل بندر و شهر خرمشهر، پادگان حمید، جفیر، جادهٔ اهواز به خرمشهر، شهر هویزه و رودخانه‌های کارون، کرخهٔ کور و اروند بود.
اردوگاه به عنوان یک اردوگاه موقت برای ۳۴۰۰ پناهنده فلسطینی تأسیس شد که در اصل از ۴۵ روستای غرب بیت‌المقدس و الخلیل بود که در طول جنگ ۱۹۴۸ خانه‌هایشان را ترک کردند. در ابتدا پناهندگان در چادر زندگی می‌کردند اما در حال حاضر در خانه‌ها زندگی می‌کنند. کمبود آب در تابستان وجود دارد.
چو بیت‌المقدس درون پر قباب رها کرده دیوار بیرون خراب
به دژ هوخت گنگ آمد از راه شام که خوانیش بیت‌المقدس به ‌نام
بود کعبه‌اش توامان در حسب به بیت‌المقدس رساند نسب
غیر ما مردم که نارِ جَهلِمان افروخته تا به اکنون کی دَرِ بیت‌المقدس سوخته؟
سببل قایتبای سقاخانه‌ای در میدانگاه غربی حرم شریف در شهر قدیمی بیت‌المقدس است که در ۵۰ متری غرب قبةالصخره واقع شده‌است. این سقاخانه را مصریان در قرن دهم هجری / پانزدهم میلادی ساختند و بنای آن به هنگام حکومت قایتبای، سلطان مصر و سوریه از سلسلهٔ ممالیک برجی، به پایان رسید و به نام همو خوانده شد. معمولاً آن را زیباترین بنا در حریم شریف پس از قبةالصخره می‌دانند.
زهی مسجد پادشاه جهان که دارد ز بیت‌المقدس نشان
اسماعیل دقایقی (۹ بهمن ۱۳۳۳ – ۲۸ دی ۱۳۶۵) نظامی ایرانی بود که در طول جنگ ایران و عراق از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران به‌شمار می‌آمد و در عملیات‌های بیت‌المقدس، فتح‌المبین، خیبر، بدر، عاشورا، قدس ۴، کربلای ۲ و کربلای ۴ فرماندهی تیپ ۹ بدر را بر عهده داشت. دقایقی فعالیت سیاسی بر علیه حکومت شاهنشاهی را پیش از وقوع انقلاب با عضویت در گروه منصورون آغاز کرد و در سال ۱۳۵۸ پس از شکل‌گیری سپاه پاسداران، به این نهاد پیوست. وی در خلال انجام عملیات کربلای ۵ هنگام شناسایی در منطقه شلمچه، توسط هواپیمای جنگنده نیروی هوایی عراق مورد اصابت موشک قرار گرفت و کشته شد. دقایقی به‌عنوان بنیانگذار لشکر ۹ بدر شناخته می‌شود.
در جریان عملیات بیت‌المقدس، کاظمی در حالی که فرماندهی تیپ نجف اشرف را برعهده داشت، با عبور از رودخانه کارون، در نیمه‌های شب و با نفوذ به عمق ۲۰ کیلومتری از خط مقدم نیروهای عراقی، نیروهای خود را به جاده اهواز-خرمشهر رساند و با استقرار لشکر تحت امرش در کنار جاده، نبردی تن به تن و خونین میان نیروهای ایرانی و ارتش عراق رخ داد، که در نهایت با تثبیت تیپ نجف در کنار جاده اهواز-خرمشهر، حملات بعدی خود را به سمت خرمشهر آغاز کرد.
در این مرحله آزادسازی خرمشهر از دستور کار عملیات خارج و تصمیم گرفته شد، که قرارگاه‌های فتح و نصر از جاده اهواز–خرمشهر به سمت مرز پیشروی کنند و قرارگاه قدس نیز مأموریت یافت تا به صورت محدود برای تصرف سرپل در جنوب کرخه کور اقدام نماید، سپس آن را گسترش دهد. مرحله دوم عملیات الی بیت‌المقدس در ساعت ۲۲:۳۰ روز ۱۶ اردیبهشت ۱۳۶۱ آغاز شد. نیروهای قرارگاه فتح در همان ساعات اولیه به جاده مرزی رسیدند. یگان‌های قرارگاه نصر نیز با اندکی تأخیر و تحمل فشارهای ارتش عراق، به مرز رسیده و با قرارگاه فتح الحاق کردند.
از ابن‌عباس از محمد نقل است که در شب قدر جبرئیل با دیگر ملائکه از سدرة المنتهی بر دنیا نزول می‌کنند و پرچمی را بر قبر پیامبر، و یکی بر بیت‌المقدس، یکی بر مسجد الحرام و یکی هم بر طور سینا نصب می‌کند و بر هر مؤمنی سلام می‌کند مگر بر میگسار و خورنده گوشت خوک. همچنین از ایشان نقل شده که شیطان در این شب نمی‌تواند بیرون بیاید و به کسی آزار رساند و سحر ساحران در این شب اثر نمی‌کند.
به که محمل برون برم زین کوی سوی بیت‌المقدس آرم روی
ایشان او را به دوست گرفتند، پیشرو خود ساختند و به وی اقتدا کردند. برخاست و به بیت‌المقدس رفت و آنجا خلیفه‌ای بگماشت نام وی نسطور و درو می‌آموخت که عیسی و مریم و اله هر سه به هم خدااند. پس از آنجا به روم رفت و آنجا نیز خلیفه‌ای بگماشت نام وی یعقوب، و لاهوت و ناسوت او را در آموخت، یعنی که لاهوت بت خدای به ناسوت بت خدای عیسی فرو آمد تا پسر وی شد. پس یکی دیگر را دعوت کرد و او را خلیفت خود خواند نام وی ملکا، و در وی آموخت که انّ الاله لم یزل و لا یزال عیسی. پس ایشان را هر سه بجای خود ممکن کرد و به هر یکی چنان نمود که او بهینه است و مهتر همگان. و با هر یکی گفت من عیسی را به خواب دیدم که من از تو خشنودم، اکنون خویشتن را بدین سبب قربان می‌کنم که وی از من خشنود شد. تو همه را دعوت کن و بر ملّت و نحلت خویش چنان که گفتم جمع کن که من رفتم. این سخن با هر یکی از آن سه خلیفت بگفت و خویشتن را بکشت. پس ایشان هر یکی طایفه‌ای را جمع کردند و بر آن گفتار و عقیده خویش بماندند و پیوسته میان این هر سه فرقت اختلاف بودی و جنگ و قتل الی یومنا هذا، و امروز ترسایان بر آن سه فرقت‌اند.
که بهر دیدن بیت‌المقدس مرا فرمان بخواه از شاه دنیا
در سرای توبیت‌المقدسست امروز رخ تو قبلهٔ شوریدگان شیدایی