بیبی
معنی کلمه بیبی در لغت نامه دهخدا

بیبی

معنی کلمه بیبی در لغت نامه دهخدا

بی بی. ( اِ ) زن نیکو و خاتون خانه را گویند.( برهان ). اشکاسمی «بی بی » ، طبری «بی بی » ... اصلاً از ترکی شرقی است. ( حاشیه برهان چ معین ). زن نیکو و کدبانوی خانه. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ). خاتون. ( منتهی الارب ). زن نیکو. ( اوبهی ). خانم. خاتون. خدیش بانو. کدبانو. بیگم. سیده آغا. ستی. ( یادداشت بخط مؤلف ):
با زنش گفت خواجه کی بی بی
دل بر این نه که در جهان کیبی.هاتفی.شیوه اهل زمانه پیشه کن بگزین غلام
در حضر خاتون و بی بی در سفر اسفندیار.انوری ( از آنندراج ).|| مادربزرگ. مادر مادریا مادر پدر. جده. ( فرهنگ فارسی معین ). || بزر. تخم نوغان. ( یادداشت بخط مؤلف ). || صورتی از صور ورق قمار. ورقی از قمار که بر آن صورت زنی منقوش است. ( یادداشت بخط مؤلف ). در بازی ورق ( گنجفه )، ورقی است که صورت زن ( ملکه ) بر آن منقوش است. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه بیبی در فرهنگ معین

[ تر. ] ( اِ. ) ۱ - کدبانو. ۲ - مادربزرگ . ۳ - از خال های ورق که میان شاه و سرباز جای دارد.

معنی کلمه بیبی در فرهنگ عمید

۱. مادربزرگ.
۲. از ورق های بازی با نقش یک زن بر روی آن.
۳. [قدیمی] بانو.

معنی کلمه بیبی در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - خاتون کدبانو . ۲ - مادر بزرگ مادر مادر یا مادر پدر جده . ۳ - در بازی ورق ( گنجفه ) ورقی است که صورت زن ( ملکه ) بر آن منقوش است .
خاتون، مادربزرگ، زن نیکو، مادرمادر، مادرپدر

معنی کلمه بیبی در دانشنامه عمومی

بی بی (خواننده). کیم هیون سو ( کره ای:  김형서؛ زادهٔ ۲۷ سپتامبر ۱۹۹۸ ) که به طور حرفه ای با نام بی بی ( کره ای:  비비 ) شناخته می شود، خواننده و بازیگر اهل کره جنوبی است. بی بی در سال ۲۰۱۸ در برنامه د فن حضور پیدا کرد و نفر دوم شد. در سال ۲۰۲۲، او نخستین آلبوم استودیویی خود را با نام Lowlife Princess: Noir منتشر کرد.
بی بی (کارت بازی). بی بی یا ملکه ( به انگلیسی: Queen ) یک برگ از ورق های بازی است که روی آن عکس یک ملکه وجود دارد. در بسیاری از زبانهای اروپایی، پادشاه و ملکه با یک حرف شروع می شوند بنابراین دومی را اغلب خانم یا دام ( dame ) یا مشابه آن می نامند. در کارتهای بازی فرانسوی، جایگاه ملکه از نظر درجه بندی بین پادشاه و سرباز یا جک ( jack ) است. در ساختار درجه بندی کارت های بازی تاروت، بی بی از شوالیه بالاتر است که در نتیجه از سرباز جک هم بالاتر است.
در چندین بازی با ورق، از جمله ترکس ( Trex ) خاورمیانه و باربوی ( Barbu ) فرانسوی، ملکه یک کارت مهم برای جلوگیری از گرفتن است، و هر ملکه مجازات بازیکن را حذف می کند. به همین ترتیب، در بازی قلب ها ( Hearts ) ، باید از نگه داشت ملکه پیاده اجتناب شود و به آن انواع نام های ناخوشایند گفته می شود.
در الگوی پاریس، هر کارت به عنوان شخصیتی خاص تاریخی یا اسطوره ای به شرح زیر تعریف می شود:

معنی کلمه بیبی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بیْ بی، عنوان احترام آمیز به معنای بانو، کدبانو یا خاتونِ خانه برای بزرگداشت و تکریم زنان است.
اصل این کلمه ترکی شرقی و به معنای «مادرپیر»، «مادربزرگ»، «زن صاحب جاه»، «خانم»، و در ترکی آناتولی « عمه » است. در ترکی قدیم «بوبی» به معنی خانم و بیوه و احتمالاً نام آوا و از زبان کودکان گرفته شده است. عنوان بی بی به زبانهای فارسی و هندی نیز درآمده است. در زبان و ادب و شعر فارسی نیز بی بی به معنای بانو، کدبانوی خانه ، خاتون و زن نیکو آمده است.
← واژه بی بی به صورت پیش نام
(۱) آنندراج، محمدپادشاه، تهران، ۱۳۳۵ش. (۲) محمد مهدی استرابادی، سنگلاخ، به کوشش روشن خیاوی، تهران، ۱۳۷۴ش. (۳) ایرج افشار سیستانی، واژه نامۀ سیستانی، تهران، ۱۳۶۵ش. (۴) جاوید اقبال، جاویدان اقبال، ترجمۀ شهیندخت کامران مقدم، تهران، ۱۳۶۲ش. (۵) احمد اقتداری، فرهنگ لارستانی، تهران، ۱۳۴۴ش. (۶) امیرحسین اکبری شالچی، فرهنگ گویشی خراسان بزرگ، تهران، ۱۳۷۰ش. (۷) محمد انوری، دیوان، به کوشش محمدتقی مدرس رضوی، تهران، ۱۳۴۰ش. (۸) اوبهی هروی، حافظ سلطانعلی، فرهنگ تحفةالاحباب، به کوشش فریدون تقی زادۀ طوسی و نصرت الزمان ریاضی هروی، مشهد، ۱۳۶۵ش. (۹) محمدابراهیم باستانی پاریزی، خاتون هفت قلعه، تهران، ۱۳۴۴ش. (۱۰) سلیمان بخاری، لغت چغتای و ترکی عثمانی، استانبول، ۱۲۹۸ق. (۱۱) محمدحسین بن خلف تبریزی، برهان قاطع، به کوشش محمدمعین، تهران، ۱۳۶۱ش. (۱۲) ناصر بقایی، امثال فارسی در گویش کرمان، تهران، ۱۳۷۰ش. (۱۳) ابوالقاسم پورحسینی، فرهنگ لغات و اصطلاحات مردم کرمان، تهران، ۱۳۷۰ش. (۱۴) عبدالرحمان جامی، نفحات الانس، به کوشش مهدی توحیدی پور، تهران، ۱۳۳۶ش. (۱۵) حمدالله مستوفی، تاریخ گزیده، به کوشش عبدالحسین نوایی، تهران، ۱۳۶۲ش. (۱۶) احمد دهلوی، فرهنگ آصفیه، لاهور، ۱۹۸۶م. (۱۷) محمدحسن رجبی، مشاهیر زنان ایرانی و پارسی گوی از آغاز تا مشروطه، تهران، ۱۳۷۴ش. (۱۸) جمال رضایی، واژه نامۀ گویش بیرجند، تهران، ۱۳۷۳ش. (۱۹) عبدالحسین زرین کوب، پله پله تا ملاقات خدا، تهران، ۱۳۷۹ش. (۲۰) ضیاءالدین سجادی، فرهنگ لغات و تعبیرات با شرح اعلام و مشکلات دیوان خاقانی شیروانی، تهران، ۱۳۷۴ش. (۲۱) احمد شاملو، کتاب کوچه، تهران، ۱۳۷۷ش. (۲۲) شرافت نوشاهی، شریف احمد، شریف التواریخ، گجرات، ۱۴۰۳ق/۱۹۸۳م. (۲۳) ابراهیم شکورزاده، عقاید و رسوم مردم خراسان، تهران، ۱۳۶۳ش. (۲۴) سهیلا شهشهانی، چهارفصل آفتاب، تهران، ۱۳۶۶ش. (۲۵) محمود صرافی، فرهنگ گویش کرمانی، تهران، ۱۳۷۵ش. (۲۶) هیبت الله غفاری، ساختارهای اجتماعی عشایر بویراحمد، تهران، ۱۳۶۸ش. (۲۷) میرزاحسین فراهانی، سفرنامه، به کوشش حافظ فرمانفرماییان، تهران، ۱۳۴۲ش. (۲۸) فرحناز قاضیانی، بختیاریها، بافته ها و نقوش، تهران، ۱۳۷۶ش. (۲۹) حسین کاظم قدری، تورک لغتی، استانبول، ۱۹۲۸م. (۳۰) عمررضا کحاله، اعلام النساء، بیروت، مؤسسةالرساله. (۳۱) ذوالفقار کرمانی، جغرافیای نیمروز، به کوشش عزیزالله عطاردی، تهران، ۱۳۷۴ش. (۳۲) کیا، صادق، واژه نامۀ طبری، تهران، ۱۳۲۷ش. (۳۳) اسدی طوسی، لغت فرس، به کوشش عباس اقبال آشتیانی، تهران، ۱۳۱۹ش. (۳۴) لغت نامۀ دهخدا. (۳۵) ظهراب مددی، واژه نامۀ زبان بختیاری، تهران، ۱۳۷۵ش. (۳۶) محمدجواد مشکور، تعلیقات بر اخبار سلاجقۀ روم ابن بی بی، تهران، ۱۳۵۰ش. (۳۷) محمدمعصوم معصوم علیشاه، طرائق الحقائق، به کوشش محمدجعفر محجوب، تهران، ۱۳۴۵ش. (۳۸) منزوی، خطی مشترک. (۳۹) محمدباقر نیرومند، واژه نامه ای از گویش شوشتری، تهران، ۱۳۵۵ش.

جملاتی از کاربرد کلمه بیبی

نیاز قاسم بیچاره از کرم بپذیر «حبیبی، انت رجایی و انت منقلبی »
طبیبی در یکی نکته نهفته است خدا آن نکته را با خلق گفته است
قصیده‌ای که مسعود سعد سلمان ذکر او کرد این استاد لبیبی است -رحمة الله علیهما- و آن استاد لبیبی در ایام سامانیان و محمدی سیدالشعر بوده است، خاصه در عصر سلطان محمود -نورالله مرقده
الناز حبیبی (زادهٔ ۲۱ مرداد ۱۳۶۷) بازیگر ایرانی و‌ دانش‌آموختهٔ رشتهٔ تدوین است.
احترام‌السادات حبیبیان (۱۲ فروردین ۱۳۱۳ – ۱۹ آبان ۱۳۹۷) بازیگر اهل ایران بود.
معلمان ایران در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ در اعتراض به وضعیت معیشتی و کالایی سازی آموزش و پرورش مقابل ساختمان سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند. در جریان این تجمع شماری از معلمان بازداشت شدند. محمد حبیبی عضو کانون صنفی معلمان تهران، یکی از بازداشت شدگان آن روز، از آن زمان در زندان نگهداری می‌شود. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی حبیبی را به ۷ سال و نیم زندان، دو سال ممنوعیت فعالیت سیاسی و اجتماعی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده‌است. علاوه بر او، شش تن دیگر از بازداشت شدگان این تجمع نیز به ۹ ماه زندان و جریمه نقدی بدل از ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند.
بازگردانی و ترجمه فارسی از استاد طبیبیان
نمی‌دیدم طبیبی غیر آن عیسی نفس، ورنه علاج درد بی درمان خود صد باره، می‌کردم
احمد حبیبی فرزند یوسف (زادهٔ ۱۳۳۶) خورشیدی. نام کامل وی (احمد بن شیخ یوسف بن شیخ محمد عقیل حبیبی ) .
در مجموع اقتصاددانان و سیاست‌مداران تاریخچهٔ اقتصاد افغانستان را در سه دوره خلاصه نموده‌است. عبدالحی حبیبی درکتاب تاریخ صنایع افغانستان تاریخ سیاسی اقتصادی افغانستان را در سه دوره خلاصه نموده‌است.
طبیبیم حکیمیم طبیبان قدیمیم شرابیم و کبابیم و سهیلیم و ادیمیم
در گذشته صادق ورمزیار بازیکن سابق باشگاه مدیریت آکادمی را بر عهده داشت اما در اردیبهشت ۱۳۹۷ گودرز حبیبی به عنوان سرپرست آکادمی و محمد نوری به عنوان بازرس آن برگزیده شدند و این آکادمی هم‌اکنون به صورت شورایی اداره شد. در ۷ مهر ۱۳۹۷ محمد مؤمنی حکم مدیریت آکادمی را از فتحی مدیرعامل وقت باشگاه استقلال دریافت کرد و اصغر حاجیلو مدیر آکادمی این باشگاه شد. در ابتدای فصل ۱۴۰۰–۱۳۹۹ سعید مراغه‌چیان بازیکن پیشین استقلال در دهه‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۶۰ به عنوان سرپرست آکادمی استقلال برگزیده شد.
یعنی کسی که متقی نیست و خلق را تقوی فرماید همچنین طبیبی است که علاج دیگران کند و او از همه بیمارتر بود منصور جواب داد که ای مرد تو به قول من عمل کن که قول و علم من ترا سود دارد و تقصیر من در عمل ترا زیان ندارد.
یک نظرسنجی در ژوئیه ۲۰۱۹ توسط دانشگاه وندربیلت نشان داد که ۵۱٫۳٪ از مردم اکوادور با ازدواج همجنس مخالف هستند و ۳۶٫۸٪ «به شدت» مخالف هستند. این نظرسنجی فاصله سنی قابل توجهی پیدا کرد. ۶۸٫۵٪ از نسل خاموش با این موضوع مخالف بودند و به دنبال آن ۶۲٫۵٪ از نسل بیبی‌بومر، ۵۴٫۱٪ از نسل ایکس، ۴۲٪ از نسل هزاره و ۱۶٫۷٪ از نسل زد بودند.
طبیبی نیست همچون او جهانرا عجب ناید ازو فرزانگانرا
تا روز در آن شب یلدا عید فردا را دیگ سودا می پختیم و ثریا را رقیبی میآموختیم و جوزا را طبیبی، تا بعد از تفصی پاسهای قهر و تجرع کاسهای زهر، رایات خورشید راسخ و احکام شب بآیات روز ناسخ گشت، آفتاب منیر از فلک اثیر بتافت و سیاه باف شب حله صبح ببافت.
ور طبع تو نباشد با هم بطبع من بس سازگار هست طبیبی در این میان
دوایی خواهم از دست طبیبی که تا گردم سراپا جملگی درد
از سال ۱۳۹۲، اقتصاد آنلاین نظرات بسیاری از اقتصاددانان برجسته ایرانی و غیرایرانی ساکن در داخل و خارج از کشور را گردآوری کرده و تحلیل‌ها و یادداشت‌های آنان را به‌طور گسترده پوشش می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به هادی صالحی اصفهانی، جواد صالحی اصفهانی، علی طیب نیا، مسعود نیلی، محمدهاشم پسران، محمد طبیبیان، فرشاد مؤمنی، محسن رنانی، علی مدنی زاده، عبدالناصر همتی و … بسیاری دیگر است.
حبیبی در آخرین رقابت خود در رویداد قهرمانی جهان در تولیدو ۱۹۶۲ موفق شد برای بار سوم قهرمان شود. امامعلی حبیبی در وزن ۷۸ کیلوگرم مسابقات جهانی بر خوان فلورس از مکزیک و جیمز فرگوسن آمریکایی غلبه کرد. سپس با ضربهٔ فنی از سد اسماعیل اوغان از ترکیه گذشت. میخائیل بک مورزوف از شوروی و پتکو درمنچی‌یف از بلغارستان نیز مقابل ببر مازندران نتیجهٔ مسابقه را واگذار کردند تا وی در اوج آمادگی و با فاصله‌ای چشم‌گیر نسبت به حریفانش، بر روی سکوی نخست رقابت‌های قهرمانی جهان بایستد.