بیاد

معنی کلمه بیاد در لغت نامه دهخدا

بیاد. [ ب َ ] ( ع مص ) هلاک گردیدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).
بیاد. ( اِ مرکب ) بیداری و هشیاری که نقیض خواب و مستی است. ( برهان )( آنندراج ) ( انجمن آرا ) ( ناظم الاطباء ) ( رشیدی ). این کلمه را سروری بمعنی بیداری مقابل خواب آورده و غلط است چه یاد بمعنی بیداری است و بیاد بمعنی به بیداری و در بیداری است. ( یادداشت بخط مؤلف ) :
که افراسیابش بسر برنهاد
نبودی جدا زو بخواب و بیاد.فردوسی.

معنی کلمه بیاد در فرهنگ فارسی

بیداری و هشیاری که نقیض خواب و مستی است .

جملاتی از کاربرد کلمه بیاد

در دوزخ از خیال توام دست میدهد دوزخ بیاد روی تو گلشن شکن کنم
به عقیدهٔ منتقدین، او بهترین بازیش را در فیلم «در شیکاگوی قدیم» ارائه داد. در این فیلم تایرون پاور و دان آمچی نیز حضور داشتند. در سال ۱۹۳۹، او یکی از ده هنرپیشه برتر هالیوود لقب گرفت. به دلیل شهرت و محبوبیت روزافزون او، کمپانی فاکس قرن بیستم در بسیاری از فیلم‌های خود از او استفاده کرد و هیچ‌کدام از این فیلم‌ها در گیشه شکست نخوردند. در سال ۱۹۴۰ فی در یکی از بیادماندنی‌ترین نقش‌های سینمایی اش «لیلیان راسل» ظاهر شد او این فیلم را فیلم مورد علاقهٔ خود می‌داند. او همچنین به دلیل حالت و فرم مادرانه اش، در چندین فیلم نقش مادر شرلی تمپل را بر عهده داشت.
نه نظر بقد سرو و نه بروی ماه دارم که بیاد قد و روی تو ادب نگاه دارم
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به جین باکره، دختر ۶، ال کانتانته، مرا بیاد داشته باش، یقه سفید، بازماندگان و درخشان اشاره کرد.
بیاد او بود دوزخ مرا خوشتر ز صد جنت ولی دور از جمال او چو دوزخ جنت الماوی
در تقسیم‌بندی زیر، شش مکالمهٔ جعلی ذکر نشده‌اند؛ امّا از میان مکالمات مشکوک، فقط آلکیبیادس اوّل ذکر نشده‌است.
صحبت‌های کوری تیلور: تور اسلیپ‌نات مشقت‌بار است تا وقتی توانایی جسمی داشته باشم و تا وقتی مردم خواهان اجرای من باشند، به این کار ادامه میدم. اگر کیفیت کارم پایین بیاد، اون وقت می‌دونم که وقت بازنشستگی رسیده. قبلاً به بازنشستگی فکر کردم. شاید فقط تا پنج سال آینده توانایی جسمی برای برگزاری تور را داشته باشم.
بنابه گزارش‌های منتشر شده مردانی رئیس زندان گوهردشت کرج مردانی با تهدید به زندانیان سیاسی که در اعتصاب غذا به سر می‌بردند گفت: «به دکتر اجازه نمی‌دهم بیاد ببینتتون، چون این اعتصاب غذا را به رسمیت نمی‌شناسم.» بدنبال این تهدیدات طی هفته آخر مرداد ماه هیچ‌کدام از زندانیان سیاسی در اعتصاب غذا مورد معاینه پزشکی قرار نگرفته‌اند و در نتیجه وضعیت جسمی زندانیان سیاسی در حالت خطرناکی قرار دارد.
تشنهٔ وصلت ز دست ساقیان چشم و دل کاسه‌های خون بیاد آن لب میگون کشد
آنجلا اولیو کارتر (۷ مه ۱۹۴۰ – ۱۶ فوریه ۱۹۹۲) که تحت نام آنجلا کارتر می‌نوشت، نویسنده رمان و داستان کوتاه و خبرنگار انگلیسی است که بیشتر بخاطر کارهایش در زمینه‌های فمینیسم، رئالیسم جادویی و رندنامه شناخته شده‌است. او را بیشتر بخاطر کتاب تالار خونین که در سال ۱۹۷۹ چاپ شد، بیاد می‌آورند. در سال ۲۰۰۸ روزنامه تایمز کارتر را در رده دهم ۵۰ نویسنده برتر بریتانیایی بعد از جنگ جهانی دوم قرار داد. در سال ۲۰۱۲ شب‌ها در سیرک به عنوان بهترین برنده ادوار جایزه یادبود جیمز تیت بلاک انتخاب شد.
و همگی به وسیله حبل خدا خویشتن را حفظ کنید و متفرق نشوید و نعمت خدا بر خویشتن را بیاد آرید، بیاد آرید که با یکدیگر دشمن بودید و او بین دلهایتان الفت برقرار کرد و در نتیجه نعمت او برادر شدید. و در حالی که بر لبه پرتگاه آتش بودید، او شما را از آن پرتگاه نجات داد. خدای تعالی این چنین آیات خود را برایتان بیان می‌کند تا شاید راه پیدا کنید.
و تو حق سبحانه و رسول (ص) و همه ی پیغمبران و کتب آسمانی و صالحان را بر او شفیع کنی وحتی مرگ و گور و رستاخیز و فردوس و آتش را بیادش آوری، سر فرود نیاورد و آن شهوت رها نکند. اما اگر گرده ی نانی از او دریغ کنی، رامش گیرد و پس از آنهمه سرکشی زبونی و نرمی آغازد و آن شهوت بگذارد.
نباید فراموش کنیم که موسیقی اندیشیدن به انسان می‌ده. من موسیقی‌ای رو دنبال کردم که اندیشیدن به انسان‌ها بده. اون موسیقی‌ای رو که خواسته باشه برای لحظه‌ای، فقط انسان خوشش بیاد یا حال کنه، از اون دیدگاه من دنبال نمی‌کنم. من موسیقی رو از دیدگاهی دنبال می‌کنم که اندیشیدن به مردم بده. و، لحظه‌ای از خودش بیرون بیاد و فکر کنه؛ زیرا انسان در فکر کردن ساخته می‌شه، در اندیشیدن راه کمال رو طی می‌کنه.
یاران! پیمانی را که پیش از فراق با من بستید، بیاد آرید.
ستاره بسی چون تو دارد بیاد چه کاوس و کیخسرو و کیقباد
این تصنیف در دورهٔ دوم مجلس شورای ایران در تهران ساخته شده‌است. بواسطه عشقی که حیدرخان عمواوغلی بدان داشت، میل دارم این تصنیف به یادگار آن مرحوم طبع گردد. این تصنیف در آغاز انقلاب مشروطه ایران بیاد اولین قربانیان آزادی سروده شده‌است.
با این وجود، سردار آتنی آلکیبیادس، که در آن زمان در تبعید و مشاور تیسافرن بود، به او گفت که پیروزی اسپارت به سود شاهنشاهی هخامنشی نیست و منفعت در آن است که دولت‌شهرهای یونانی در جنگی فرسایشی یکدیگر را تضعیف کنند.
بیاد آمدش نامه زال پیر بشه گفت دستور روشن ضمیر
بیاد حق از خلق بگریخته چنان مست ساقی که می ریخته
بیاد من، کسی تخمی نیفشاند کشاورز سپهرم با تو بنشاند