بی پروا
معنی کلمه بی پروا در لغت نامه دهخدا

بی پروا

معنی کلمه بی پروا در لغت نامه دهخدا

بی پروا. [ پ َرْ ] ( ص مرکب ) دلیر. شجاع. ناترس :
داد ما آن شوخ بی پروا نداد
بس که بی پرواست داد ما نداد.؟|| غافل. بی توجه. رجوع به پروا شود.

معنی کلمه بی پروا در فرهنگ معین

(پَ ) (ص مر. ) بی باک ، نترس .

معنی کلمه بی پروا در فرهنگ عمید

بی ترس، بی باک.

معنی کلمه بی پروا در فرهنگ فارسی

( صفت ) بی باک بی ترس .
بی ترس، بی باک، بی قرارو آرام وسراسیمه

معنی کلمه بی پروا در دانشنامه عمومی

بی پروا (ترانه). «بی پروا» ( به انگلیسی: Headlong ) تک آهنگی از کوئین است که در سال ۱۹۹۱ میلادی منتشر شد.
بی پروا (فیلم ۱۹۹۵). بی پروا یا نترس ( به انگلیسی: Reckless ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۵ و به کارگردانی نورمن رنه است. در این فیلم بازیگرانی همچون میا فارو، اسکات گلن، مری - لوئیز پارکر، تونی گلدوین، آیلین برنان، دبرا مانک، جانکارلو اسپوزیتو، ویلیام فیکنر، نانسی مرشان و استیون درف ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه بی پروا در ویکی واژه

بی باک، نترس.

جملاتی از کاربرد کلمه بی پروا

حال دل چون گویمت مشغول ناز خود مشو بشنو از من خویش را یکباره بی پروا مکن
حسن مغرور تو بی پرواست، ورنه آفتاب در دل هر ذره از کوچکدلی گنجیده است
به دام نفس بی پروا اسیرم ز روی لطف دستم گیر پیرم
موسیقی اصلی تیتراژ ابتدایی این سریال انیمه را کورودو موری آهنگساز ژاپنی ساخته‌است. ولی برای پخش در ایران از قطعهٔ بی کلام نجوای بی پروا اثر ریچارد کلایدرمن و جیمز لست و با دکلمهٔ نصرالله مدقالچی استفاده شد. اثر نجوای بی پروا در آغاز به صورت باکلام با خوانندگی و آهنگسازی جرج مایکل ساخته و پخش شد.
گفته‌اند که ابن زیاد، بسیار خشن، بی‌رحم و بی پروا بوده و برخی از زندگی‌نامه‌نویسان از او با عنوان «جبّار» یاد کرده‌اند چنان‌که نقل کرده‌اند، در سرکوب خوارج در بصره، خشونتی شگفت‌انگیز از خود نشان داد.
«کسروی در آن زمان عمامهٔ سیاه به سر داشت، لباده و قبای بلند می‌پوشید و عبای سیاهی بر آن می‌افکند. عمامهٔ کوچک فشرده او بهترین نمایندهٔ طلاب تبریزی بود. چهرهٔ لاغر، استخوان‌های برجسته، سیمای رنج کشیده و عصبانی و در ضمن مستبد به رای و مصر در عقیده را نشان می‌داد. هنوز عینک نمی‌زد. فارسی را به لهجهٔ مخصوص آذربایجانی، ولی بسیار شمرده حرف می‌زد. در نخستین مکالمه‌ای که با او کردم بر من ثابت شد که مرد بسیار بی‌باکی است و حتی عقاید خاص خود را با بی پروایی خاص ادا می‌کند. از این که برخلاف عرف و برخلاف عقیدهٔ دیگران چیزی بگوید باک نداشت. این اصطلاح معروف دربارهٔ وی بسیار بجا بود که «سرش بوی قرمه سبزی می‌دهد.»
خوشحال مجردی جهان پیمائی وز نیک و بد زمانه بی پروائی
به گفته وی در بین برخی از عوام مردم -به غلط- به این معناست که انسان هر گناهی کرده باشد، با سلام کردن و زیارت قبور ائمه هدی و گریستن و عزاداری برای آنها، شفاعت آن‌ها را حاصل و گناهانش بخشیده می‌شود! که نتیجهٔ چنین عقیده‌ای آنست که مردم در ارتکاب معصیت جرات یافته و با اطمینان به شفاعت، بی پروا به معاصی روی می‌آورند و بدون هیچ خوفی از مؤاخذه الهی مرتکب انواع جرائم می‌گردند.
کف خاکستر من سرمه چشم غزالان شد دگر زین مشت خار ای برق بی پروا چه می خواهی؟
می‌سوزم گرچه با بی پروایی می‌لرزم بر خود از این تنهایی
راج آبی پروانه ملی کشور فنلاند است.
روشنفکران برجسته و برخی از مهمانان زن این برنامه با انتقاد از فردریک اسکاولان او را به تبعیض جنسیتی و پرسیدن سوالات بی پروا و لاس زدن با مهمانان زن متهم کرده‌اند. کارولینا جینینگ سوالات اسکاولان را «تحقیرآمیز» توصیف کرده‌است. اسکاولان در مصاحبه با روزنامه سوئدی اکسپرسن اظهار داشت که این اتهامات «پوچ» است و او خودش را یک «فمینیست» می‌داند.
چنین کز روی بی مهری و بی پروایی ای بدخو تو حالم را نمی دانی، خدا داند چه خواهد شد
دهر بی پروا عیار شیوه ها خواهد گرفت داوری خون در نهاد ما و من خواهد شدن
از دل و دست گهر ریزی که داشت سلطنت ها برد و بی پروا گذاشت
ارهارت در کانزاس به دنیا آمد و بزرگ شد. مادرش آمی، پدرش رادیون و خواهرش موریل نام داشتند. در نوجوانی در جنگ جهانی اول به صورت داوطلبانه به‌عنوان پرستار مشغول به خدمت شد. پس از مدتی او نزد یک مربی پرواز زن به نام آنیتا اسنوک در لانگ بیچ کالیفرنیا به آموزش پرواز پرداخت. سپس یک هواپیما خرید و نام آن را قناری گذاشت. او در اکتبر سال ۱۹۲۲ رکورد جهانی را شکست و رکورد بلندترین ارتفاع پرواز زنان را به دست آورد.
در دو بند پایانی، داریوش بی پروا رو به مردم کشورش می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد که دریابند وی چگونه انسانی بوده و هنر و برتری‌اش چه بوده‌است و می‌گوید که مبادا آنچه به گوشتان رسید را دروغ و نادرست انگارید.
هست تا از من اثر شاید که دریابد مرا درد من خاطر نشان یار بی پروا کنید
در فضای دشت با صرصر سراسر می رود شمع بی پروای ما محفل نمی داند که چیست
اما در ساعات منع عبور و مرور، انگشتانی بی پروا