بچل

معنی کلمه بچل در لغت نامه دهخدا

بچل. [ ب َ چ َ ] ( ص ) شخصی را گویند که پیوسته لباس خود را ضایع کند و چرک و ملوث گرداند. ( برهان قاطع ). پلید. چرکین. ( آنندراج ). پچل. چرکین.
- بچل بودن ؛ چرکین بودن و ملوث بودن لباس. ( ناظم الاطباء ). و رجوع به پچل شود.

معنی کلمه بچل در فرهنگ معین

(بَ چَ ) (ص . ) شخصی که پیوسته لباس خود را ضایع کند و چرک و ملوث سازد.

معنی کلمه بچل در فرهنگ عمید

= پچل

معنی کلمه بچل در فرهنگ فارسی

( صفت ) شخصی که پیوسته لباس خود را ضایع کند و چرک و ملوث سازد .

معنی کلمه بچل در ویکی واژه

شخصی که پیوسته لباس خود را ضایع کند و چرک و ملوث سازد.

جملاتی از کاربرد کلمه بچل

و بدولت ملک آنچه می‌بایست بپرداختم، کار را باید بود. گفت: از اشارت تو گذر نیست، صورت مصلحت باز نمای تا مثال داده شود. گفت: تمامی بومان در فلان کوه‌اند و روزها درغاری جمله می‌شوند. و در آن نزدیکی هیزم بسیار است. ملک زاغان را بفرماید تا قدری ازان نقل کنند و بر در غاری بنهند. و برخت شبانان که در آن حوالی گوسپند می‌چرانند آتش باشد، من فروغی ازان بیارم و زیر هیزم نهم. ملک مثال دهد تا زاغان بحرکت پر آن را بچلانند. چون آتش بگرفت هر که از بومان بیرون آید بسوزد و هرکه در غار بماند از دود بمیرد.
خدای در گل آدم بچل صبوح سرشت هزار ناله و افغان و صد هزار آوخ
قسمت خرس و شغال است خود این باغ مویز بی‌ثمر غورهٔ چشمی بچلانیم که چه
بسرشت بچل صباح ایزد گل تو کز صبر خمیر مایه گیرد دل تو
پرندگان: قوی گنگ، قوی فریادکش، فیلوش، اردک سیاه کاکل، اردک چشم طلایی، باکلان کوچک و بزرگ، عقاب‌ها، کاکائی‌ها، پرستوهای دریایی، آبچلیک‌ها، حواصیل‌ها، سهره‌ها، چرخ‌ریسک‌ها، گیلانشاه خالدار، پری شاهرخ، درنا و قرقاول.
فضیل عیاض٭ را پس مرگ بخواب دیدند گفتند: حال تو؟ گفت: لم ار للعبد خیراً من ربه. خیر نساج را پس از مرگ بخواب دیدند گفتند: حال تو؟ گفت: ترا از این چکار، ازین دنیای بچلوی «پلیدک، نجس»شما باری برستم.
در حضورش چل چله افتاده بود تا بچل موقف تمام استاده بود
بچل در ۱۵ مارس ۲۰۲۱در خانه خود در رستون، ویرجینیا درگذشت. او ۹۵سال داشت.
آنزیم کاتالاز ابتدا در سال ۱۸۱۱ مورد توجه لویس تنارد (کاشف آب اکسیژنه) قرار گرفت. فرضیهٔ او این بود که آب اکسیژنه به‌وسیلهٔٔ یک مادهٔ ناشناخته مورد تجزیه قرار می‌گیرد. در سال ۱۹۰۰ اسکار لوو برای اولین بار نام کاتالاز را برای این ماده انتخاب کرد و متوجه شد که کاتالاز در بسیاری از گیاهان و جانوران قرار دارد. در سال ۱۹۳۷ جیمز بچلر سامنر و الکساندر دانس به وجود کاتالاز در جگر گاو پی بردند. در سال ۱۹۳۸ نیز وزن مولکولی کاتالاز یافت شد.
هر آن کشفی که ایشان را بچل روز شود حاصل بجد و جهد دلسوز