بولینگ
معنی کلمه بولینگ در فرهنگ معین

بولینگ

معنی کلمه بولینگ در فرهنگ معین

[ انگ . ] ( اِ. ) نوعی بازی که در آن بازیکنان باید نشانه های چوبی بطری مانند را با پرتاب گوی سرنگون کنند.

معنی کلمه بولینگ در دانشنامه عمومی

بولینگ یا گوی بازی ( به انگلیسی: Bowling ) یک رشته ورزشی است که ورزشکار در آن باید توپ را به مهره ها بزند. گوی باز کسی است که گوی بازی می کند.
در هر بازی هر بازیکن ده فریم را بازی می کند وهر فریم دو ضربه دارد ( به جز فریم ۱۰ که در حالتی خاص سه ضربه دارد ) و بازیکن سعی می کند که در هر ضربه همه پین ها را با توپ بزند. نحوه قرارگیری پین ها و شماره آنها: از نگاه بالا پین ها به شکل یک مثلث قرار داده می شوند و شماره پین ها مانند شکل زیر است:
۱۰ ۹ ۸ ۷ ۶ ۵ ۴ ۳ ۲ ۱ ضربه اول و امتیاز Strike دستگاه مکانیکی قرار دهنده پین ها ( Pinsetter ) در ضربه اول هر فریم، ده پین را در محل های خود قرار می دهد. اگر بازیکن بتواند در پرتاب اول توپ خود، همه ده پین را بیندازد، فریم کامل می شود و امتیاز دو ضربه بعدی با این ضربه که خود ۱۰ امتیاز دارد جمع می شود و در سیستم های امتیاز دهی یا بر روی کاغذ این ضربه با علامت X نشان داده می شود و به این ضربه استراک گفته می شود. به صورت مثال اگر بازیکن در ضربه اول خود Strike کرده و سپس در ضربه اول فریم بعدی ۴ پین و در ضربه بعدی ۳ پین را بیندازد امتیاز او به شکل زیر می شود:
جدول ۱ - مثال امتیاز Strike همان طور که در جدول بالا مشاهده می کنید امتیاز فریم اول ۱۰+۴+۳ = ۱۷ است و امتیاز فریم دوم ۷ است که حاصل جمع آن با فریم قبلی در این فریم نوشته شده است:۱۷+۷=۲۴ و تا آخر به همین صورت ادامه پیدا خواهد کرد. پس اگر بازیکنی بتواند همه پین ها را در همه ضربات خود ( ۱۲ضربه ) Strike کند جمع کل امتیازات او ۳۰۰ می شود.
ولی اگر بازیکن نتواند در ضربه اول همه پین ها را بزند، دستگاه پین های موجود را از روی خط بلند می کند و سپس گارد دستگاه پین های افتاده را جمع کرده و سپس دستگاه پین ها را دوباره روی خط قرار می دهد و بازیکن سعی می کند با پرتاب دوم توپ خود پین های موجود را بزند، اگر بتواند در این ضربه همه پین ها را بیندازد، فقط امتیاز ضربه بعدی او با این فریم که خود ۱۰ امتیاز دارد جمع می شود و در سیستم های امتیاز دهی یا بر روی کاغذ این ضربه با علامت / نشان داده می شود و به این ضربه اسپیر می گویند. به صورت مثال اگر بازیکن در فریم اول خود و در ضربه اول ۹ پین و درضربه دوم ۱ پین باقی مانده را بزند وSpare کند و سپس در ضربه اول فریم بعدی ۴ پین و در ضربه بعدی ۳ پین را بیندازد امتیاز او به شکل زیر می شود:

معنی کلمه بولینگ در دانشنامه آزاد فارسی

بولینگ (bowling)
نوعی بازی که در فضای باز و همچنین سالن سرپوشیده برگزار می شود. نخستین بار در قرن ۱۳م در بریتانیا بازی شد و پس از آن فرانسیس دریک آن را میان مردم رواج داد. مشهور است که او در زمان حملۀ ناوگان اسپانیایی آرمادا در ۱۵۸۸ در پلیموت هو مشغول بازی بولینگ بود. بولینگِ فضای باز در زمینی پوشیده از چمن کاملاً کوتاه شده و با گوی های چوبی تا حدی غیر کروی به قطر ۱۳ سانتی متر انجام می شود. زمین بازی بولینگ در فضای باز «رینک» و گوی های آن «وودز» نامیده می شوند. بازی به صورت انفرادی، دونفره، سه نفره، یا چهارنفره انجام می گیرد. هدف بازی، انداختن گوی یا گوی ها به نزدیک ترین فاصلۀ ممکن از آدمک (هدف) است. مسابقۀ جهانی بولینگ در فضای باز مهم ترین رویداد جهانی این رشته است که نخستین بار در ۱۹۶۶ برای مردان و در ۱۹۶۹ برای زنان برگزار شد. مسابقۀ جهانی بولینگ در سالن سرپوشیده نیز نخستین بار در ۱۹۷۹ برای مردان و در ۱۹۸۸ برای زنان برگزار شد.

معنی کلمه بولینگ در ویکی واژه

نوعی بازی که در آن بازیکنان باید نشانه‌های چوبی بطری مانند را با پرتاب گوی سرنگون کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه بولینگ

پروفسور الن گورسوسکی از دانشگاه بولینگ گربن استیت، در ارزیابی کتاب روزنبرگ، "ارتباط غیر خشونت‌آمیز: زبان شفقت" (۱۹۹۹)، در زمینه‌ای از خطابه ژئوپولیتیک اظهار می‌کند که "قدرت نسبی فرد بسیار دست بالا برآورد شده‌است در حالی که موضوع اصلی ساختاری از خشونت است که تقریباً به‌طور کامل نادیده گرفته می‌شود. "
تنها پس از ۱۹۹۰، این رشته در برنامه‌هایی مانند دانشگاه ایالتی کلرادو، دانشگاه مونتانا، دانشگاه ایالتی بولینگ گرین و دانشگاه تگزاس شمالی به رسمیت شناخته شد. در سال ۱۹۹۱، کالج شوماخر از دارتینگتون، انگلیس، تأسیس شد و اکنون یک کارشناسی ارشد در علوم جامع ارائه می‌دهد.
تفاوت اصلی بین اردک بالی و اردک دونده این است که بالی دارای بدنی فربه‌تر است، عرض شانه‌های پهن‌تری دارد، سر و منقار درشت‌تر و تاجی روی سر دارد. در حالت ایستاده، بدن معمولاً با زاویه‌ای ۶۰ تا ۷۵ درجه نسبت به افق قرار می‌گیرد. سایر ویژگی‌ها اردک بالی مشابه نژاد دونده است. این اردک حالت «میلهٔ بازی بولینگ» اردک دونده و همانند اردک‌های تاج‌دار، تاجی به‌اندازهٔ یک توپ گلف در پشت سر خود دارد.
علی عبدُه یا عبدو (۱۳۰۳ –۱۳۵۸) مدیر ورزشی اهل ایران بود. وی بیشتر به خاطر بنیانگذاری باشگاه ورزشی پرسپولیس و بولینگ عبده مشهور است. او مدتی نیز رئیس فدراسیون بوکس ایران بود.وی پسر شیخ محمد عبده بود همچنین از وی دو پسر به نامهای رضا عبده و سالار عبده به جا مانده‌است.
مدیر ورزشی اهل ایران بود. وی بیشتر به خاطر بنیانگذاری باشگاه ورزشی پرسپولیس و بولینگ عبده مشهور است. او مدتی نیز رئیس فدراسیون بوکس ایران بود.وی پسر شیخ محمد عبده بود همچنین از وی دو پسر به نامهای رضا عبده و سالار عبده به جا مانده‌است.
وایت بولینگر زبانشناس آمریکایی در تعریف اصطلاح‌ها می‌گوید:« اصطلاح‌ها گروه‌هایی از واژگان هستند که معنی و مفهومی ثابت دارند که نمی‌توان درک و ترجمه آن‌ها را با برآورد کردن مفهوم کلمه‌ها به شیوه‌ای جداگانه و با در کنار هم قرار دادن آن‌ها به دست آورد. »
پارک جنگلی صفه در دامنه کوه صفه یکی از پارک‌های جنگلی با امکاناتی نظیر سینما و بولینگ و تله کابین و شهربازی و … می‌باشد.
علاوه بر فوتبال باشگاه الجزیره در رشته‌های هندبال، والیبال، شنا و بولینگ نیز تیم دارد.
جایزه بولینگن ۲۰۰۳
دو تراک عموماً به کفه اسکیت بورد متصل شده‌اند. جنس این تراک‌ها از آلیاژ فلزهای گرانبها است. تراک چرخ‌ها را به کفه اصلی متصل می‌کند. محورها از دو بخش تشکیل شده‌اند؛ قسمت شاک پد به کفه اصلی پیچ شده‌اند؛ و در حقیقت پایهٔ فولادی پیش‌ساخته شده چدنی است که در زیر آن یک چنگک آویخته‌است. محور انتقال از طریق چنگک به کار انداخته می‌شود. بین قرقره زیربنایی و چنگک، غلاف میله‌گردان واقع است؛ در آن‌جا همچنین ابریشم‌های ساینده و پولک‌های رزین و نیز حلقه ضامن وجود دارد؛ بدین سان است که سازوکار تشک گونه‌ای برقرار می‌گردد. هر قدر که عایق برنجی یا فلزی، نرم‌تر باشد، گرداندن آن آسان‌تر است. زبانهٔ قبل‌پیچی مشابه میله بازی بولینگ وجود دارد، که وظیفه‌اش اتصال این اجزاء به هم است.