بوده
معنی کلمه بوده در لغت نامه دهخدا

بوده

معنی کلمه بوده در لغت نامه دهخدا

بوده. [ دَ / دِ ] ( ن مف / نف ) وجودداشته و هستی داشته. ( ناظم الاطباء ).وجودداشته. موجود. ( فرهنگ فارسی معین ) :
ای به ازل بوده و نابوده ما
وی به ابد مانده و فرسوده ما.نظامی.ورای همه بوده ای بود او
همه رشته گوهرآمود او.نظامی.|| واقعشده. حادث گشته. ( فرهنگ فارسی معین ). شده وگشته. ( شرفنامه منیری ) ( آنندراج ).

معنی کلمه بوده در فرهنگ معین

(دِ ) (ص مف . ) ۱ - وجود داشته ، موجود. ۲ - واقع شده ، حادث گشته .

معنی کلمه بوده در فرهنگ فارسی

بشر دوست ویونان دوست فرانسوی ( و. پاریس ۱۴۶۷- ف. ۱۵۴٠ م . ) وی از تقرب خود نزد فرانسوای اول استفاده کرده [ کلژ دو فرانس ] را ایجاد کرد .
( اسم ) ۱ - وجود داشته موجود . ۲ - واقع شده حادث گشته .

معنی کلمه بوده در دانشنامه عمومی

بوده (دهانه). بوده یک دهانه برخوردی در ماه است.
این دهانه ۱۰ دهانه اقماری دارد.
بوده (نروژ). بوده ( تلفظ نروژی:    ( گوش دهید ) ) یک منطقهٔ مسکونی در نروژ است که در نوردلاند واقع شده است. بوده ۱٬۳۹۵٫۳۰ کیلومتر مربع مساحت و ۵۱٬۵۵۸ نفر جمعیت دارد. موزه هوانوردی نروژ و اولین سینمای کشور نروژ بنام Fram Kino در این شهر واقع شده. در سال 2024 بوده بعنوان پایتخت فرهنگی اروپا شناخته خواهد شد.
شهرهای ویبورگ و بخش یونشوپینگ خواهرخوانده های بوده هستند.
معنی کلمه بوده در فرهنگ معین
معنی کلمه بوده در فرهنگ فارسی
معنی کلمه بوده در دانشنامه عمومی
معنی کلمه بوده در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه بوده

معنی کلمه بوده در ویکی واژه

وجود داشته، موجود.
واقع شده، حادث گشته.

جملاتی از کاربرد کلمه بوده

قدیمی‌ترین وقف‌نامه موجود در استان گلستان متعلق به امامزاده عبدالله و فضل‌الله روشن‌آباد است. این وقف‌نامه در ماه ذیقعده سال ۹۰۰ هجری قمری بوده و واقف آن «امیر سید رضی‌الدین» است. در کنار این امامزاده مدفن علما (از جمله مقبره روشنی یساقی) و شهدای اطراف نیز وجود دارد.
کارهای وی در زمینه هندسه کروی با کاربرد در نجوم کروی شگرف بوده‌است.
بزرگراه احمد متوسلیان با نام های دیگر بزرگراه فتح یا جادهٔ قدیم کرج یکی از بزرگراه‌های تهران با کشیدگی شرقی-غربی است. بزرگراه متوسلیان که در غرب تهران قرار دارد، قدیمی‌ترین راه مواصلاتی تهران به کرج بوده‌است. مقر شرکت‌های قدیمی و بزرگی چون شرکت صنایع شیر ایران و شرکت کفش ملی و پاکسان در حاشیهٔ این بزرگراه قرار دارند.
شاهان و خسروان همه کان بوده اند و پس یاقوت کان ملکشه محمود را شناس
نیست غم گر آسمان دارد به من کین کهن کاسمان تا بوده با هر کس همنیش بوده کار
آرسن کانوکوف (روسی: Арсен Баширович Каноков؛ زادهٔ ۲۲ فوریهٔ ۱۹۵۷) سیاست‌مدار اهل کشور روسیه است. وی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ رهبر کاباردینو-بالکاریا بوده است.
پر کرده‌ایم دفتر و معنی همان یکی است یک حرف بوده‌ایم که بسیار گشته‌ایم
مرکز این استان شهر پرمت است. از شهرهای مهم دیگر آن کلسیره است. جمعیت این استان ۲۶ هزار نفر است که شامل اقلیت‌های یونانی و آرومانی نیز می‌شود. منطقه پرمت از قدیم به خاطر تولید شراب و راکی خود نام‌آور بوده‌است. شهر پرمت به خاطر گل و گلزارهای خود معروف است و در آلبانی به نام «شهر گل‌ها» معروف گشته.
زیارتگاه نه چندان قدیمی نیز در این روستا وجود دارد."علی مدد" ، بر طبق گفته پیرمردان روستا و روستاهای اطراف که آنها هم از پدر یا پدربزرگ خود نقل کرده اند مربوط به پیر پارسایی است که در مسیر مسافرت خود به علت بیماری، چندی در آنجا اقامت گزیده و همانجا در گذشته است.هر چند تا مدتی پیش نام کوچک "علی مدد" در آن منطقه مرسوم بوده است، اما ممکن است نام علی مددِ این مزار ناشی از ذکر علی مددی باشد که درویشان معمولاً آن را بسیار بر زبان می آورند.
این روستا در دهستان هیچان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۰۳ نفر (۳۸۶ خانوار) بوده‌است.
و یک روز می‌گفته است اگر فردا مرا به دوزخ فرستند کفارم سرزنش کنند که ای شیخ چه فرقست میان ما و تو من گویم جوانمردی باید آخر مرا روز بازاری بوده باشد و لکن سنت خدا اینست
گفت اگر تو هیچ عاشق بودهٔ شاد بنشسته نمی آسودهٔ
به مهر بود دل من ربوده چند نگار به فضل بود دل من سپرده چند همال
این روستا در دهستان پیوه ژن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.
و شاه شجاع سید بوده، خواجه یحیی عمار٭ گفتی ویرا: که شاه شاهی بود، ووی امام بوده، وویرا سخنانست نیکو و کتبست. گویند اصل وی از مروبود، حاد الفراسه بوده، بنشاپور آمد با بوعثمان حیری٭ روزی باحفص٭ نشسته بود در نشاپور. شاه شجاع بر سروی باز ایستاد باقبا، از وی چیزی پرسید، باحفص باز نگرست او را دید باقبا، گفت: بخدای که تو شاهی! گفت من شاهم؟ دران سوال بجاء آورد که شاه ایذ دانست که آن سوال جز ازو نداند کرد گفت: باقبا شاه گفت: وجد نافی القبا، ماطلبنا فی العبا در قبا بیافتیم، آنچه در عبا می‌جستیم.
نه شعر تازی دانم نه علم و فضل و ادب درست یاب بدیشان نبوده ام یکروز
عسگراولادی تنها دستاورد روحانی را برجام دانسته و گفت «ما از عملکرد اقتصادی دولت راضی نیستیم چرا که مشکلات افزایش یافته‌است.» او ۴ سال ابتدایی دولت روحانی را همراه با تدبیر خوب توصیف کرد؛ اما با بیان اینکه تیم اقتصادی روحانی در عمل موفق نبوده، گفت که «در دوره دوم ریاست جمهوری روحانی شاهد بی‌نظمی‌های زیادی در اقتصاد بودیم» و بزرگ‌ترین اشتباه این دولت «برابری نرخ ارز با ۴۲۰۰ تومان» بوده‌است.
هرگز مه آزمای دگر آزموده را زیرا محل بوده نباشد نبوده را
ائتلاف دو حزب سِ‌دِاو و سِ‌اس‌او از سال ۲۰۰۵ میلادی که دست بالا را در دولت داشتند، با ازدواج همجنس‌گرایان مخالف بوده‌است. ولی حزب سبزها، سوسیال دموکرات و چپ از قانونی شدن ازدواج همجنس‌گرایان پشتیبانی می‌کردند.
گویا که درد و داغ توام یار بوده است کز سینه جان غمزده گریان بر آمده