بهتری

معنی کلمه بهتری در لغت نامه دهخدا

بهتری. [ ب ِ ت َ ] ( حامص مرکب ) نیکی. نیکویی. زیبایی. خوبی. پاکی :
به فر تو گفتا همه بهتری است
ابا تو همه رنج رامشگری است.فردوسی.گذشتیم از این سد اسکندری
همه بهتری جو و نیک اختری.فردوسی.همی گفت کای برتر از برتری
فزاینده پاکی و بهتری.فردوسی.سخن به ز شکر کز او مرد را
زدرد فرومایگی بهتری است.ناصرخسرو.به شدم و بهتری نصیب تو بادا
چهره تو چون گل طری و براورش.سوزنی.

معنی کلمه بهتری در فرهنگ فارسی

نیکی . نیکویی . زیبایی . خوبی . پاکی .

جملاتی از کاربرد کلمه بهتری

وی برنده جوایزی همچون جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن و جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده‌است.
گذشتم ازین سد اسکندری همه بهتری باد و نیک‌اختری
بهترین رنگها سرخی بود وان ز خورشیدست و از وی می‌رسد
اتراچالی در فصل چهارم به پاتنا پیراتس پیوست و به یکی از بهترین مدافعان لیگ تبدیل شد. او فصل را با 52 امتیاز در 16 مسابقه(که شامل چهار های فایو و هفت سوپر تکل بود)به‌عنوان برترین مدافع امتیازآور لیگ به اتمام رساند.اودر فصل چهارم توانست عنوان قهرمانی لیگ رابا این تیم به دست آورد خود او نیز عنوان بهترین مدافع را به دست آورد.
برای درمان الوپسی مردانه از آنتی آندروژن (مانند فیناستراید)، مینوکسیدیل موضعی و روش‌های جراحی کاشت مو می‌توان سود برد. بهترین کاندیداهای درمان با مینوکسیدیل مردان با سن کمتر از ۳۰ سال هستند که کمتر از ۵ سال است دچار ریزش مو شده‌اند.
پس از تحمل یک مصدومیت در آوریل ۲۰۱۷، گومز جام دالاس را از دست داد. با ۱۲ گل در ۱۹ بازی او در این فصل بهترین گلزن زیر ۱۸ سال بود و در ماه مه ۲۰۱۷ به عنوان بهترین بازیکن جوان انتخاب شد و تبدیل به جوانترین بازیکن دریافت کننده این جایزه شد. روز بعد، او قبل از حضور احتمالی در ترکیب تیم ملی برای بازی آخر لیگ برتر، با تیم اول تمرین کرد.
زهر دنیا گرچه کم می گردد از تریاق عقل بهترین افسون مار از دست خود افکندن است
از وی به‌عنوان یکی از بهترین هافبک‌های دفاعی تاریخ فوتبال یاد می‌شود که در زمان اوج خود در باشگاه یوونتوس و تیم ملی هلند با تکنیک و قدرت و مدیریت خود در زمین نقش بسیار تأثیرگذاری داشت.
رده‌بندی بهترین هافبک چپ فوتبال ایران در سال ۱۳۵۶
نویسنده کتاب «تقلید از محیط زیست: طبیعت الهام‌بخش نوآوری» این مفهوم را به این صورت تعریف می‌کند: رشته‌ای جدید که بهترین ایده‌های طبیعت را مطالعه می‌کند و سپس از این طراحی‌ها و فرایندها تقلید می‌کند تا مشکلات انسان‌ها را حل کنند. مطالعه یک برگ برای اختراع سلول خورشیدی بهتر یک نمونه است. این را می‌توان به عنوان نوآوری با الهام از طبیعت دید.
چون بدر آید پس صد انتظار بر زبر بهتری از خود سوار
مجموعه مستند آخرین روزهای زمستان در سومین جشنواره تولیدات رادیویی تلویزیونی موسوم به جشنواره جام جم جایزه بهترین مجموعه مستند در حوزه انقلاب و دفاع مقدس را کسب نموده است.این مستند که با هزینه بسیار بالا و در قالب مستند بازسازی تولید شده است که هزینه تولید آن با یک سریال برابری میکند. این فیلم در نوع خود یکی از بهترین فیلم‌های مستند می باشد. این مجموعه مستند که با پشتیبانی سپاه پاسداران تولید شده است بسیاری از لوکیشن‌ها (مکان های فیلمبرداری) و بناهای مربوط به سال‌های جنگ ساخته شده است.
صفت چهارم آن که کابین سبک باشد. رسول (ص) می گوید که بهترین زنان آنانند که به کابین سبک تر باشند و بر وی نیکوتر. و کابین گران کردن مکروهاست. رسول (ص) بعضی از نکاحها به ده درم کرده است و فرزندان خویش را زیادت از چهارصد درم نداده است.
در مقایسه مرتب‌سازی ادغامی با دیگر الگوریتم‌ها، می‌توان گفت اگر چه در اکثر موارد از مرتب‌سازی هرمی کندتر عمل می‌کند و همچنین حافظهٔ بیشتری می‌گیرد و اگر چه در یک نگاه کلی مرتب‌سازی سریع به عنوان سریع‌ترین الگوریتم مرتب‌سازی شناخته می‌شود، اما مرتب‌سازی ادغامی یک مرتب‌سازی پایدار است که اجرای موازی آن بهتر عمل می‌کند و همچنین اغلب بهترین انتخاب برای مرتب‌سازی یک لیست پیوندی است. زیرا اجرای مرتب‌سازی هرمی روی آن غیرممکن و اجرای مرتب‌سازی سریع کارایی چندانی ندارد.
بهر تعلیم و تعلم هر کجا بنیاد شد بهترین منزلگه و نیکوترین مأواستی
بهترین مراتب آن باشد کان بفضل و هنر بدست آید
آنکه می جستندش اندر کعبه و دیر و کلیسا در خرابات مغان با بهترین صورت درآمد
تندیس و جایزه بهترین فیلمنامه از دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلمهای ورزشی
ذکر دل عزی عظیم دارد. قال رسول اللّه : «خیر الذکر الخفی، و خیر الرزق ما یکفی». بهترین ذکرها ذکر پنهان است، و ذکر پنهان ذکر به دل است.
برون کردی مرا از دل چو دل با دیگری داری کجا یادآوری از من؟ که از من بهتری داری