بمحض

معنی کلمه بمحض در لغت نامه دهخدا

بمحض. [ ب ِ م َ ض ِ ]( حرف اضافه مرکب ) ( از: «ب »+ محض ) بمجرد. در همان آن. در همان وقت. ( ناظم الاطباء ). و رجوع به محض شود.

معنی کلمه بمحض در فرهنگ فارسی

( اسم ) بمجرد در همان آن در همان وقت. توضیح لازم الاضافه است .

جملاتی از کاربرد کلمه بمحض

وَ قَدِمْنا إِلی‌ ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ الآیة... یکی از پیران طریقت این آیت میخواند گفت: مرا در همه قرآن این آیت خوش آید که ربّ العزّة میگوید: وَ قَدِمْنا إِلی‌ ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً. چون این اعمال آلوده ما بباد بی‌نیازی بردهد معاملت با ما جز بمحض فضل خود نکند، و آنچه بفضل خود کند سزای کرم او بود و سزای کرم او ما را به از سزای اعمال ما آن گه گفت: او را جلّ جلاله بر ما حقّها است از طاعت و عبادت، لکن ما خود در نهاد خود مفلسیم و او جلّ جلاله بافلاس ما حکم کرده و حاکم چون بافلاس کسی حکم کند خصم را از وی چیزی نیاید، وَ إِنْ کانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلی‌ مَیْسَرَةٍ، هر که مفلس است واجب است که وی را مهلت دهند تا آن گه که سرمایه بدست آرد، و ما سرمایه جز بآن جهان بدست نخواهیم آورد که گنج فضل او بر سر ما نثار کند. ما بهستی خویش توانگر نیستیم، بصفت وی توانگریم، از ما و عمل ما چیزی نیاید، کاری که گشاید از فضل وی گشاید و ما را که پذیرفت نه بصورت معاملت پذیرفت، بآن تعبیه گاهی پذیرفت که منظور نظر علم ازل است. هر چه در عالم چیز است تبع آن تعبیه است. باش تا فردا که آن تعبیه آشکارا کند و در خزانه‌ها باز نهد، خزانه رحمت بعاصیان دهد خزینه فضل بمفلسان دهد. تا هم از خزینه وی حقّ وی بگزارد، زیرا که بندگان از آن خود حقّ وی نتوانند گزارد.
بمحض موهبت ناگه بر دل شود از حق بلاتحصیل حاصل
بی عمل بودن مسلمان میتوان گر میتوان کام خود شیرین بمحض گفتن حلوا کنی
ندارد رنگی ار باشد سیه‌فام بمحض نسبت است این لیک نی تام
عطای او بمحض خود نمائی است دگر مشعر بر اخلاص و ریانیست
برنامه هولمسبورگ پرداخت صدها نفر از زندانیان دستمزد اسمی برای تست محصولهای زیبایی و ترکیب‌های شیمیایی، که اثرات بهداشتی در زمان ناشناخته بود.بمحض ورود خود را در هولمزبرگ، کلیگمن ادعا کرده‌اند گفت: «همه من قبل از من دیدم جریب پوست بودند مثل این بود که یک کشاورز برای اولین بار یک مزرعه حاصلخیز را ببیند.»شماره۱۹۶۴ اخبار پزشکی گزارش شده‌است که ۹نفر از ۱۰زندانی در زندان هولمسبورگ افراد تست پزشکی بودند.
همه حدیث ز تمجید شاهزاده رود بمحضری که امیر است صدر آن محضر
خود را نشان ناوک شهرت مکن کلیم از نام ننگ دار و بمحضر قلم منه
دانا سلیمان، سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور آوارگان گفت: «ما شروع به ارزیابی تعداد چادرهایی کرده‌ایم که از بین رفته‌اند. بمحض پایان اینکار، هر کمکی که لازم باشد به این خانواده‌ها خواهیم کرد.»
گفت، چون رفتم بمحضر صبحگاه روستائی زاده‌ای آمد ز راه
مهمش را بخود سازد کفایت بمحض فضل و احسان و عنایت
ز حق نازل بمحض امتنان است دل از وی در تحول هر زمانست