رام کردن

معنی کلمه رام کردن در لغت نامه دهخدا

رام کردن. [ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) دست آموز کردن.( ناظم الاطباء ). نرم کردن. از سرکشی بدر آوردن. از توسنی بنرمی آوردن. اهلی ساختن. خویگر کردن. اهلی کردن. اخت کردن. مقابل توسن کردن. مقابل بدرام کردن : اخداء؛ رام و خوار کردن کسی را. تخییس ؛ رام کردن کسی را. خیس ؛ رام کردن کسی را. ( منتهی الارب ) :
که نام نیکو مرغی است فعل نیکش دام
ز فعل خویش بدان دام رام باید کرد.ناصرخسرو.گفتم هوا بمرکب خاکی توان گذاشت
گفتا توان ، اگر بریاضت کنیش رام.خاقانی.ره انجام را زیر زین رام کرد
چو انجم در آن ره کم آرام کرد.نظامی.- امثال :
عقل انسان میتواند شیر درنده را هم رام کند. ( از بنقل فرهنگ نظام ).
|| مطیع فرمان نمودن. ( ناظم الاطباء ). مطیع و محکوم کردن. ( از ارمغان آصفی ). مطیع کردن. باطاعت درآوردن. فرمانبر ساختن. فرمانبردار کردن. بزیر فرمان درآوردن :
جهان را بفرمان خود رام کرد
در آن رام کردن کم آرام کرد.نظامی.گشت چو من بی ادبی را غلام
آن ادب آموز مرا کرد رام.نظامی.سلیمانم بباید نام کردن
پس آنگاهی پری را رام کردن.نظامی.گریه با من رام کرد آن دلبر بیگانه را
کی فتد مرغی بدامی گر نریزی دانه را.عیسی یزدی ( از ارمغان آصفی ). || راست کردن. نشانه گرفتن. با هدف تراز کردن. یکراست روان کردن بسوی نشانه :
بسوی زفر کردم آن تیر رام
بدان تا بدوزم دهانش بکام.فردوسی.و رجوع به رام در معنی «روان » و «مقابل سرکش در جمادات » شود.

معنی کلمه رام کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - مطیع کردن فرمانبردار ساختن . ۲ - دست آموز .

معنی کلمه رام کردن در ویکی واژه

addomesticare

جملاتی از کاربرد کلمه رام کردن

از فیلم‌های معروف او می‌توان به بازی در کارتاژ در شعله‌های آتش و رام کردن زن سرکش اشاره کرد.
به محض ورود وی به آمریکا، لا موته عنوان خود را که برگرفته از یکی از شهرهای کادیلاک، یعنی ژیروند در جنوب غربی فرانسه بود، دریافت کرد. در قرن بیستم، شهر دیترویت به قطب تولید خودرو در جهان تبدیل شد. ویلیام اچ. مورفی و هنری ام. لیلاند در سال ۱۹۰۲ کارخانه ماشین‌سازی کادیلاک را به همراه هم تأسیس کردند و با استفاده از نام او برای شرکت‌شان و همچنین ساخت ادوات زرهی، توسط او برای لوگوی شرکت، به او ادای احترام کردند. از نام کادیلاک در مکان‌ها و شرکت‌های مختلفی در آمریکا استفاده شده که بخش اعظم آن، کوه‌های کادیلاک در مارین و شهر کادیلاک در میشیگان است.
کارتبه برسون در ۳ اوت ۲۰۰۴ در سن ۹۵ سالگی در خانه‌اش در استان پرووانس درگذشت و در مراسمی خصوصی با حضور بسیاری از دوستان عکاسش (که هیچ‌یک در آن روز عکسی نگرفتند) به خاک سپرده شد. در هفته‌های بعد عمدهٔ مطبوعات بین‌المللی به وی ادای احترام کردند. تیتر پاریزین "مرگ غول عکاسی " بود و فرانکفورتر راندشو نوشت: "چشم قرن بسته شد". بزرگی تیتر خبر درگذشت برسون، نشان دهندهٔ اهمیت جایگاه او در "معبد رسانه هاً است. او به یکی از چهره‌های ماندگار هنری قرن بیستم تبدیل شد. امتیازی منحصر به فرد برای یک عکاس فرانسوی.
قَدْ خَسِرَ زیان کار شدند و نومید ماندند الَّذِینَ قَتَلُوا أَوْلادَهُمْ ایشان که فرزندان خویش را کشتند سَفَهاً بِغَیْرِ عِلْمٍ بسست رأیی و بی‌خردی بی‌هیچ دانش وَ حَرَّمُوا ما رَزَقَهُمُ اللَّهُ و حرام کردند آنچه اللَّه ایشان را روزی کرده بود افْتِراءً عَلَی اللَّهِ بدروغ نهادن بر خدای قَدْ ضَلُّوا بیراه شدند و گم گشتند وَ ما کانُوا مُهْتَدِینَ (۱۴۰) و بر راه راست نبودند.
آنشار ائا را سرزنش می‌کند و او از لزوم کشتن آپسو می‌گوید. آنشار به ائا فرمان می‌دهد تا تیامات را آرام کند اما ائا ناتوان از این کار است. آنشار آنو را می‌فرستد، او نیز از آرام کردن تیامات ناتوان است. ائا این وضعیت را پیش‌بینی کرده بود. شرایط برای آنکه مردوک جانشین او شود و خواسته اصلی خود را مطرح کند، مهیا می‌شود.
وی پرسید: این کار چه بود؟ گفتند: عادت ما برای احترام کردن به امیرانمان است. فرمود: به خدا امیران شما از این عادت بهره مند نشوند و شما خود از آن در دنیا به رنج افتید و در آخرت نیز بدبخت شوید. چه زیان بار است رنجی که در پی آن کیفر بود و چه سودآور است آسایشی که با آن ایمنی از آتش بود.
شورش‌های سال ۲۰۰۵ فرانسه در واکنش به مرگ دو پسر مسلمان بر اثر برق گرفتگی در حالی که از ترس پلیس در یک پست برق پنهان شده بودند، روی داد. نخست‌وزیر وقت دومینیک دو ویلپن و وزیر کشور نیکلا سارکوزی این مسئله را مطرح کردند که این پسران دزد هستند، که برای آرام کردن اوضاع کمک چندانی در برنداشت. ژاک شیراک وضعیت اضطراری اعلام کرد، اعتراضات سه هفته به طول انجامید و بیش از ۴۰۰۰ نفر دستگیر شدند.
جمال خویشتن را جلوه دادند به یک جلوه دو عالم رام کردند
سلیمانم بباید نام کردن پس آن‌گاهی پری را رام کردن
خوش گفت ولی حرام کردند در مذهب عاشقان جدائی
به خدمت نیست ممکن رام کردن بی نیازان را وگرنه بنده شایسته کم خدمت نمی افتد
از بس که شیشه‌ها راست، از هر طرف سجودی میخانه را ز طاعت، بیت‌الحرام کردند
هیئت نظامی حاکم بر گینه کوناکری که تحت فشارهای شدید بین‌المللی و مخالفین داخلی قرار داشت برای آرام کردن اوضاع در داخل و کاهش فشارها و اعتراضات بین‌المللی قبول کرد که تا زمان برگزاری انتخابات سراسری در این کشور با همکاری جناح مخالف امور کشور را اداره کند به همین منظور حکومت انتقالی تشکیل شد.
هزار بار به یاد می‌آورم که قصه فرارهای مکرّر این تنها پسر خانواده از خانه و زندگی را، برایم باز می‌گفت و هنگامی که به آخر قصّه می‌رسید و می‌گفت که برای آرام کردن و به سامان رساندن این جوان ناآرام و بی‌قرار، رنج‌های زیادی کشیده است، به سختی می‌گریست؛ امّا لحظاتی بعد می‌خندید و می‌گفت: «او مهربان‌ترین و نجیب‌ترین مرد دنیاست، فقط محمد یغما بود که مثل او بود».
چو گوی حسن در میدان فکندند به یک جولان دو عالم رام کردند
دارند پارسایان دایم ز وجد، مستی آب حلال خود چون بر ما حرام کردند؟
جهان را به فرمان خود رام کرد در آن رام کردن کم آرام کرد
گشادشدن رگ‌ها یا اتساع عروق یا وازودیلاسیون گشادتر شدن رگ خونی است. این پدیده از شل کردن و آرام کردن سلول‌های ماهیچه صاف دیواره رگ‌ها پدید می‌آید. این اصطلاح به‌طور ویژه برای سیاهرگ‌ها، سرخرگ‌ها و سرخرگچه‌‌ها به‌کارمی‌رود. در اثر این پدیده، جریان خون و شدت خونرسانی به بافت بخشی از بدن افزایش می‌یابد تا نیاز آن به خونرسانی بیشتر، تأمین گردد. این پدیده ممکن است در اثر فرایندهای اطراف بافت مورد نظر یا عللی نظیر هورمون‌‌ها یا سامانه عصبی باشد. سازوکارها، فرایندها و رویه‌های گشاد شدن رگ‌ها متعدد هستند و داروهایی برای ایجاد این وضعیت وجود دارد. گاه در جریان درمان، در صورت نیاز از گشودگی رگ‌ها استفاده می‌شود.
در ۱۶ آوریل ۲۰۲۰ احمد ابوالغیط دربارهٔ احتمال شیوع ویروس کرونا در اردوگاه‌های پناهندگان سوریه و وقوع یک فاجعه انسانی هشدار داد. وی در بیانیه اتحادیه عرب در پی گزارش جر پدرسون فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه دربارهٔ وضعیت بهداشتی و امنیتی تأکید کرد که حفظ آتش‌بس و آرام کردن اوضاع نظامی و رسیدن به آرامش نسبی در بحران شیوع ویروس کرونا بسیار حائز اهمیت و حیاتی است. وی تصریح کرد که وضعیت در سوریه بسیار خطرناک می‌باشد و نیاز به همکاری جهانی دارد و این خود در زیر سایه احتمال شیوع ویروس کرونا یک فاجعه انسانی را به بار خواهد آورد.