دمر

معنی کلمه دمر در لغت نامه دهخدا

دمر. [ دَ م َ ] ( ص ، ق ) در اصطلاح عامیانه ، منکب. نگون. به روی خفته. به روی افتاده. دمرو. خلاف ِ سِتان. مقابل طاق باز. این کلمه هرچند در کتاب نیامده است ولی لفظی درست و قدیم است. ( یادداشت مؤلف ). بر روی خوابیده که در تازی منکوس گویند. ( آنندراج ). منکوس. ( غیاث ). به روی افتاده و به رو خفته و روی بر زمین نهاده. ( ناظم الاطباء ) :
به گلشن عزبی غنچه خفته ام اما
کسی نچیده گلی از حدیقه دمرم.فوقی یزدی ( از آنندراج ).- دمر شدن ؛ دوتا شدن برای برداشتن چیزی یا انجام دادن کاری. دوتا شدن چون راکعی.( یادداشت مؤلف ).
|| وارون بر زمین نهاده. ( یادداشت مؤلف ).
- دمر کردن ظرفی ؛ وارونه نهادن آن را یعنی بر دهانه آن را بر زمین نهادن. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه دمر در فرهنگ معین

(دَ مَ ) (ص . ) (عا. ) روی سینه و شکم دراز کشیده .

معنی کلمه دمر در فرهنگ عمید

۱. به روافتاده، وارو، وارون.
۲. روی سینه و شکم دراز کشیده، دمرو.

معنی کلمه دمر در فرهنگ فارسی

به روافتاده، وارو، وارون، کسی که روی شکم درازکشد
( صفت ) روی سینه و شکم دراز کشیدن .
بمعنی دیم که رخساره باشد و بعربی خد گویند .

معنی کلمه دمر در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی دَمَّرَ: هلاک کرد(اعم از انسان ،جنبندگان و اموال)
تکرار در قرآن: ۱۰(بار)
هلاک شدن. در صحاح می‏گوید: دمار به معنی هلاکت است «دَمَّرَهُ وَ دَمَّرَ عَلَیْهِ» هر دو به یک معنی است. طبرسی تدمیر را هلاک کردن و راغب ادخال هلاکت در شی‏ء گفته است در اقرب گفته «دَمَرَ دُمُوراً وَ دِماراً» یعنی هلاک شد و «دَمَّرَهُمْ وَ عَلَیْهِمْ» یعنی آنها را هلاکت کرد. در نهج البلاغه خطبه 88 در صفت خدا فرموده «قاهِرُ مَنْ عَاَزَّهُ وَ مُدَّمِرُ مَنْ شاقَّهُ» یعنی غالب است بر کسیکه به فکر شراکت با اوست و هلاک کننده کسی است که با اومخالفت کرد. آنچه فرعون و ق.مش می‏ساختند هلاک و نابود کردیم ، تدمیر در تمام این آیات به معنی هلاکت کردن است و چنانکه ملاحظه می‏شود هم در انسان و هم در غیر او به کار رفته است. روشن شد که «دَمَّرَ« هم به نفسه و هم با «عَلی» متعدی می‏شود بنا بر این معنی آیه اوّلی آن است که: خدا هلاکشان کرد و بر کفّار نظیر آن است. راغب می‏گوید در این آیه مفعول دمّر محذوف است در این صورت باید تقدیر آن چنین باشد «دَمَّرَ اللّهُ عَلَیْهِمْ مَا اخْتَصَّ بِهِمْ» زمخشری نیز مانند راغب گفته است.

معنی کلمه دمر در ویکی واژه

(عامیانه): روی سینه و شکم دراز کشیده. حالت خوابیدن به طرف شکم زمین، پشت به بالا.
دِمَرْ: در گویش گنابادی یعنی حالت خوابیده ، به شکم خوابیدن و بالا دادن باسن برای دخول و سکس.

جملاتی از کاربرد کلمه دمر

شد از بیم رخساره شاه زرد بدو زال گفت ای شه رادمرد
تو تا بر نشستی بزین نبرد نبودی مگر نیک دل رادمرد
بماند به تیمار و دل پر ز درد چو ما مانده‌ایم ای شه رادمرد
دلیران و آزادمردان گیتی زگرجی و ارانی و ایروانی
تا توانیم کرد با همه کس رادمردی و مردمی سپریم
طبق آمارها در جهرم بیش از ۵۰ ساختمان بلندمرتبه و بیش از ۲۰۰ ساختمان بین ۴ تا ۷ طبقه وجود دارد. بلندترین ساختمان شهر برج‌های مجتمع علوم پزشکی در بلوار پرستار هستند که در ۱۱ طبقه و حدود ۴۰ متر ارتفاع بنا شده‌اند.
دمر کردی گهم سنگینی دلق چنان کم رفتی آب خره در حلق
گارلند در سال ۲۰۱۵ فیلم فرا ماشین را بر اساس فیلم نامه و داستانی از خودش کارگردانی کرد. در فیلم ستارگانی همچون دامنل گلیسون، آلیسیا ویکاندر و اسکار ایزاک ایفای نقش کرده‌اند. فیلم برنده جایزه بزرگ جشنواره فیلم گرادمر و گارلند هم نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم نامه غیراقتباسی شد. آلیسیا ویکاندر بازیگر زن اصلی این فیلم هم توانست نامزدی بهترین بازیگر زن امپایر اواردز شود. فیلم دوم گارلند نابودی بر اساس رمانی علمی تخیلی به همین نام از جف واندرمیر (نوشته و به چاپ رسیده در ۲۰۱۴) نوشته و کارگردانی شده‌است. گارلند نحوه اقتباس آن را اینچنین شرح می‌دهد: «اقتباس بر اساس خاطره‌ای از کتاب صورت گرفت.» تولید این فیلم در سال ۲۰۱۶ شروع و در فوریه ۲۰۱۸ اکران و منتشر شد.
با این بزرگی هر ضعیفی راه یابد سوی تو خویی گزین کردی چنان چون رادمردان گزین
این اصطلاح توسط رابرت سی مارتین در مقاله‌ای با همین نام به عنوان بخشی از اصول طراحی شیءگرا، که به‌وسیلهٔ کتاب خود «توسعهٔ نرم‌افزار چابک، اصول، الگوها و تمرینات» مشهور شده‌است. مارتین این اصل را مبتنی بر اصل انسجام توصیف کرد. همین‌طور تام دمرکو در کتاب خود «توصیف ساختار یافته و مشخصات سیستم» و میلیر پیجونز در «راهنمای عملی طراحی سیستم‌های ساختاری» این اصل را به همین شکل توصیف کرده‌اند. در سال ۲۰۱۴ مارتین یک پست وبلاگ با عنوان «اصل یگانگی وظیفه» با هدف توضیح عبارت «دلیل تغییر» منتشر کرد.
یهودیان معمولاً در هر روز سه نماز می‌خوانند و در روز شبات و سایر روزهای مقدس، فرقه‌های ارتدکس و محافظه‌کار یک نماز اضافی، به نام موساف می‌خوانند. نماز پنجمی هم به نام نئیلا وجود دارد که اکنون تنها در روز یوم کیپور، دهمین روز از ماه تیشری که واقع در اوایل پاییز است خوانده می‌شود. می‌توان نماز را فرادا یا به جماعت یا به همراه منیان خواند. مثل نماز در اسلام، در یهودیت هم نماز جماعت ارجح و بلندمرتبه است و بخش‌هایی هم دارد که جز در جماعت اجرا نمی‌شود.
آیات مزبور به شرح حال اصحاب یمین و نعمت‌های بهشتی آنان اشاره دارد. در اینجا شش نعمت الهی برای اصحاب یمین برشمرده‌است که نسبت به نعمت‌های هفت‌گانه مقربان در یک مرحله پایین‌تر قرار دارند. اولین موهبت سایه درختان سدر بی‌خار است. دومین نعمت درختان پهن برگ و سبز و زیبای موز با میوه‌هایی شیرین. سایه گسترده و کشیده که مانع از حرارت خورشید است تا بهشتیان ناراحت و آزرده نشوند و پیوسته در سایه‌های مطبوع به‌سر برند. آبشارهای دل‌انگیز و زیبا. انواع میوه‌هایی که هرگز قطع و ممنوع نمی‌شوند. همسران بلندمرتبه که آفرینش نوینی دارند و دوشیزه و هم سن و سال و عاشق همسران خویش (اصحاب یمین) هستند.
ازان شیربا شاه لختی بخورد چنین گفت پس با زن رادمرد
هم آزادی تو به یزدان کنیم دگر پیش آزادمردان کنیم
و از دنیا برفت و آن آزادمرد را در زندان بگذاشت.
بیش از هزار سال گذشت تا اینکه الوه و همسرش ملیان دوباره ظاهر شدند. او مردمش را جمع کرد و پادشاهی دوریات را بنا نهاد. مردمان او «سیندار» نامیده شدند، یعنی «الف‌های خاکستری» و زبان آنها نیز «سینداری» نامیده شد. پس از آن الوه به پادشاه الو تینگول تغییر نام داد و ارباب تمام سرزمین بلریاند گشت. از آنجاییکه تینگول پادشاه الف‌های خاکستری بود که تا به حال نور دو درخت را ندیده بودند، به عنوان سفیر والاها او همانند دیگر اربابان الدار به عنوان الف بلندمرتبه محسوب می‌شود.
تدمری عموما بی هیچ فاصله‌ای یا نقطه‌گذاری بین واژگان و جملات نوشته می‌شود.