دلک

دلک

معنی کلمه دلک در لغت نامه دهخدا

دلک. [ دَ ] ( ع مص ) مالیدن چیزی را و نرم و تابان گردانیدن. ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). نیک بمالیدن اندام. ( المصادرزوزنی ). نیک بمالیدن. ( تاج المصادر بیهقی ). به دست مالیدن بدن را و مالش دادن. ( غیاث ) ( آنندراج ). || ادب دادن کسی را روزگار و آزموده کار گردانیدن. ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). || مالش. مالیدن. مالش دادن. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).
- دلک خشن ؛ مالش با رگوئی خشن. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).
دلک. [ دَ ل َ ] ( ع اِ ) نرمی و سستی. ( منتهی الارب ). رخاوت. ( اقرب الموارد ).
دلک. [ دِ ل َ ] ( اِ مصغر ) تصغیر دل. ( لغت محلی شوشتر، نسخه خطی ). دل کوچک. دل خرد. رجوع به دل شود.
- امثال :
دلکی دارد زیبا هرچه بیند خواهد ؛ به مزاح در مورد کسانی بکار رود که هرچه را بینند خواهان آن شوند. ( از فرهنگ عوام ).
|| زیوری است از یشم یا جواهری دیگرکه به طلا گیرند و به گردن آویزند. || دفعو دور کردن به دست. ( لغت محلی شوشتر، نسخه خطی ).
دلک. [ دُ ل ُ ] ( ع اِ ) ج ِ دَلیک. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). رجوع به دلیک شود.
دلک. [ دَ ل َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان ییلاق ، بخش قروه ، شهرستان سنندج با 165 تن سکنه. آب آن از رودخانه آزرند است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).

معنی کلمه دلک در فرهنگ معین

(دَ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) به دست مالیدن ، مالش دادن . ۲ - (اِمص . ) مالش .

معنی کلمه دلک در فرهنگ عمید

مالیدن، مالش دادن، مالیدن چیزی با دست.

معنی کلمه دلک در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) بدست مالیدن مالش دادن . ۲ - ( اسم ) مالش .
جمع دلیک .

معنی کلمه دلک در دانشنامه عمومی

دلک (افغانستان). دلک یک منطقهٔ مسکونی در افغانستان است که در ولایت کابل واقع شده است. دلک ۲٬۲۶۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
دلک (غور). دِلک ( به لاتین: Delak ) یک منطقهٔ مسکونی در افغانستان است که در ولسوالی دولت یار واقع شده است. دلک ۳٬۱۳۸ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

معنی کلمه دلک در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی دَلُوکَ: ظهر - غروب (در مجمع البیان گفته "دلوک" به معنای زوال آفتاب و رسیدن به حد ظهر است . مبرد گفته : دلوک شمس به معنای اول ظهر تا غروب است ، بعضی دیگر گفتهاند : دلوک شمس به معنای غروب آفتاب است و اصل کلمه از دلک است که به معنای مالیدن است ، و اگر ظهر را دل...
تکرار در قرآن: ۱(بار)

معنی کلمه دلک در ویکی واژه

به دست مالیدن، مالش دادن.
مالش.

جملاتی از کاربرد کلمه دلک

آنتیگا از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۰ عضو تیم ملی فرانسه بود. او مدال برنز قهرمانی جهان ۲۰۰۲ را با تیم ملی فرانسه در آرژانتین به دست آورد و همچنین دو قهرمانی اروپا ۲۰۰۳ و ۲۰۰۹ و یک نایب قهرمانی لیگ جهانی ۲۰۰۶ مسکو از دیگر دست‌آوردهای او با فرانسه به عنوان بازیکن است. استفان ۳۰۰ بازی ملی را در کارنامه دارد. آنتیگا در رده باشگاهی نیز در باشگاه‌های پاریس، کونئو، مایورکا، اسکرا بلچاتوف و دلکتا عضویت داشته است و توانسه دو مدال نقره قهرمانی باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، یک قهرمانی در لیگ قهرمانان والیبال اروپا ۲۰۰۱، چندین قهرمانی در لیگ اسپانیا، لهستان و فرانسه را به همراه تیم‌های باشگاهی خود به دست آورد.
در وبگاه نقد و بررسی راتن تومیتوز، ۶۷٪ از ۲۱۴ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز ۶٫۲/۱۰ را در اختیار دارد. اجماع این وبگاه چنین می‌نویسد: «بدلکاری تماشایی و اجرای هیجانی کریس همسورث نمی‌تواند استخراج را از ضعف به‌وسیلهٔ خشونت بی‌هدفش نجات دهد.» این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۳۵ منتقد امتیاز ۵۶ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر «نقدهای مختلط یا عادی» است.
سماع: حالی است که بر اثر آوازی خوش یا نغمه دلکش صوفی را از دست بدهد و از خود بی‌خود کند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به سونیر دوال-پرودیر، تیم موویستار، کاخا رورال-سگوروس رخا، و دلکو–مارسی پوونس کی‌تی‌ام اشاره کرد.
حرف روی دلکشت می‌گفت بلبل در چمن این سخن چون گوهر شبنم به گوش گل نشست
گرچه همه دلکشند از همه گل خوب تر کو عرق مصطفاست وان دگران خاک و آب
نخستین آثار باکلام اسدالله ملک با صدای خوانندهٔ نامدار ایران، «دلکش» که با حمایت و پشتیبانی وی به رادیو راه یافته بود، به ضبط رسید. «حکایت دل» نام نخستین تصنیف او با شعر «بیژن ترقی» است. او پس از اخذ دیپلم از هنرستان موسیقی ملی، تحصیلات عالی موسیقی خود را در دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران دنبال کرد. وی پس از پایان تحصیلات دانشگاهی و به دنبال آن، درگذشت ابوالحسن صبا، تدریس در هنرستان موسیقی ملی را آغاز کرد و ادارهٔ کلاس صبا را به مدت ۳ سال در دست گرفت.
به جایی دلکش(و) خرم فرو راند که در زیبایی او عقل درماند
دل برده از من سروی که دارد بالای دلکش، رفتار موزون
پس برون آورد گل از آتشم تا بهشتی ساخت نغز و دلکشم
نیست دلکشتر سرودی جامی از نظم خوشت وقت خوش می کن بدین دلکش سرود احباب را
در بین خوانندگان معاصر، تاج اصفهانی بیش از دیگران به سعدی علاقه‌مند بود. او تأکید ویژه‌ای بر مناسب‌خوانی داشت و بسیاری از قطعات آوازی خود را از اشعار سعدی برگزید. محمدرضا شجریان نیز از خوانندگان پیشرو در خواندنِ اشعار سعدی است. تمام ترانه‌های آلبوم پیوند مهر و بسیاری از ترانه‌های آلبوم‌های دیگر او از جمله نوا، دستان، دل مجنون، بهار دلکش، فریاد و در خیال از اشعار سعدی انتخاب شده‌است. غلامحسین بنان، محمودی خوانساری، عبدالوهاب شهیدی، اکبر گلپایگانی و محسن چاوشی نیز بارها اشعار سعدی را خوانده‌اند.
که در نزدیک آن دلکش نشیمن بدان کوهی که ناظر داشت مسکن
به چشم جان به رخ خوب او ببین و زکات ز لعل دلکش او بوسه ای تمنّا کن
کردیم جان فدای لب لعل دلکشش روزی به لطف گفت که او نیک خواه ماست
با توجه به ذخایر موجود مهم ترین معادن مس دنیا در مکزیک و کانادا، شیلی، برزیل، پرو، ایران، قزاقستان، سیبری، ازبکستان، اندونزی، ژاپن، زئیر، زامبیا، کوئینزلند، اوگاندا، باگین وین، یوگسلاوی، اسپانیا و نروژ واقع شده است. در میان تمامی معادن ذکر شده، معدن کودلکو شیلی با در اختیار داشتن 18 درصد از ذخایر مس جهان، بالاترین سهم را به خود اختصاص می دهد. این شرکت سالانه حجم قابل توجهی از مس را استخراج کرده و به صورت های مختلفی در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.
آتشدان اَبنون ستون آتشدانی مربوط به دوره ساسانی است که در برم دلک در ۱۰ کیلومتری شرق شیراز کشف شد و در حال حاضر در باغ نارنجستان قوام نگهداری می‌شود. سنگ‌نوشته‌ای بر اطراف آتشدان نوشته شده‌است. موضوع کتیبه بنای آتشگاهی به فرمان ابنون، آیینیگ (رئیس تشریفات) دربار، به یادبود پیروزی شاپور یکم در ۲۴۳ میلادی بر سپاه مهاجم روم است. بر چهار طرف این پایهٔ آتشدان پنج چهره تصویر شده و زیر هر یک نام و عنوان صاحب آن آمده‌است.
گه شکوه شام هجران پیش طره تو گفتن گه مژده وصل و شادی، از لعل تو شنیدن دانی که دولت چه باشد، روی دلکش تو دیدن در سایه سرو نازت چون سبزه آرمیدن
از باشگاه‌هایی که در آن رکاب زده‌است می‌توان به دلکو–مارسی پوونس کی‌تی‌ام اشاره کرد.
یکی از به یاد ماندنی‌ترین بدلکاری‌های او در فیلم پاپیون بود که به جای استیو مک کویین از روی یک صخرهٔ ۳۳ متری به داخل رودخانه پرید.