دانشی

معنی کلمه دانشی در لغت نامه دهخدا

دانشی. [ ن ِ ] ( ص نسبی ) دانشمند. عالم. اهل دانش. بادانش. ( برهان ). دانشور. دانشومند. دانشگر. صاحب دانش.دانشگر است که دانشمند و دانا باشد. دانا و مرد دانا و خردمند و عاقل. ( ناظم الاطباء ). نحریر :
همه موبدان آفرین خواندند
بر آن دانشی گوهر افشاندند.فردوسی.سزد گر برین بوم زابلستان
نهد دانشی نام غلغلستان.فردوسی.ره دانشی گیر و پس راستی
کزین دو نگیرد کسی کاستی.فردوسی.بدینگونه تا گشت کسری بزرگ
یکی دانشی شد دلیر و سترگ.فردوسی.چنین گفت کز گردش آسمان
نیابد گذر دانشی بیگمان.فردوسی.بفرمود تا پیش او شد دبیر
همان دانشی موبد و اردشیر.فردوسی.تو ای دانشی چند نالی ز چرخ
که ایزد بدی دادت از چرخ برخ.اسدی.کنون نیز هرجا که شاهی بود
وگر دانشی پیشگاهی بوداسدی.تو آنگه دانشی باشی که دانی
که از دریای جهلت نیست معبر.ناصرخسرو.نه دانندگان را ز دانش بهی است
نه نزدیک کس دانشی را بهاست.ناصرخسرو. || خردمند. عاقل :
ز اندیشه دوری و از تاج و تخت
نخواند ترا دانشی نیکبخت.فردوسی. || هنرمند. استاد :
ز هرکشوری دانشی شد گروه
دو دیوار کرد از دو پهنای کوه.فردوسی. || دانشمندانه. براساس دانش. بر پایه علمی. عالمانه :
چو بشنید خسرو ز دستان سخن
یکی دانشی پاسخ افکند بن.فردوسی.چه گویم که ام بر سر انجمن
یکی دانشی داستانی بزن.فردوسی.
دانشی. [ ن ِ ] ( اِخ ) از شاعران قرن نهم هَ. ق. عثمانی است و این بیت از اوست :
قامتی حلقه تنی زرد اولانی اونوتمه
قولاغکده کوپه اولسون سنک ای گل سوزمز.( از قاموس الاعلام ترکی ).

معنی کلمه دانشی در فرهنگ معین

(نِ ) [ په . ] (ص نسب . ) دانا، دانشمند.

معنی کلمه دانشی در فرهنگ عمید

۱. دانشمند، دانشور.
۲. اهل علم و دانش: تو ای دانشی چند نالی ز چرخ / که ایزد بدی دادت از چرخ برخ (اسدی: ۳۶۸ ).

معنی کلمه دانشی در فرهنگ فارسی

( صفت ) دانا دانشمند : نیا کانت آن دانشی راستان نکردند یاد از چنین داستان .
از شاعران قرن نهم هجری عثمانی است

معنی کلمه دانشی در ویکی واژه

دانش ی
دانا، دانشمند.
وابسته به دانش

جملاتی از کاربرد کلمه دانشی

هر دانشی که در دل دفتر نیامده‌ست دارد چو آب خامهٔ تو بر سر زبان
« کتایون» نام، آن مه دایه‌ای اشت که از هر دانشی پیرایه‌ای داشت
دل موبدان داشت و رای کیان ببسته بهر دانشی بر میان
اگر دانشی داری ای نیک رای یکی گرد اندیشه خود گرای
از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۷، باسو در دانشگاه امهرست در دپارتمان علوم سیاسی مشغول به تدریس بود. پس از یک سال خدمت به عنوان دانشمند بازدیدکننده در دانشگاه کلمبیا، به دانشگاه امهرست بازگشت و به دپارتمان علوم زنان و جنسیت پیوست. هم‌اکنون، او صاحب عنوان دومینیک ج. پاینو، استاد علوم سیاسی و علوم زنان و جنسیت و معاون دانشیار استادان دانشکده در دانشگاه امهرست واقع در ماساچوست ایالات متحده است.
ز هر دانشی کو بود در قیاس وزو گردد اندیشه معنی شناس
تن شاه زاده بدیشان سپرد فزاینده خود دانشی بود و گرد
در حالی که ایده‌آل‌سازی به گونهٔ گسترده‌ای توسط رشته‌های دانشیِ ویژه‌ای استفاده می‌شود، این روش به‌طور سنتی توسط برخی دیگر مردود دانسته شده، برای نمونه، ادموند هوسرل اهمیت ایده‌آل‌سازی را به رسمیت شناخته ولی با کاربرد آن در مطالعهٔ ذهن مخالف است، به باور او پدیده‌های ذهنی برای به‌کارگیری ایده‌آل‌سازی مناسب نیستند.
در سال ۱۳۳۲ پس از بازگشت به ایران به سمت «دانشیاری کرسی زبان اوستا و فارسی باستان» منصوب شد و تا سال ۱۳۳۷ در این سمت باقی ماند. پس از بازنشسته‌شدن ابراهیم پورداوود، جایگاه استادی او «فرهنگ ایران باستان» به یارشاطر واگذار شد. ضمناً به دعوت پرویز خانلری به همکاری با مجلهٔ سخن پرداخت و مدت کوتاهی در غیاب خانلری ادارهٔ قسمتی از سال پنجم آن را به عهده داشت.
به گفتهٔ سیحون (در کتاب نیم قرن آثار معماری و نقاشی سیحون) ۱۰ ستون ایوان نشانهٔ ده قرن پس از بوعلی ست (با توجه به اینکه ساخت این آرامگاه به مناسبت گرامیداشت هزاره بوعلی بود) و ۱۲ ستون برج نمادی از دوازده دانشی ست که بوعلی در روزگار خود بر همهٔ آنها چیره بود.
فرستادهٔ شهریاران کشی به غمری برد راه و بیدانشی
آنالیز تصاویر زیستی زیرشاخه‌ای از بیوانفورماتیک و زیست‌شناسی محاسباتی است. تمرکز این زیرشاخه بر روی بررسی تصاویر زیستی، مخصوصا تصاویر سلولی و مولکولی با تعداد بالا، با استفاده از روش‌های محاسباتی است. هدف از آنالیز این نوع تصاویر پیچیده و ناهمگون به دست آوردن دانشی سودمند است.
ز بیدانشی راه بر من گرفت بدینگونه سوگند خورد از شگفت
چنین گفت کز گردش آسمان نیابد گذر دانشی بی‌گمان
آناستازی بیش از نیم قرن را به تدریس اختصاص داد، عمدتاً در دانشگاه‌فوردهام نیویورک، جایی که در سال 1947 به عنوان دانشیار به آن پیوست و از آنجا در سال 1979 با عنوان استاد بازنشسته بازنشسته شد.
بنابر سخنان تمر، ۲۰۰ سال کار پژوهشی و دانشی برزیل در این آتش‌سوزی از بین رفت. همچنین در این آتش‌سوزی مجموعه‌ای ارزشمند از ۲۰ میلیون اثر تاریخی از تمدن‌های مصر و روم باستان تا فسیل‌های دایناسور در آتش سوختند. در میان آثار باستانی این موزه قدیمی‌ترین اسکلت انسانی یافت شده در آمریکای جنوبی با قدمت ۱۲ هزار سال و یک شهاب سنگ قدیمی هم وجود داشتند.
احمد ترجانی زاده در سال ۱۳۱۵ شمسی به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و در شهرهای ارومیه، تبریز، مشهد، بندر انزلی و تهران با سمت دبیری به تدریس پرداخت. وی در سال ۱۳۲۷ به دانشگاه تبریز انتقال یافت و در سال ۱۳۲۹ از دبیری به مرتبه دانشیاری و در سال ۱۳۴۹ از دانشیاری به مرتبه استادی ارتقا پیدا کرد.
کلی به عنوان دانشیار به زبان آشوری و مدرس زبان عبری در دانشگاه پنسیلوانیا ادامه داد. در سال‌های ۱۸۹۵–۱۸۹۹، پس از اینکه معلم الهیات عهد عتیق در مدرسه علمیه لوتری شیکاگو بود، به عنوان مدرس باستان‌شناسی سامی بازگشت. او در سال‌های ۱۹۰۳–۱۹۰۹ استادیار زبان‌شناسی و باستان‌شناسی سامی و به مدت یک سال استاد تمام بود.