دالبر

معنی کلمه دالبر در لغت نامه دهخدا

دالبر. [ ب ُ ] ( ن مف مرکب ، اِ مرکب ) بریده چون دال. بریده شده بشکل دال. مقطوع بشکل حرف دال. چیزی که آنرا بشکل حرف دال بریده و قطع کرده باشند. ( ناظم الاطباء ). || کنگره و انحنا که بر کناره ٔپارچه دهند بشکل دالهای متصل بیکدیگر. || پارچه که جانبی از آن را منحنی وار همچون دال های متصل بیکدیگر برند و جهت جلوگیری از جدا شدن پود از تاریا ریشه ریشه شدن لبه بریده شده آن را بطرزی خاص دوزند || ( در پرده ) یَلَن. قسمی زینت پرده در قسمت فوقانی آن. تزیینی از پارچه پرده یا تختخواب را و آن چنانست که قطعه ای از پارچه همجنس خود پرده یا دو قطعه از آن بعرض پرده بطول حدود یک گز یا کمتر برگیرند و لبه فروآویخته را چند انحنا بشکل حرف دال دهند و دوزند و آن قطعه یا دو قطعه را یکی اندکی فوق دیگری از بالای پرده بسوی پایین فروآویزند. || کلمه دالبر درعبارت ذیل از تذکرة الملوک ( تألیف بین سالهای 1137تا 1142 هَ. ق. ) در ردیف چیت و مثقالی و لندره که نوعی از سقرلات کم بهاست آمده و ظاهراً نوعی پارچه بوده است : در ذکر تحویلات فراش باشی مشعلدارباشی و «تحویل او بدین موجب است : قالی قالیچه تکیه نمد و دوشک... نمد لنگه الوان گلیم ، نمد بور. میلک. مثقالی ، چیت ، دالبر، لندره...». ( تذکرةالملوک چ دبیرسیاقی ص 31 ).

معنی کلمه دالبر در فرهنگ معین

(بُ ) (ص مف . ) برشی به شکل هفت «۷» و هشت «۸» که جهت زیبایی در لبة بعضی از لباس های زنانه و یا پرده داده می شود.

معنی کلمه دالبر در فرهنگ عمید

نوعی کنگره دوزی یا برش به شکل حرف دال (د ) یعنی دال های متصل به یکدیگر که در حاشیۀ لباس های زنانه و بچگانه و پیش پرده و امثال آن می زنند.

معنی کلمه دالبر در فرهنگ فارسی

کنگره دوزی یابرش شکل حرف دال درلباسها
( صفت ) قسمی برش که به شکل کنگره هلالی در حاشیه جامه های زنان و کودکان و پرده و غیره ایجاد کنند .

معنی کلمه دالبر در ویکی واژه

برشی به شکل هفت «۷» و هشت «۸» که جهت زیبایی در لبة بعضی از لباس‌های زنانه و یا پرده داده می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه دالبر

ابن عبدالبر در آغاز ظاهری مذهب بود، سپس مالکی شد و گاه در پاره‌ای از مسائل به فقه شافعی می‌گرایید. او چندان به درس و پژوهش اهتمام ورزید که پس از چندی از دیگر پیشینیان اندلسی خود پیشی گرفت
در کتاب استیحاب ابن عبدالبر از سفیان بن عیینه نقل است که گفت: جعفر بن محمدالصادق(ع) گفت، علی بن ابیطالب(ع) در پنجاه و هشت سالگی وفات یافت.
الاستیعاب فی معرفه الاصحاب کتابی است در معرفی اصحاب محمد پیامبر اسلام، که توسط ابن عبدالبر (368 - 463 قمری) نگاشته شده است. این کتاب یکی از اولین کتابهایی است که برای اصحاب پیامبر اسلام نوشته شده است. رویکرد نویسنده در نگارش کتاب اینگونه بوده است که نام صحابی محمد و کسانی که از وی روایت نقل کرده اند، و برخی روایات وی از پیامبر اسلام را نقل کرده است. همچنین در کتاب مطالبی مربوط به زندگی و مرگ اصحاب پیامبر آمده است.
او شاگردان متعددی از جمله ابن حیان قرطبی، ابن عبدالبر و ابن حزم داشت.
در ۱۸۸۶ فالکنهاین با ایدا سلکمان ازدواج نمود و حاصل آن پسری به نام فریتس گئورگ آدالبرت فون فالکنهاین(۱۹۷۳_۱۸۹۰) و دختری به نام اریکا اُلگا فون فالکنهاین(۱۹۷۵_۱۹۰۴) بود؛ کسی که بعدها با هنینگ فون ترسکو، افسر نازی طراح توطئه ۲۰ ژوئیه ۱۹۴۴ علیه هیتلر شرکت داشت، ازدواج کرد.
اسد الغابه فی معرفة الصحابه کتابی از عزالدین بن اثیر در علم رجال شامل زندگی نامهٔ هفت هزار و پانصد یا هفت هزار و هفتصد و سه نفر از یاران پیامبر است که از جمع‌آوری و تصحیح کتابهای «ابن منده اصفهانی» و «ابونعیم اصفهانی» و «ابن عبدالبر نمری قرطبی» و «ابوموسی اصفهانی» و افزودن مطالبی بر آنها حاصل شده است.
ابوعمر یوسف بن عبدالله بن محمد بن عبدالبر ابن عاصم نَمری (۳۶۸–۴۶۳ق/ ۹۷۸–۱۰۷۱م) فقیه، محدث، تاریخ‌نگار و ادیب اندلسی است.
تو عبدالبر کسی را دان که ذیخیر بانواع مبراتست در سیر
این زوج سلطنتی تا سال ۱۰۵۳ پسری نداشتند، زمانی که ملکه آناستازیا شالامون را به دنیا آورد. با این حال، تولد شالامون و بعداً تاجگذاری باعث درگیری شدید بین پادشاه اندرو اول و برادر کوچکترش دوک بلا شد که در ردیف بعدی تاج و تخت بود. هنگامی که دوک بلا در سال ۱۰۶۰ به شورش آشکار علیه پادشاه اندرو برخاست، پادشاه همسر و فرزندان خود را به دربار آدالبرت، مارگرو اتریش فرستاد. پادشاه اندرو شکست خورد و اندکی پس از آن درگذشت و برادرش در ۶ دسامبر ۱۰۶۰ تاجگذاری کرد.
ابن عبدالبر در مقدمه کتاب الاستیعاب مطالبی پیرامون اهمیت شناخت کسانی که روایاتی را از قول پیامبر اسلام برای مردم نقل کرده و از آن ها نگهداری کرده اند، ذکر نموده است. از نظر او این افراد، همان اصحاب پیامبر هستند که شناخت ایشان یکی از مهمترین اموری است که پس از اهتمام به قرآن باید مورد توجه قرار گیرد.
دانشمند اهل سنت یوسف بن عبدالبر می‌گوید: فرزندان او از خدیجه چهار دختر هستند که در آن اختلاف نظر وجود ندارد.
آدلبرت (گاهی آدالبرت) شولتس روز ۲۰ دسامبر سال ۱۹۰۳ در برلین زاده شد. پس از گذراندن دوره دبیرستان، کارمند بانک شد و بین سال‌های ۱۹۲۳ و ۱۹۲۴ در دانشکده بازرگانی تحصیل کرد. با این حال یک سال بعد شغل خود را رها نمود و به خدمت پلیس درآمد. سال ۱۹۳۴ به درجه ستوان دوم ترفیع گرفت. سال ۱۹۳۵ با درجه ستوان یکم به ورماخت منتقل شد. در ضمیمه کردن اتریش و سودتنلند به آلمان حاضر بود. سال ۱۹۳۸ به فرماندهی گروهان ۱ از هنگ ۵ زرهی از لشکر هفتم زرهی منصوب گردید. در این جایگاه به درجه سروانی نائل آمد.