چیت

معنی کلمه چیت در لغت نامه دهخدا

چیت. [ ] ( اِ ) ریگ مخصوص یا ماسه نرم که در کنار رودخانه باشد. ( لغت محلی شوشتر نسخه خطی کتابخانه مؤلف ذیل رمل ). ریگ. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به ریگ شود.
چیت. ( هندی ، اِ ) نوعی منسوج پنبه ای نازک. پارچه ای از پنبه بافته نازک. پارچه نخی ومعمولاً منقش به نقشهای خرد یا درشت از گل و غیره.
چیت. ( اِ ) نام درختی جنگلی از انواع افراست و در تمام جنگلهای شمال ایران از جلگه تا ییلاق میروید. و در نور و کجور مازندران آن را شیردار، در آستارا و طوالش و کوهپایه گیلان ککم و کیکم ، در لاهیجان و رودسر و شهسوار آج و دردیلمان چیت مینامند. کرب. اولس. رجوع به کرب شود.

معنی کلمه چیت در فرهنگ معین

[ هند. ] (اِ. ) پارچة نخی نازک و گلدار دارای رنگ های گوناگون .

معنی کلمه چیت در فرهنگ عمید

پارچۀ نخی نازک گل دار به رنگ های مختلف، چهیت.

معنی کلمه چیت در فرهنگ فارسی

پارچه نخی نازک گلداردررنگهای مختلف، ماخوذهندی
( اسم ) ۱ - کرب . ۲ - اولس
نام درختی جنگلی از انواع افراست و در تمام جنگلهای شمال ایران از جلگه تا ییلاق میروید .

معنی کلمه چیت در دانشنامه آزاد فارسی

چیت chintz
پارچة چاپ خورده (معمولاً آهاردار)، که برای استفاده در مبلمان رواج دارد. در انگلستانِ قرن های شانزدهم و هفدهم، این اصطلاح برای پارچه های کتانی هندی به کار می رفت که بر روی آن نقاشی شده یا چاپ خورده (کالیکوس) بود. بعدها به پارچه های چاپ خوردة اروپایی اطلاق می شد. این نوع منسوج از زمان های قدیم در هند ساخته می شد. پارچه چیت در اوایل قرن هجدهم در انگلستان رواج یافت؛ در ۱۷۲۲، پارلمان انگلستان برای حمایت از صنایع پشم و ابریشم بریتانیا قانونی را علیه واردات و ساخت چیت وضع کرد. این قانون در ۱۷۴۴ لغو شد. در میانة قرن نوزدهم، این پارچه تحت الشعاع نوعی پارچة مستحکم تر به نام کرتون قرار گرفت، لیکن استفاده از آن برای مبلمان نرم مجدداً رواج یافت.

معنی کلمه چیت در ویکی واژه

پارچة نخی نازک و گلدار دارای رنگ‌های گوناگون.

جملاتی از کاربرد کلمه چیت

استیرمن ایرکرفت کورپوریشن یک شرکت سازنده هواپیما در ویچیتا، کانزاس بود. اگرچه این شرکت طیف وسیعی از هواپیماهای دیگر را طراحی کرد، اما بیشتر به خاطر تولید مدل ۷۵ شناخته می شود که معمولاً به صورت ساده با عنوان «استیرمن» یا «بوئینگ استیرمن» نیز شناخته می شود.
عاشق ار چیت خواهی و در خور پس غلام تو ماه زیبد خور
روزنامه نیویورک تایمز نوشت که این غزل روح‌الله خمینی در آخرین شماره هفته نامه سیاسی هنری نیو ریپابلیک انتشار خواهد یافت. ترجمه غزل توسط ویلیام چیتیک شیعه‌شناس، مترجم و متخصص برجسته متون کلاسیک عرفانی، فلسفی اسلامی برای هفته نامه نیو ریپابلیک انجام داده بود. شائول بخاش به این روزنامه گفت که غزل خمینی بسیار برجسته و قابل توجه است. پاتریک کلاسون شعر را به هفته نامه نیو ریپابلیک ارائه کرده بود. به گفته کلاسون خمینی در ایام جوانی و میانسالی به عرفان جذب گردید اما کسی نمی‌دانست که این علاقه وی ادامه داشته است. شایع بودکه وی بخاطر گرایش به عرفان دردهه ۱۹۶۰ میلادی از سوی برخی مراجع بلندپایه مورد انتقاد قرار گرفته است.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه ورزشی لاتزیو، باشگاه فوتبال مودنا، باشگاه فوتبال آنکونا، باشگاه فوتبال چیتادلا، باشگاه فوتبال برشا، باشگاه فوتبال باری، باشگاه فوتبال لاتینا، و باشگاه فوتبال تریستیانا اشاره کرد.
‫تخم کدوی تنبل و حلوایی و لبو‬ ‫اؤزوْن ئییوْب ، توخوملارین چیتداردیق‬
در طی حمله تابستان ۱۹۴۴، استالین اعلام کرد که واسیلوسکی را بعد از پایان جنگ با آلمان به عنوان فرمانده رئیس نیروهای اتحاد شوروی در شرق دور منصوب خواهد کرد. واسیلوسکی شروع به سازماندهی طرح جنگ با ژاپن تا اواخر سال ۱۹۴۴ کرد و آمادگی تمام وقت خود را تا ۲۷ آوریل سال ۱۹۴۵ اعلام کرد. در ژوئن سال ۱۹۴۵، استالین طرح او را تأیید کرد. واسیلوسکی سپس فرماندهی رئیس نیروهای اتحاد شوروی در شرق دور را دریافت کرد و به چیتا رفت تا طرح و نقشه خود را اجرا کند..
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال هلاس ورونا، باشگاه فوتبال سالرنیتانا، باشگاه فوتبال آ.اس. رم، باشگاه فوتبال ونتزیا، باشگاه فوتبال چیتادلا، باشگاه فوتبال کاتانیا، باشگاه فوتبال روبور سیه‌نا، و باشگاه فوتبال لیورنو اشاره کرد.
پس از فارغ‌التحصیلی، بیالیاتسکی به عنوان معلم مدرسه در منطقه للچیتسی، منطقه گومل مشغول به کار شد.
خدا با تست و اندر گفتگویست جز این پیرا بگو چیت آرزویست
چیتهٔ برق شتابی که به همراهی او فی‌المثل تیر جهد گر ز کمینگاه کمان،
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال چیتادلا، باشگاه فوتبال ونتزیا، و باشگاه فوتبال وارزه اشاره کرد.
آن نگار چیت گر آمد شبی بر سر مرا نیست دیگر آرزوی بالش و بستر مرا
بینی به دکان چیت سازان شیرین پسری چو شیره ی جان
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال فوجا، باشگاه فوتبال چیتادلا، و باشگاه فوتبال آتالانتا اشاره کرد.