دائی. ( اِ ) برادرِ مادر. خال. خالو. مِربِرار. آبو. آبی : برِدائی نیک پی شو یکی همی باش نزدیک او اندکی ترا گر ببیند بدینگونه خال ز روی تو گیرد همه روزه فال.شمسی ( یوسف و زلیخا ).- دائی تنی ؛ برادر مادر که با وی ازیک پدر و یک مادر باشد. مقابل دائی ناتنی. || نیای پدری ( مهذب الاسماء ).
معنی کلمه دائی در فرهنگ فارسی
( اسم ) برادر مادر خال خالو
جملاتی از کاربرد کلمه دائی
عجب دارم من از آن پاکرائی که گوید نیست عالم را خدائی
من از کار آفرین داغم که با این ذوق پیدائی ز ما پوشیده دارد شیوه های کار سازی را
هرکه سلطانم نگوید در سخن من گدائی گویمش نه سر نه بن
ز نقش پادشائی باز رستند بمعنی از گدائی باز رستند
طی این سه انشعاب حسین زهری در اسفند ۱۳۶۵ «سازمان چریکهای فدایی خلق ایران»، مستوره احمدزاده در سال ۱۳۶۶ «هستۀ اقلیت»، را تشکیل دادند و اکبر کامیابی (توکل) نیز طی انشعابی در اسفند ۱۳۶۵ انجام و در بهار ۱۳۶۶ اعلام شد، سازمان جدیدی را تأسیس کرد که در ابتدا با همان نام «سازمان چریکهای فدایی خلق ایران (اقلیت)» فعالیت میکرد و از دی ۱۳۷۵ به سازمان فدائیان (اقلیت) تغییر نام داد.
زین سرو خوشخرامی گل پیش او غلامی مه پیش او اسیری شه پیش او گدائی
به خدائی که دار ضرب فلک از طلای نجوم کرد به ساز
گر ابراهیم ادهم نیست پس از شاه و تخت وی چسان پوشید چشم و با گدائی چند همدم شد
مجاز دومین آلبوم استودیویی هیچکس، رپر اهل ایران است. این آلبوم در ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ تحت لیبل ملتفت منتشر شد. این آلبوم در سبک رپ فارسی توسط هیچکس تهیه شده و آهنگسازی آلبوم نیز به وسیله مهدیار آقاجانی با حسن و حکمت انجام شدهاست. همچنین فدائی، قاف و ریویل به عنوان رپر مهمان در آن حضور داشتهاند. تهیه این آلبوم از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ ادامه داشت و از زمان شروع کار بر روی آلبوم مجاز تا پخش نهایی آن بیش از ۷ سال طول کشید.
آسانو تاداکاتسو (به ژاپنی: 内藤忠勝); ۱ ژانویهٔ ۱۶۵۵ – ۲۲ ژوئیهٔ ۱۶۸۰ دایمیو، سامورایی سومین حاکم در ولایت شیما قلمروی توبا در دوره شوگونسالاری توکوگاوا اهل ژاپن بود. او دائی یا برادر کوچکتر مادر ارباب قلمروی آکو، آسانو ناگانوری شخصیت اصلی حادثه آکو بود. ۲۱ سال قبل از حادثه آکو در سال ۱۶۸۰، او نیز در معبد زوجو حادثه ای مشابه را به نام «حادثه زخم با شمشیر در معبد زوجو» را موجب شد. او در مراسمی به مناسبت هفتاد و هفتمین روز درگذشت شوگون چهارم توکوگاوا ایهتسونا (۱۶۴۱ – ۴ ژوئن ۱۶۸۰) در ادو برگزار میشد مسئول پذیرایی بود که با واکیزاشی یا شمشیر کوتاه ناگائی نائوناگا که او نیز یک از متصدیان انجام مراسم بود را به قتل رساند. روز بعد به او دستور انجام سپوکو داده شد. در هنگام مرگ ۲۶ سال داشت.
مکتب ادبی کلاسیسیسم از اواخر سده هجدهم میلادی در ادبیات ارمنی شکل گرفت و گسترش یافت و تا دهه شصت سده نوزدهم همچنان به مثابه مکتب مسلط ادبی به حیات خود ادامه داد و از آن پس مکتب رمانتیسم و رئالیسم ابتدائی ارمنی، از میدان رانده شد. تأثیر ادبیات کلاسی سیستی اروپای غربی و روسیه بر مکتب کلاسی سیستم ارمنی از جنبه اسلوبهای زیبایی شناسه پایه دار و عمیق بود.منتها اگر کلاسی سیستهای اروپائی تاریخ و اساطیر و افسانههای یونان و روم باستان را سرمشق خود برای آفرینشهای ادبی قرار میدادند، کلاسی سیستهای ارمنی از تاریخ و اساطیر و افسانههای باستانی ملت خود مایه میگرفتند.
امروزه مردمان آرامیتبار در کشورهای مانند عراق، سوریه، ایران و … زندگی میکنند؛ اینان در ایران معروف به مندائیان هستند.
نهان است از همه عالم ولیکن ز پیدائی عیان اندر عیان است
تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در قفقاز انجام داد و مدتی در یکی از دانشگاههای قفقاز اقتصاد خواند و به زبانهای روسی، فرانسه و انگلیسی مسلط شد. سپس به تهران رفت و کار آزاد داشت تا اینکه در سال ۱۳۰۷ بانک ملی تأسیس شد و به استخدام این بانک درآمد.
تو پیدائی و هم پنهان همیشه تو هم جانی و هم جانان همیشه
اهواز مرکز اقلیت دینی مندائیان در ایران است که اکثراً در پیشه نقرهکاری فعالیت دارند. اهواز یکی از اسقفنشین مسیحیان کاتولیک کلدانی است و شماری از آشوریان را در خود جای دادهاست.
هر که گدائی ز آستان تو آموخت دولتی اندوختی که شاه ندارد
در منطقهٔ کردستان عراق علاوه بر کُردها که ساکنان اصلی و اکثریت جمعیت هستند، آشوریها، ترکمانها، عربها و ارمنیها نیز زندگی میکنند. اکثریت مردم کردستان، مسلمان سنیمذهب هستند و سایر مردم، مسیحی، یهودی، زرتشتی، مندائی، یارسان و مسلمان شیعه هستند.