خیو
معنی کلمه خیو در لغت نامه دهخدا

خیو

معنی کلمه خیو در لغت نامه دهخدا

خیو. [ خ َ / خیو ] ( اِ ) تف ، آب دهن ، خلشک. ( ناظم الاطباء ). تفو، اخ تف ، خیم ، ته ، تهو، بزاق ، بصاق ، بساق ، لعاب ، رضاب ، لیاط، ریق ، خدو، انجوغ ، انجوخ ، لفج ،مجاجه. ( یادداشت مؤلف ) : و این مهتران راکه رنجه نیارستند داشتن دشنام دادندی و سرد گفتندی و خیو بر رویشان انداختندی و آنکس که خیو بر روی پیغمبر صلی اﷲ علیه و سلم انداخت کافری... ( ترجمه طبری بلعمی ). ابی بن خلف گفت قریش میگویند که تو دین او گرفته ای و من سخن گفتن و دوستی با تو حرام کردم که تو به انجمن محمد شوی و چون او در انجمن نشسته باشد سردگویی و خیو بر روی وی اندازی. ( ترجمه طبری بلعمی ).لشکری از پس عبداﷲ درآمدند و سپاه را هزیمت کردند واز اسبش بیفکندند و بسی زخمها و جراحتها داشت... اورا دید خیو بر روی وکیل زد. ( ترجمه طبری بلعمی ).
ز دیدار پیران فروماندند
خیو زیر لبها برافشاندند.فردوسی.ناگفته سخن خیوی مرد است
خوش نیست سخن مگر که در فم.ناصرخسرو.در آن میان از دهن خیو بینداخت... گفت... تو چنین بی ادبی کنی کز دهان خیو بیندازی... اشکره بر دست دارند و خیو اندازند. ( نوروزنامه ).
نیم مستک فتاده و خورده
بی خیو این خدنگ یازه من.سوزنی.بخایه های بط از نان خرده در دامن
بشیشه های بلور از خیو بشکل حباب.خاقانی.نقل است که از خانه او تا مسجد چهل گام بود هرگز در راه خیو نینداختی حرمت مسجد را. ( تذکرة الاولیاء عطار ). شیعه ای در مسجد رفت نام صحابه دید بر دیوار نوشته شده است خواست که خیو بر نام ابوبکر و عمر بیاندازد بر نام علی افتاد. ( منتخب لطائف عبید زاکانی چ برلین ص 126 ).
با کف درپاش تو هر دم ز ننگ
ابر زند بر رخ دریا خیو.سپاهانی ( از شرفنامه منیری ).

معنی کلمه خیو در فرهنگ معین

[ په . ] (اِ. ) آب دهان ، تف . خدو و خوی نیز گویند.

معنی کلمه خیو در فرهنگ عمید

آب دهان، تُف.

معنی کلمه خیو در فرهنگ فارسی

خدو، آب دهان، تف، خیوک هم گفته اند
( اسم ) آب دهان تف .
تف آب دهن

معنی کلمه خیو در دانشنامه عمومی

خَیو فرعونی پیش دودمانی در مصر باستان بود که بر منطقه شمال رود نیل، مصر سفلی، فرمانروایی می کرد. اطلاعات درباره او بسیار کم است و تنها نامش به همراه چند تن از پادشاهان مصر سفلی در سنگ پالرمو ذکر شده است. معنای نام این فرعون ناشناخته است. از آنجایی که هیچ مدرک دیگری دال بر وجود چنین حاکمی وجود ندارد، او ممکن است یک پادشاه افسانه ای باشد که از طریق سنت شفاهی حفظ شده است، یا حتی ممکن است کاملا ساختگی باشد.
خیو (داغستان). خیو ( روسی: Хив ) یک شهرک در روسیه است که در داغستان واقع شده است.

معنی کلمه خیو در ویکی واژه

آب دهان، تف. خدو و خوی نیز گویند.

جملاتی از کاربرد کلمه خیو

ابر چون قلزم دستت نگرد نبود دور گر خیو بر رخ دریای معقّر فکند
ای خیو بر روی علم و فضل تو تیره صد مدرس بود از جهل تو
اجرام چرخ باد بسیط ترا خیول و اجسام دهر باد جناب ترا خدم
در ۹ مه ۲۰۰۶ ورزشگاه آلفردو دی استفانو افتتاح شد، جایی که معمولاً رئال در آن تمرین می‌کند. بازی افتتاحیه آن بین رئال مادرید و استاد رنس برگزار شد که رئال مادرید با گل‌های سرخیو راموس، آنتونیو کاسانو(۲)، روبرتو سولدادو(۲) و خوزه مانوئل ژورداو با نتیجه ۶–۱ به اتمام رسید
و این علم وی از آن بود که چون از مادر در وجود آمد، عباس او را در خرقه‌ای پیچید و پیش مصطفی (ص) آورد و رسول او را بر کنار خویش نشاند، و بانگشت مبارک خویش خیوی خود در دهن وی نهاد و بمالید، و دست بسر وی فرو آورد و گفت: «اللّهم علّمه التّأویل و التّنزیل و فقّهه فی الدّین و اجعله من عبادک الصّالحین و اجعله امام المتّقین». آن گه رسول خدا (ص) با عباس نگریست، گفت: «یا عمّاه، عن قلیل تراه فقیه امّتی و المؤدّی الیها تأویل التّنزیل»
اخیوک ۲۶٫۴ کیلومترمربع مساحت و ۷۱ نفر جمعیت دارد و ۹ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
این بقعه مربوط به شیخ تاج الدین محمود خیوی از عارفانی است که در قرن هشتم هجری می‌زیسته است. در داخل این بقعه دو قبر دیگر نیز وجود دارد.
افرح نام یکی از آلبوم‌های کاظم الساهر، خواننده، شاعر و آهنگساز عراقی است. این آلبوم که مشتمل بر ۸ آهنگ می‌باشد در سال ۱۹۹۲ میلادی و توسط شرکت عربستانی الخیول منتشر شد.
ان و طئنک خیولهم فلربما ان الخطوب جذیلها مقدامها
نیم مستک فتاده و خورده بی خیو این خدنگ یازه من
شب دیجان بدین سان روز کرده خیو بر ریش پالان روز کرده
نادر در شعبان ۱۱۵۳ ه‍. ق، خیوه را تصرف کرد، ایلبارس خان را گرفت و دستور کشتنش را داد. او یکی از نوادگان چنگیز را حاکم شهر خیوه کرد، سپس به مشهد آمد و به آماده‌سازی سپاه برای سرکوب لزگی‌ها که برادرش ظهیر الدّوله را کشته بودند پرداخت.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به حالا یا هرگز!، پیمان ورشو، جنگ‌های پنهان، بوتاکس، خیوکا، صفر، کارناوال، پزشکان، زنی که رؤیای مردی را داشت، هتل ۵۲ و دلیری ایرنا سندلر اشاره کرد.
بقعه شیخ تاج الدین محمود خیوی مربوط به سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام ایلخانان است، و در ۶ کیلومتری جاده اصلی آستارا به اردبیل واقع شده، این اثر در تاریخ ۵ شهریور ۱۳۵۲ با شمارهٔ ثبت ۹۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
چو من از خوی ستورانهٔ تو یاد کنم از غم و درد ببندد به گلو در خیوم
دل نخواهم داشت پرکین گر نهی در دیده زوبین رخ نخواهم کرد پرچین گر زنی بر رخ خیویم
همچنین از دیگر افتخارات تیم ملی مردان اسپانیا به رکورد سرخیو راموس مدافع این تیم می‌توان اشاره کرد که جز بازیکن‌هایی است که بیشترین بازی‌ها را را در ردهٔ ملی به خود اختصاص داده‌است؛ همچنین کلین شیت‌های ایکر کاسیاس رکورد دار است. از دیگر افتخارات می‌توان به یکی از بهترین خط جمعی دفاعی از تیم ملی اسپانیا اشاره کرد.
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته است، می‌توان به بلفر، تاج پادشاهان، کمیسر آلکس، یخ‌ژاله، خیوکا، دهن‌به‌دهن و ع چون عشق اشاره نمود.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به مادر پادشاهان، پیمان ورشو، عشق بزرگ، بچه‌ها و ماهی، خاکسپاری یک سیب‌زمینی، خیوکا، رانندگان جایگزین، سرهنگ کفیاتکوفسکی، در اعماق جنگل، دریاچه کنستانس، با آتش و شمشیر (فیلم)، با آتش و شمشیر (مجموعه تلویزیونی)، ناپلئون، بازیگران شهرستانی، سلطان، صفر-هفت، به‌گوشم، کارآگاهان جنایی، صد سال خاندان وینیخ، پرستار کودک، تب، ۸۰ میلیون، نبرد ورشو ۱۹۲۰، بخت کور، بازجویی، پورنوگرافی و جنگ سرد اشاره کرد.
و هم از وی حکایت کنند رضی اللّه عنه که: گفتند به فلان شهر ولیی است از اولیای خدای، عزّ و جلّ. برخاستم و قصد زیارت وی کردم. چون به مسجد وی رسیدم وی از خانه بیرون آمد و اندر مسجد خیواز دهان بر زمین افکند. من از آن‌جا بازگشتم وی را سلام ناگفته. گفتم: «ولی باید که شریعت بر خود نگاه دارد و یا حق بر وی نگاه دارد. اگر این مرد ولی بودی آب دهن بر زمین مسجد نیفکندی حفظ حرمت را، و یا حق، وی را نگاه داشتی صحت کرامت را.» آن شب پیغمبر را علیه السّلام به خواب دیدم که گفت: «یا بایزید، برکات آن‌چه کردی اندر تو رسید.» دیگر روز بدین درجه رسیدم که شما همی‌بینید.