خرداد ماه

معنی کلمه خرداد ماه در لغت نامه دهخدا

خردادماه. [ خ ُ ] ( اِ مرکب ) ماه سوم بهار است و آفتاب در این ماه در برج جوزا باشد. ( از نوروزنامه ). رجوع به خرداد شود.

معنی کلمه خرداد ماه در فرهنگ فارسی

ماه سوم بهار است و آفتاب در این ماه در برج جوزا باشد .

معنی کلمه خرداد ماه در ویکی واژه

(گاهشماری): منسوب به خرداد، ماه سوم از سال شمسی (خورشیدی).
نام روز ششم از هر ماه خورشیدی.
نام یکی از امشاسپندان و ایزد موکل بر آب.

جملاتی از کاربرد کلمه خرداد ماه

در خرداد ماه سال ۱۳۲۹ آشوت آودیان دانشجوی معماری دانشکده فنی، ۲۷ ساله، از دوچرخه سواران باشگاه تاج با دوچرخه خود پس از عبور از بغداد - بیروت - حلب - دمشق - آنکارا - استانبول - یونان - یوگسلاوی وارد خاک ایتالیا گردید و پس از طی نمودن چندین شهر ایتالیا به کشور سوئیس و شهرهای لوزان و ژنو را با دوچرخه پیمود. آشوت روز پنجشنبه یازدهم آبان ماه ۱۳۲۹ پس از طی ۷۰۰۰ کیلومتر وارد شهر پاریس گردید. سپس در تاریخ دوشنبه ۲۳ آبان ماه وارد لندن گردید. آودیان در روز جمعه اول دی‌ماه وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال ورزش دوستان قرار گرفت.
این بزرگراه پیش از این رسالت غربی نام داشت که با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خرداد ماه سال ۱۳۸۳ به بزرگراه علامه جعفری تغییر نام داد.
اول خرداد ماه و وقت گل سرخ وقت گل سرخ و اول مه خرداد
خرداد ماه داد ببستان بهشت را هشت افسر هما شکم خاک زشت را
همچنین مطابق بند ۲ مادهٔ ۱۹، مقرر گردید سازوکار معاضدت قضائی در نظام‌نامه‌ای (آئین‌نامه) که وزارت عدلیه تنظیم و تصویب می‌نماید مشخص شود؛ نظام‌نامه مذکور در خرداد ماه ۱۳۱۶ رسماً تصویب گردید و مطابق مواد ۳۴ تا ۴۹، خدمات معاضدتی در قالب مؤسسه (اداره) معاضدت قضایی در تهران و ذیل کانون وکلای دادگستری مرکز شکل رسمی به خود گرفت.
به شبگیر هرمزد خرداد ماه ازان دشت سوی دهی رفت‌شاه
مسجد جمعه، که تحت شمارة ۲۴۸ در تاریخ ۲۸ خرداد ماه سال ۱۳۱۵ جزو آثار ملّی به ثبت رسیده، در قسمت شمال شرقی اردبیل و بر فراز تپّه‌ای بلند و در میان گورستانی مرتفع، حدّ فاصل کوچه‌های عبدالله شاه و پیرشمس‌الدّین قرار گرفته‌است.
از بارسقیان شنبه ۲۵ خرداد ماه ۱۳۹۸ در مراسمی تحت عنوان «نقش ارمنیان در تئاتر ایران» که در سالن کومیتاس باشگاه فرهنگی آرارات تهران برگزار گردید، از او به خاطر یک عمر فعالیت هنری در زمینهٔ تئاتر تجلیل به عمل آمد. این مراسم توسط مؤسسه فرهنگی هنری هوسک برگزار می‌شد.
به خرداد روز و به خرداد ماه به وجد آمدم دل زعشق اله
شد روزگار تازه و خرداد ماه شد گیتی به دیده دی و بهمن سیاه شد
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۱۵ آذر در یک سخنرانی انتقادی در جمع فعالان دانشجویی در مشهد، با انتقاد از برخورد سپاه و بسیج با مردم در جریان وقایع پس از انتخابات خرداد ماه، گفته است که اگر مردم ما را بخواهند حکومت می‌کنیم و اگر نخواهند می‌رویم.
هاشمی رفسنجانی مسئولیت هماهنگی بین ارتش و سپاه را بر عهده گرفته و توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا، دو سازمان سپاه و ارتش را با یکدیگر هماهنگ می‌کرد. این ساختار تا ماه‌های آخر جنگ ادامه داشت و ارتش و سپاه گاهی با هم و گاهی به صورت مستقل عملیات‌هایی را انجام می‌دادند. در خرداد ماه سال ۱۳۶۷ ستاد فرماندهی کل قوا برای مدیریت جنگ و نیز به منظور اداره تمامی نیروهای مسلح به صورت متمرکز تشکیل شد. در این زمان هاشمی رفسنجانی، ستاد فرماندهی کل قوا را با ترکیبی از نخست‌وزیر و اعضای دولت وقت و نیز فرماندهان نیروهای مسلح سازماندهی کرد تا این که جنگ در ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ با برقراری آتش‌بس به پایان رسید.
الا چو از پی خرداد ماه تیر آید چنانکه از پی بهمن همی بود اسفند
آمد خرداد ماه با گل سوری داد بباید کنون به عیش و طرب داد
کنوانسیون استکهلم با هدف حفاظت از سلامت انسان و محیط زیست در برابر آلاینده‌های آلی دیرپا و برنامه‌ریزی جهت کاهش و حذف کاربرد آن‌ها در تاریخ ۲۲ مه سال ۲۰۰۲ توسط ۱۲۶ کشور امضا گردید و کشور ایران بعد از تصویب متن کنوانسیون توسط شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۴، در خرداد ماه سال ۱۳۸۵ رسماً به کنوانسیون استکهلم پیوست و دفتر بررسی آلودگی آب و خاک سازمان به عنوان مرجع ملی این کنوانسیون در کشور اجرای مفاد آن را عهده‌دار گردیده است.
کاربران اینترنتی در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور، بارها با اختلال در اینترنت مواجه بوده‌اند. هم‌زمان با آغاز شمارش آرا در خرداد ماه، اختلال در اینترنت آغاز شد و با برگزاری مراسم روز قدس در ۲۷ شهریور ماه نیز این اختلال افزایش پیدا کرد. به اعتقاد برخی کارشناسان مشکل اینترنت در ایران، موضوع تکنیکی نیست و نوعی کنترل از سوی دولت برای عدم اطلاع‌رسانی وقایع این کشور است. تاکنون دسترسی به شبکه اینترنت در مقاطع بسیاری در ایران با محدودیت شدید و اختلال مواجه شده است به ویژه در زمان‌هایی که از طرف حامیان جنبش سبز برای انجام برنامه‌های اعتراضی اعلام می‌شود.
شبانگاه نیران خرداد ماه سوی آسیا رفت نزدیک شاه
در غم خرداد ماه باده بی غم بیار خرمی ماه را رطل دمادم بیار