حولی

حولی

معنی کلمه حولی در لغت نامه دهخدا

حولی. [ ح َ لی ی ] ( ع اِ ) اسب و گوسفند یک ساله. ج ، حوالی. ( مهذب الاسماء ). یک ساله از ستوران ناکفته سم و غیر آن. حولیة مؤنث آن و حولیات جمع آن. ( از منتهی الارب ). ستوران سم دار و غیر آن که یک سال بر آنها گذشته باشد : چون یکساله گردد [ بچه اسب ] حولی گویند. ( تاریخ قم ). و رجوع به صبح الاعشی ج 2 ص 30 شود.
حولی. [ ح َ لا ] ( ع ص ) رجل حولی ؛ مرد سخت حیله گر. ( منتهی الارب ). || حائل. ( اقرب الموارد ). ج ، حَولَیات. ( از اقرب الموارد ). رجوع به حائل شود.

معنی کلمه حولی در فرهنگ عمید

ستور یک ساله.

معنی کلمه حولی در فرهنگ فارسی

مرد سخت حیله گر جمع حولیات .

معنی کلمه حولی در دانشنامه عمومی

شهر حولی ( به عربی: حولی ) در استان حولی در کشور کویت واقع شده است. جمعیت این شهر ۱۰۶٫۹۹۲ نفر است.

معنی کلمه حولی در ویکی واژه

حوالی.حیاطِ خانه(در گویش فارسی ِ نیشابوری)
فرهنگ واژگان گویش نیشابور

جملاتی از کاربرد کلمه حولی

گر دیدهٔ احولی دو بیند چشمش بنگر که بی رمد نیست
دوم آن است ای آن کت دوم نیست که رنج احولی را توتیایی
او در کتاب تأملاتی بر انقلاب در فرانسه می‌گوید: «در زمانه‌ی انقلاب ما انگلیسیان آرزو داشته و داریم که از همه‌ی آنچه به‌عنوان میراث نیاکانمان داریم بهره‌مند باشیم. برپایه‌ی آن پیکره و موجودیت موروثی، ما مواظبیم که به هیچ قلمه‌ای بیگانه با سرشت گیاه اصلی آلوده نشویم. هر اصلاح یا تحولی که تاکنون صورت داده‌ایم برپایه حرمت نهادن به سنت بوده است.» او همچنین با ایده «حق خلع حاکمان به‌علت عدم شایستگی» مخالف بود.
گل‌ها یک برنامه موسیقی ایرانی بود که به مدت ۲۳ سال از ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۷ از رادیو ملی ایران پخش می‌شد. این مجموعه جمعاً شامل ۸۵۰ ساعت مقدمه و شعرخوانی به همراه آواز بود، که در این میان تک‌نوازی‌هایی نیز گنجانده شده بود. «گل‌ها» به سبب تحولی که در موسیقی ایرانی ایجاد کرد، و تأثیر عظیمی که بر نگرش ایرانیان نسبت به موسیقی بر جا نهاد، به عنوان یکی از بهترین، اصیل‌ترین و ایرانی‌ترین برنامه‌های تاریخ رادیو شمرده می‌شود.[نیازمند منبع] تا پیش از برنامه گلها در موسیقی بیشتر یک فعالیت خصوصی بود و عموم مردم با آن آشنایی نداشتند. گروه‌های مختلفی در داخل و خارج از کشور تاکنون آرشیو برنامه گل‌ها را جمع‌آوری و عرضه کرده‌اند.
این دویی از احولی من شدست بند را هم در دوئی پرده بدست
یکیست عاشق و معشوق پیش اهل یقین دوئی گمان کج احولی و پندار است
ابراهیم سُحُولی (۱۵۷۹، ذمار – ۱۶۵۰، صنعا) (نسب: ابراهیم بن یحیی بن محمد بن صلاح، شجری سحولی) فقیه زیدی یمنی بود. القدر المختار من نفحات الأزهار اثر برجستهٔ اوست.
باشگاه القادسیه (به عربی: نادی القادسیة) یک باشگاه فوتبال از کویت است که در شهر حولی قرار دارد.
گرچه از احولی که چشم مراست غم یک روزه را دو می‌نگرم
استان حولی (به عربی: محافظة حولی) یک استان در کویت است که در شرق این کشور واقع شده‌است.
الزهرا یک منطقهٔ مسکونی در کویت است که در استان حولی واقع شده‌است. الزهرا ۳۲٬۰۶۴ نفر جمعیت دارد.

اولین گیاه‌پزشکان در ۳۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می‌زیسته‌اند، به عنوان نمونه ثئوفراستوس با آن که نظریات آنان بسیار ابتدایی بود ولی سنگ بنایی برای پژوهش‌های آینده شد. با کشف میکروسکوپ توسط وان لیون هوک تحولی در علم بیماری‌شناسی گیاهی روی داد. با هر بار تلفات مردم از گرسنگی به علت خسارت دیدن محصولات آن‌ها این علم اهمیت خود را بیشتر آشکار می‌کرد و بعد از فاجعهٔ قحطی سیب‌زمینی در ایرلند که ناشی از یک بیماری گیاهی مهلک بود و سبب مرگ یک میلیون نفر و آوارگی ۱٫۵ میلیون نفر دیگر شد، علم گیاه‌پزشکی بیش از پیش محبوب گشت و دانشمندان زیادی در جهان در این رشته کار کردند.

ابوالاعلی مودودی با توجه به تحولی که در فهم مفاهیم اساسی قرآن پدیدمی‌آورد، تشکیل حکومت اسلامی را اصلی‌ترین هدف دین می‌پندارد. او معتقد است که تمام انبیا سعی کردند انقلابی سیاسی برپا کنند؛ لذا تمام عبادات فردی را مقدمه و وسیله‌ای برای انقلابی سیاسی و برپایی حکومت دینی می‌داند.
شهر الرمیثیه (به عربی: الرمیثیة) در استان حولی در کشور کویت واقع شده‌است. جمعیت این شهر ۲۸٫۱۱۵ نفر است.
واحد پول آندورا، یورو است هرچند که این کشور در اتحادیه اروپا عضو نیست. از شهرهای آندورا می‌توان از اسکالدز-انگوردانی، انکمپ و سنت حولیا ده لوریا نام برد. زبان رسمی این کشور کاتالان است.
احولی راکرد گاهی دور از چشم نصیر تا ببیند درحقیقت صاحب دیدار شد
از فرعونی چو احولی دادت آن بود عصا و اژدها دیدی
ز احولی بگریز و دو چشم نیکو کن که چشم بد بود آن روز از جمالم دور
گر یکی بینی تو جان ره بین شوی در دو بینی احولی کژ بین شوی
نه چهره گلی، نه سنبلان مرغولی نه لب لعلی، نه نرگسان مکحولی