حادی

معنی کلمه حادی در لغت نامه دهخدا

حادی. ( ع ص ) آنکه شتران را حُدی خواند. آنکه برای اشتر خواند تا نیک رود. هزیز؛ بنشاط آوردن حادی شتران را بسرود. || راننده. سائق. ساربان.
حادی. ( ع ص ، اِ ) یک ( در مذکر ) در ترکیب ، چون حادی عشر.

معنی کلمه حادی در فرهنگ معین

[ ع . ] (ا ِ فا. ) شتر ران ، کسی که با خواندن شترها را می راند.

معنی کلمه حادی در فرهنگ عمید

کسی که با خواندن آواز، شتران را می راند، حداخوان.

معنی کلمه حادی در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - رانند. شتر شترران شتربان . ۲ - حدی خون سرود گوی .
یک

جملاتی از کاربرد کلمه حادی

گهی حدیث ‌کرامات ‌گفتم و معجز گهی بیان احادیث کردم و اقوال
پس احادیث معنعن یاد کرد اهل مجلس را بسی ارشاد کرد
اگر به خوک از آن خیک جرعه‌ای بدهی به پیش خوک کند شیر چرخ آحادی
گران بار لیکن سبک رو همه که عشق است حادی و فقرست یار
روغن خردل تنها دریک مورد نامناسب برای مصرف گزارش شده‌است برای انسان در ایالات متحده، کانادا، اتحادیه اروپا و آن هم به دلیل محتوای بالای اروسیک اسید است. به دلیل برخی آزمایش‌های انجام شده در مراحل اولیه بر روی موش‌های صحرایی بوده‌است.
چون حقیقت غیبت را شناختی بدان که آن، اعظم مهلکات، و اشد معاصی است و به اجماع جمیع امت، و صریح کتاب رب العزه و احادیث پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اثنی عشر علیه السلام حرمت آن ثابت است.
مسابقات لیگ دسته اول فوتبال پاراگوئه زیر نظر این اتحادیه برگزار می‌شود.
مسابقات لیگ دسته اول فوتبال قبرس، جام حذفی فوتبال قبرس و سوپر جام فوتبال قبرس زیر نظر این اتحادیه برگزار می‌شود.
هر چند که این‌گونه احادیث بیشتر در کتاب‌های اهل سنّت به ویژه در آثار طبری، بغوی، خازن، ابن کثیر و قرطبی یافت می‌شود، ولی در آثار شیعه هم راه یافته‌است.
احادیث مزخرف جعل می کن خران گریه خر را نعل می‌کن
اتحادی هست با معشوق عاشق را به بین از زلیخا عشق و از یوسف بزندان زیستن
نقلست که احمد گفت مدتی مدید نفس خویش را قهر کردم، روزی جماعتی بغزا می‌رفتند. رغبتی عظیم در من پدید آمد و نفس احادیثی که در بیان ثواب غزا بودی به پیش میآورد عجب داشتم گفتم از نفس نشاط طاعت نیاید این مگر آنست که او را پیوسته در روزه می‌دارم از گرسنگی طاقتش نمانده است می‌خواهد تا روزه گشاید.
وی در ۶ مه ۱۹۷۲ در ایروان در به دنیا آمد. در بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۱، آرو در دانشکده طراحی کالج هنرهای زیبای پانوس ترلمزیان تحصیل نمود. در بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ در رشته گرافیک و مدیریت اداری تحصیل نمود. در سال ۱۹۹۹ به عضو اتحادیه هنرمندان ارمنستان درآمد.
اسپورتینگ با کسب مجموعاً ۵۰ عنوان قهرمانی، سومین تیم پر افتخار فوتبال پرتغال است؛ ۲۰ قهرمانی در لیگ برتر فوتبال پرتغال، ۱۷ قهرمانی در جام حذفی فوتبال پرتغال، ۸ قهرمانی در سوپرجام فوتبال پرتغال، ۲ قهرمانی در جام اتحادیه فوتبال پرتغال و یک قهرمانی در جام برندگان جام اروپا، آن‌ها را تبدیل به یکی از بهترین تیم های فوتبال پرتغال کرده‌است.
آرمن آرشاکی آتایان (ارمنی: Արմեն Արշակի Աթայան؛ زاده ۲۱ مه ۱۹۲۲ - درگذشته ۸ آوریل ۲۰۲۱) نقاش اهل ارمنستان بود. وی عضو اتحادیه هنرمندان ارمنستان بود.
علم من باشد احادیث کلام بهر تو آورده‌ام من این پیام
و یا مکرر ذکراها علی طرب هات الا حادیث عن بطحائیها هات