زینب

معنی کلمه زینب در لغت نامه دهخدا

زینب. [ زَ ن َ ] ( ع ص ) بددل. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). جبان. ( از اقرب الموارد ). ترسو و جبان. ( ناظم الاطباء ). || ( اِ ) درختی است خوشبوی. ( دهار ). درختی است خوش منظر و خوشبوی. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) ( از ناظم الاطباء ). و منه سمیت المراءة زینب او من الازنب للسمین... ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || در ذخیره خوارزمشاهی بمعنی پاکیزگی بشره مردم آمده : اندر بیان کردن پاکیزگی و آراستگی ظاهر بشره مردم که آن را زینب گویند. ( ذخیره خوارزمشاهی ).
زینب. [ زَ ن َ ] ( اِخ ) الاسدیة. رجوع به اعلام زرکلی و زینب بنت جحش در همین لغت نامه شود.
زینب. [ زَ ن َ ] ( اِخ ) الرفاعیة، بنت احمد الامام الرفاعی. زنی صالح و فاضل بود و مانند پدرش طریق تصوف را اختیار کرد و قرآن را از بر کرد و به سال 630 هَ. ق. درگذشت. ( از اعلام زرکلی ).
زینب. [ زَ ن َ ] ( اِخ ) المخزومیة، بنت عبداﷲ ( ابی سلمة )بن عبدالاسد المخزومیة. او دست پرورده حضرت رسول و دختر ام المؤمنین ام سلمة بود و هفت حدیث روایت کرد و در مدینه به سال 73 هَ.ق. درگذشت. ( از اعلام زرکلی ). رجوع به الاصابه شود.
زینب. [ زَ ن َ ] ( اِخ ) بنت ابی سلمة عبداﷲ... رجوع به الاصابه و زینب المخزومیة در همین لغت نامه شود.
زینب. [ زَ ن َ ] ( اِخ ) بنت الامام علی بن ابی طالب بن عبدالمطلب ، سبط رسول اﷲ صلی اﷲ علیه و آله و سلم. ابن اثیر گوید: او در حیات حضرت رسول اکرم متولد شد و با پسرعمش ، عبداﷲبن جعفربن ابی طالب ازدواج کرد. حضرت زینب با برادرش حضرت حسین در وقعه کربلا حضور داشت. او را با دیگر اسیران به کوفه و سپس به شام نزد یزیدبن معاویه بردند.زنی پردل و خطیبی فصیح بود و او را اخبار است و کلام او با یزید مشهور و دلیل قوت قلب و کیاست اوست. ( ازالاصابه ) ( از اعلام زرکلی ). نام دختر حضرت فاطمه رضی اﷲ عنها که خواهر حضرت امام حسین رضی اﷲ عنه بودند. ( غیاث ). نام دختر شیر خدا علی مرتضی علیه السلام که در حباله حضرت جعفر طیار بود. ( آنندراج ). نام دختر علی بن ابیطالب علیه السلام از فاطمه علیها السلام. ( ناظم الاطباء ). نام دختر امیرالمؤمنین علیه السلام از فاطمه سلام اﷲ علیها. و او زوجه عبداﷲبن جعفر الطیار بود. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). رجوع به حبیب السیر چ خیام ج 1 ص 436 و 584 و ج 2 ص 50 و 56 و تاریخ گزیده چ برون ج 1 ص 139 و 199 و زینب الکبری و اعلام زرکلی چ 2 ج 3 ص 108 و ذیل آن و «زینب خون » در همین لغت نامه شود.

معنی کلمه زینب در فرهنگ عمید

۱. (زیست شناسی ) درختی خوش منظر و خوش بو.
۲. (صفت ) [قدیمی] جبان، ترسو.

معنی کلمه زینب در فرهنگ فارسی

دختر پیغمبر ( ص ) ( و . ۳٠ عام الفیل ۵ سال پس از ازدواج رسول ( ص ) با خدیجه - ف . ۸ ه . ق . ) . وی زوجه پسر خاله خویش ابو العاص بن ربیع است .
بنت مکی ابن علی الحرانی زنی فقیه و صالح و مشهور بود و طالبان علم در محضرش فراهم می آمدند . او در دمشق در گذشت .

معنی کلمه زینب در فرهنگ اسم ها

اسم: زینب (دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: zeynab) (فارسی: زينب) (انگلیسی: zeynab)
معنی: زینت پدر، نام درختی خوشبو و زیبا، نام خواهر امام حسین ( ع )، زینب :در لغت به معنی زین، آراستن وآرایش و خوبی است، و نیز به معنی درختی خوش منظره و زیباست زینب کبری نام دختر امیر المومنین علی ( ع ) و فاطمه زهرا ( س ) است که از زنان فاضل و عالم و مفسر قرآن کریم و عقیله بنی هاشم به حساب می آید، فضائل و جلالت و شأن والای او فراتر از آن است که در ظرف قلم و کاغذ بگنجد و تاریخ پس از گذشت چندین قرن در تغییر شخصیت آن بانوی بزرگوار عاجز مانده است، هر کس نام فرزندش را زینب بگذارد و حرمت این نام را نگه دارد به زینت دین و اخلاق آراسته می شود، کما اینکه حضرت زینب ( س ) با صلابت و درایت خود پس از حادثه عاشورا زینت خاندان عصمت و طهارت را حفظ کرد و خطبه های متین و حکیمانه او در بازار کوفه و مجلس یزید عظمت اهل بیت ( ع ) را در تاریخ بشریت ترسیم نمود و از روی یقین و باوربه یزید اعلام می کند که همه کید و شیطنت خودش را بکار گیرد و فرمود: «والله لاتمحواذکرنا» بخدا سوگند هرگز نام ما را در تاریخ نمی توانی محو کنی، باغ سبز استقامت زینب است آبروی دین و قرآن زینب است بقول آن بانوی آلمانی خرابه ای که زینب در آن می نشیند خرابه نیست بلکه خرابات است و طور سینائی است، قد خمیده قامتی در ذکر و تسبیح و سجود عارف خلوت نشین خود ریزه خوار زینب است کوه طور است آن خرابه خاکدان نامش منه چو حــدیث لـن تـرانی درنگــاه زینــب است طبع منصـوری رســا نبود که گوید شرح آن چون عــزادار حســین و اشکبــار زینب است، ( عربی ) پاکیزگی، نام درختی خوشبو و خوش منظر، ( در اعلام ) نام دختر علی ابن ابی طالب ( ع ) و خواهر امام حسین ( ع ) و نام دختر رسول اکرم ( ص )، نام دختر علی ( ع ) و خواهر حسین ( ع )

معنی کلمه زینب در دانشنامه آزاد فارسی

زینَب ( ـ مدینه ۷۳ق)
دختر ابوسلمه مخزومی، ربیبۀ پیامبر (ص) و بانوی نامدار صدر اسلام. در حبشه متولد شد و با والدینش به مدینه هجرت کرد. پس از شهادت پدرش در غزوۀ احد، پیامبر (ص) با مادرش ام سلمه، ازدواج کرد و زینب و برادرانش سلمه و عمر و دره را مورد لطف قرار دادند. او را فقیه ترین زن عصر خویش دانسته اند.

معنی کلمه زینب در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] زینب (ابهام زدایی). زینب ممکن است اسم برای اشخاص و شخصیت های ذیل باشد:• زینب بنت رسول الله، دختر بزرگ رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) و مادرش حضرت خدیجه دختر خویلد• حضرت زینب کبری، ملقب به، عقیله بنی هاشم و عقیلة الطالبین، دختر جلیل القدر امام علی (علیه السلام)• زینب صغری بنت علی، زینب صغری از فرزندان امام علی (علیه السلام) و از حاضرین در کربلا• زینب بنت جحش، از همسران پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم)• زینب بنت خزیمه، از همسران پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم)
...
[ویکی شیعه] زینب (ابهام زدایی). زینب ممکن است به یکی از اشخاص زیر اشاره داشته باشد:

معنی کلمه زینب در ویکی واژه

عربی زین + اب
زینت پدر
پلیدی

جملاتی از کاربرد کلمه زینب

اینقدر بار ستم بر دوش زینب بار ساخت کان ستمکش را ز دست زندگی بیزار کرد
نبد کس که اسب آورد بهر شاه به پا خاست زینب به افغان و آه
در ماتم تو به طبل سینه زد زینب خون جگر پیاپی
ابوعبدالله محمد بن ابراهیم بن جعفر کاتب نعمانی (در گذشت ۹۷۰ میلادی یا ۳۶۹ق) معروف به ابن ابی زینب از بزرگان شیعه در قرن چهارم است که کتاب الغیبه (غیبت) را پیرامون امام دوازدهم شیعیان و ظهور وی نوشت.
سلطان اسماعیل پترا ابن المرحوم سلطان یحیی پترا (جاوی:سلطان إسماعیل ڤیترا ابن المرحوم سلطان یحیی ڤیترا‎؛ زاده ۱۱ نوامبر ۱۹۴۹ – درگذشت ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۹) بیست و هشتمین سلطان کلانتان و یازدهمین سلطان نوین کلانتان بود که از روز ۳۰ مارس ۱۹۷۹ تا ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۰ حکمرانی کرد. او در پی درگذشت پدرش سلطان یحیی پترا بر مسند قدرت نشست. بعد از اینکه سلطان اسماعیل به علت بیماری از ادامه وظیفه حکمرانی ناتوان گشت، پسر ارشدش سلطان محمد پنجم در روز ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۰، مسند قدرت را در دست گرفت. سلطان اسماعیل پترا بعد از تحمل ده سال عوارض ناشی از سکته مغزی، در روز ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۹ هنگام سن ۶۹ سالگی در بیمارستان راجا پرمپوان زینب دوم منطقه کوتا بهارو درگذشت و سپس در آرامگاه یادمانی سلطنتی کلانتان به خاک سپرده شد.
از گروه‌ها و نیروهای نیابتی نظام جمهوری اسلامی ایران در مناطق فرامرزی، می‌توان به حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، طالبان افغانستان، حماس فلسطین، لشکر فاطمیون، لشکر زینبیون، جنبش اسلامی نیجریه، شبیحه سوریه، نیروهای دفاع ملی سوریه اشاره داشت. این گروه‌ها جهت جنگ نیابتی و سرنگونی دولت‌های مورد هدف نظام جمهوری اسلامی ایران است. این گروهک‌ها به پشتیبانی و نیابت از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خاورمیانه می‌جنگند.
روزنامه لوموند چاپ پاریس پنج نوشته از زنان معترض زندانی ایرانی شامل نرگس محمدی، سپیده قلیان، نیلوفر بیانی و گلرخ ایرایی و زینب جلالیان را منتشر کرده است. نرگس محمدی نوشته است: «همواره به عنوان یک زن، مانند میلیون‌ها زن ایرانی دیگر، با قوانین شوم تبعیض‌آمیز و ظالمانه، محصور شدن در فرهنگ مردسالارانه، قدرت دینی و استبدادی، و انواع محدودیت‌ها در تمام زمینه‌های زندگی خود مواجه بوده‌ام.»
ز آه روز دو عالم سیاه کرده چو شب ز دیدن سر عریان عمه‌اش زینب
آمنه‌خانم قزوینی، (۱۲۰۲–۱۲۶۹) شاعر و مدرس دینی، از زنان عالم و فقیه قرن سیزده قمری است. او قصیده‌ای بلند در چهارصدوهشتاد بیت از زبان زینب کبری در واقعه کربلا سروده است. دخترش طاهره قرةالعین نیز عالم مشهوری بود و الگوی زن در بهائیت محسوب می‌شود. طاهره اولین زن ایرانی بود که بعد از اسلام کشف حجاب کرد.
یا آن زمان که در کف دشمن اسیر شد خود را به چشم زینب خود آشنا کنی
«اسماعیل عبدی»، «هاشم خواستار»، «محمدحسین سپهری»، «محمدتقی فلاحی»، «شعبان محمدی» «لطیف روزی‌خواه»، «محمدرضا رمضان‌زاده»، «حسین رمضان‌پور»، «یعقوب یزدانی»، «نصرت بهشتی»، «زینب همرنگ»، «معصومه عسکری»، «هاله صفرزاده»، «ناجی سواری»، «ماهر دسومی»، «علی عبیداوی»، «جواد لعل محمدی» و «عالیه اقدام دوست» معلمانی هستند که با تشکیل پرونده از سوی نهادهای امنیتی و صدور حکم در دستگاه قضایی، ایام حبس ناعادلانه خود را سپری می‌کنند.
به نقل از سید بن طاووس در لهوف، در روز یازدهم محرم در هنگام وداع اسیران با جنازه کشته شدگان، سکینه پس از سخنان زینب جنازه پدرش را در آغوش گرفت اما سربازان عمر سعداو را به زور از بدن پدرش جدا کردند.
حفصه و زینب و دویم زینب آنکه او را خُزیمه بودش اب
زینب بنت ابی حله که احتمالاً در کودکی از دنیا رفته‌است.
در مقتل شهیدان با ناله چون هزاران زینب کشید در بر چون نعش گلعذاران
در اشعار آیینیِ یغما، زاویهٔ دیدِ شاعر در انتخاب موضوع و طرز بیان آن قابل توجه است. این مضامین کمتر مورد توجه شاعران دیگر قرار گرفته‌است، و نمونه‌ای از آن را می‌توان در این شعری که از زبان زینب خطاب به برادرش، حسین، سروده شده ملاحظه کرد:
زینب آن بانوی خرگاه شرف گفت نالان با دل سوزان زتف
زینب آن سرو گلستان بتول گفت نالان با دل تنگ و ملول
دید زینب عابد بیمار را بر سروی قاتل خون خوار را
خدیجه، عایشه، حفصه، ام سلمه، زینب، صفیّه، میمونه، ام حبیبه، جویره، سوده، زینب، ماریه، جویریه از زنان پیامبر اسلام هستند که ملقب به ام‌المومنین می‌باشند.