راود
معنی کلمه راود در لغت نامه دهخدا

راود

معنی کلمه راود در لغت نامه دهخدا

راود. [ وَ ] ( اِ ) زمین پست و بلند و پشته پشته پر آب و علف. ( برهان ) ( آنندراج ) ( اوبهی ) ( جهانگیری ) ( از صحاح الفرس ) ( رشیدی ) ( از شرفنامه منیری ) ( فرهنگ اسدی ) :
فسیله به راود همی داشتی
شب و روز در دشت بگذاشتی.فردوسی ( از آنندراج ).کبک دری گر نشد مهندس و مساح
این همه آمد شدنش چیست به راود.منوچهری.ابر بهار بازکند مطرد سیاه
هرگه که گرد خویش به راود کند همی.( منسوب به منوچهری ).ز راود به راود ز بیدا به بیدا
ز وادی به وادی ز کردر به کردر.؟ ( از سندبادنامه ص 265 ).الا تا زمی از کوه پدید است و ره از رمه
بکوه اندر زر است و بره بر شخ راود.عسجدی ( از فرس اسدی چ اقبال ). || آنجا که سبزه نورسته باشد و آبهای روان. ( شرفنامه منیری ). سبزه زار و چمن. ( فرهنگ شاهنامه ). || ناصافی و تیرگی آب. ( ناظم الاطباء )( برهان ) ( از شرفنامه منیری ). || در بیت زیر که صاحب لسان العجم ( شعوری ) در ذیل کلمه پیکند آورده اشتباه کرده است :
هرآنچه راود آن را بسالها پیوست
هر آنچه قارون آن را بعمرها پیکند.رودکی ( از شعوری ).و کلمه «داود»است نه راود، و مفهوم بیت این است که هر آن حلقه های زرهی که حضرت داود پیغمبر بهم پیوست ؛ چنانکه مولوی گوید:
رفت لقمان سوی داود از صفا
کو همی پیوست زرین حلقه ها.مولوی.

معنی کلمه راود در فرهنگ معین

(وَ ) (اِ. ) سبزه زار، چراگاه .

معنی کلمه راود در فرهنگ عمید

۱. زمین پشته پشته و پرآب وعلف، زمین پست و بلند که گیاه بسیار در آن روییده باشد.
۲. سبزه زار، چراگاه.

معنی کلمه راود در فرهنگ فارسی

زمین پشته پشته وپر آب وعلف، زمین پست وبلند، چراگا
( اسم ) ۱ - زمین پست و بلند و پر آب و علف . ۲ - سبزه زار چراگاه مرتع .

معنی کلمه راود در دانشنامه عمومی

راود ( به انگلیسی: Rowde ) یک روستا و محله مدنی در بریتانیا است که در Wiltshire واقع شده است. راود ۱٬۳۸۲ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه راود در ویکی واژه

سبزه زار، چراگاه.

جملاتی از کاربرد کلمه راود

ابوحمزه اهل کوفه بود. آل مُهَلَّب او را از موالی خود می‌دانستند اما نجاشی این ادعا را رد کرده‌است. او را از قبیله طی و تیره بنوثُعَل دانسته و دلیل شهرت ابوحمزه را به ثمالی سکونت وی در محله اقامت قبیله ثُماله از تیره اَزْد ذکر کرده‌است. ابوحمزه در کوفه با زید بن علی مراوده داشته و شاهد دعوت و شهادت او در کوفه بود. سه فرزند ابوحمزه یعنی حمزه، نوح و منصور، نیز در قیام زید بن علی کشته شدند.
در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵، سایت کراودپک واکر را پس از تد کروز و رند پال سومین نامزد محافظه کار بر اساس تحلیل اهداکنندگان کمک مالی به کمپین‌ها اعلام کرد. سایت ۵۳۸ نیز بر اساس فاکتورهای دیگر او را سومین نامزد از لحاظ محافظه کاری رتبه‌بندی کرد.
گرچه عمری شد درین بحر نمک افتاده ام می تراود همچنان تلخی زبادامم هنوز
می تراود می به جام و جام می آید به لب نیست باکی گر به بزم عشق کس هشیار نیست
بوی دردی می‌تراود از مزاج نوبهار در غبار رنگ دارد نالهٔ بیمارگل
گوهر و باران و شمس از من تراود چون مراست بحر در دل ابر در کف آسمان اندر قبا
در فصل نه جک انیل فرماندهی دروازهٔ ستارگان و اس‌جی-۱ را ترک می‌گوید. مسئولیت اس‌جی-۱ به‌طور خاص به کامرون میچل (بن براودر) داده می‌شود و مسئولیت فرماندهی دروازهٔ ستارگان به هنک لندری. کاشف به عمل می‌آید که بعل به زمین هزیمت کرده‌است و مشغول بازسازی قدرتش از آنجاست و در همین حین بسیاری از گؤائولدان به «ائتلاف» نفوذ کره‌اند و آن را آلوده ساخته‌اند.
افراد بنیان‌گذار آواز ریکن پیتل، تام پراودا، تام پریلو (عضو سابق مجلس ویرجینیا)، الی پریسر (مدیر اجرایی مووآن‌دات‌ارگ)، دیوید میدن (بنیانگذار ترقی خواه استرالیایی)، جرمی هیمنز (یکی از بنیان‌گذاران پرپس‌دات‌کام) و آندریا وودهاس هستند. هیئت مدیرهٔ این سازمان ریکن پیتل (مدیر)، تام پراودا (دبیر)، الی پریسر (رئیس هیئت) و بن برندزل (مسئول امور مالی) هستند.
می تراود شکوفه خونین ز لب بی اختیار در دهان زخم این خوناب چون گیرد قرار؟
در سال ۱۹۴۸، افشاگری‌هایی دربارهٔ پیمان ۱۹۳۹ شوروی با آلمان انجام شد. استالین در پاسخ استالین تحریف‌کنندگان تاریخ را که خودش ویراستاری و بازنویسی کرده بود را در فوریهٔ ۱۹۴۸ به صورت مجموعهٔ مقالات پراودا و سپس به صورت کتاب منتشر و در آن قدرت‌های غربی برای جنگ سرزنش کرد. او همچنین به اشتباه مدعی شد پیشروی اولیهٔ آلمان در اوایل جنگ در جریان عملیات بارباروسا، ناشی از ضعف نظامی شوروی نبود، بلکه شوروی عمداً عقب‌نشینی استراتژیک کرده بود. در سال ۱۹۴۹، جشن‌هایی به مناسبت هفتادمین سالگرد تولد استالین (اگرچه ۷۱ ساله بود) برگزار و استالین به همراه رهبران مارکسیست-لنینیستی اروپا و آسیا در تالار بولشوی حاضر شد.
براودر باقی عمر خود را در گمنامی نسبی در خانه‌اش در شهر یانکرز ایالت نیویورک و بعدها در شهر پینستون ایالت نیوجرسی سپری کرد و در سال ۱۹۷۳ در آنجا درگذشت. وی رسالات و کتاب‌های متعددی در رابطه با مسائل سیاسی نوشته بود.
اریش فون فالکنهاین در گراودنتس در پروس غربی زاده شد. برادرش آرتور آموزگار ویلهلم، ولیعهد آلمان بود. تنها خواهرش، الگا فون فالکنهاین، بعدها صاحب فرزندی به نام فدور فون بوک که از ژنرال‌های برجسته رایش سوم گردید، شد.
مطرب چه تراود ز نی‌بی‌نفس من هر ناله که من دارم از ارشاد تو دارم
ملک به سهو نویسد چو نامهٔ ستمش سزد که خون شهیدان تراود از قلمش
درآن محفل که از می برفروزد روی گلفامش می لعلی تراود چون لب جام ازلب بامش
"در مراوده قبلی به شماره ۱۹ مورخ ۲۲ مارس ۱۹۰۰، (کاپیتان) کمبل توضیح داده بود که «فرمان» یک تعهد دوستی بین دولت ایران و شیخ بود. همانطوری‌که دونالد هاکلی اشاره می‌کند، "شیخ به مؤاخذه گرفته شد و روابط مستقیمش با ایران متوقف شد."
هر که را آن غمزه خونریز در دل بگذرد تا قیامت می تراود از لبش خونین سخن
عبدالکریم حق‌شناس تهرانی تحصیلات مقدماتی و ادبیات را نزد محمدرضا تنکابنی و بخشی از معقول را از مهدی آشتیانی و فقه و اصول را در قم نزد سید محمدتقی خوانساری و سید احمد خوانساری و سید حسین طباطبایی بروجردی فراگرفت. مدتی نیز از درس فقه و اصول سید روح‌الله خمینی بهره‌مند شد و مراوداتی نیز در بحث اخلاق با وی داشت. او همچنین از شاگردان سید علی حائری و شیخ محمدحسین زاهد و درس عرفان محمدعلی شاه‌آبادی بود.
می تراود شکوه خونینم از تیغ زبان گرچه دندانم زنعمت خوارگی فرسوده شد