راهه
معنی کلمه راهه در لغت نامه دهخدا

راهه

معنی کلمه راهه در لغت نامه دهخدا

راهه. [ هََ / هَِ ] ( ص نسبی ، اِ ) منسوب به راه. ( ناظم الاطباء ). راه مثل چارراهه. ( فرهنگ نظام ).
- آب راهه ؛ راه آب و مجرای آب و نهر. ( ناظم الاطباء ).
|| گذرگاه سیل. || سیلاب.

معنی کلمه راهه در فرهنگ فارسی

راه مثل چار راهه

معنی کلمه راهه در فرهنگستان زبان و ادب

{duct} [علوم جَوّ] منطقه ای در جوّ یا اقیانوس که خواص فیزیکی آن در راستای قائم به گونه ای تغیـیر می کنـد که امواج ایجـادشده در راستاهای مختلف در درون آن به تله می افتند و هدایت می شوند

معنی کلمه راهه در دانشنامه عمومی

راهه ( به لاتین: Raahe ) یک شهرک در فنلاند است که در اوستروبوتنیای شمالی واقع شده است. این شهرک در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۵٬۰۶۸ نفر جمعیت داشته است.
شهرهای کوشیتسه و بخش شلفتیو خواهرخوانده های راهه هستند.
معنی کلمه راهه در فرهنگ فارسی

معنی کلمه راهه در دانشنامه آزاد فارسی

راهِه (aisle)
در معماری کلیسا، معمولاً فضاهای موازی با شبستان یا ناو، که بین شبستان و دیوارهای خارجی واقع اند. در کلیساهای وسیع تر، جایگاه همسرایان و بازوهای عرضیِ کلیسا هم ممکن است در راهرو قرار گیرند. در بعضی از کلیساها بین ردیف ستون ها دو راهرو وجود دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه راهه

این نه تقلید است نه این راهها است راه تحقیق است و راه مصطفی است
او که به میهن تازه‌اش –هلند نو- عشق می‌ورزید در اموری مانند پدیدآوردن آبراهه‌ها، سبزی‌کاری، پرورش حیوانات و کوچ مهاجران تازه اهتمام ورزید.
آبراهه دو میدی در سال ۱۹۹۶ به‌عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد، زیرا مهندسی و طراحی هنری برجسته‌ای دارد، و در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان یک بنای تاریخی بین‌المللی مهندسی عمران تعیین شد.
تصادف یک کامیون منجر به رها شدن نوردهای آبی روشن در رود پوکونو و آبراهه‌های دره لی‌های واقع در پنسیلوانیا شد.
از ره پنهان که دور از حس ماست آفتاب چرخ را بس راههاست
چو خواهی بریدن به شب راهها حذر کن نخست از کمینگاهها
به‌طور کلی این ترکیبات به وسیله فعالیت‌های انسانی، از راههای متفاوتی تولید می‌شوند. زائدات ناشی از فعالیت‌های انسانی، هم به صورت متمرکز و هم پراکنده با فرایندهای صنعتی، دفع مواد زائد، نشت و ریزش‌های نفتی و احتراق مواد سوختی، همراه می‌باشند. پاکسازی این ترکیبات به آسانی امکان‌پذیر نیست، برای اینکه اکثر این مواد نسبتاً فرارند، فعالیت و پراکندگی دوباره آن‌ها از طریق جو اغلب شناسایی این منابع ویژه را دچار مشکل می‌سازد.
مبدل پیزوالکتریک نوعی چندراهه با ولتاژ متناوب می‌باشد. برخلاف یک مبدل معمولی که از جفت‌شدن مغناطیسی بین ورودی و خروجی بهره می‌گیرد، مبدل پیزوالکتریک از جفت‌شدن صوتی استفاده می‌کند. این ابزارها می‌توانند در تبدیل‌های ای‌سی-دی‌سی برای به کار انداختن لامپ‌های فلورسنت با کاتد سرد به کار گرفته شوند.
و گفت: همه راهها بر خلق بسته است مگر بر راه محمد علیه السلام رود که هر که حافظ قرآن نباشد و حدیث پیغامبر ننوشته باشد بوی اقتدا مکنید زیرا که علم به کتاب و سنت باز بسته است.
راههای مختلف می‌راندش تا رساند سوی بحر بی‌حدش
گاز توسط شلنگ به اجاق متصل می‌شود. این گاز ابتدا به چند راهه می‌رسد که شیرها بر روی آن نصب شده‌اند. در صورت بازبودن شیر، گاز پس از عبور از شیر به نازل رسیده و به داخل لوله‌های رابط تزریق می‌شود. از آنجا که نازل اندکی با لوله رابط فاصله دارد، هوا نیز همراه با گاز به داخل لوله‌های رابط کشیده می‌شود. مخلوط هوا و گاز در مشعل و در مجاورت شعله پیلوت، محترق می‌شوند.
رفت از سختی ز کف سر رشته تدبیر من راههای راست در کوه و کمر پیچیده است
آبراههٔ وَخش (به فارسی تاجیکی: Канали магистралии Вахш، تلفظ: کانالی ماگیسترالی وخش به معنای کانال شاه‌راهی وَخش) کانال آب بزرگی در جنوب غربی کشور تاجیکستان است.
پس پریده در هواهای عفن بس بریده راههای بس خشن
نادیده راههای تو را روزها اثر نا داده گرزهای تو را بادها نشان
ورود برخی از گونه‌های گیاه الودیا به آبراهه‌ها در بخش‌هایی از اروپا، استرالیا، آفریقا، آسیا و نیوزلند چالش قابل‌توجهی ایجاد کرده و در حال حاضر به عنوان یک علف هرز مضر در این بحش‌ها محسوب می‌شود و با اختصاص بودجه، دولت‌ها این گیاه را حذف می‌کنند.
راهها بسیار و مقصدها یکی ست اختلاف راه لیکن اند کیست
راههایش گر بپیمایی تمام یا رود سوی قفس یا سوی دام
در جنگی که بین خسرو و بهرام در نزدیکی آبراهه نهروان اتفاق افتاد، خسرو شکست خورد و ابتدا به تیسفون، سپس به شهر رومی قیصریه رفته و نزد امپراتور روم پناهنده شد. بهرام چوبین سپس به تیسفون قدم گذاشت و تحت عنوان بهرام ششم تاجگذاری کرد.
راهها و چشم اندازهای جدیدی برای تلویزیون عمومی ارمنستان در سال ۲۰۰۵ گشوده شد. تلویزیون و رادیو عمومی ارمنستان در پنجاه و ششمین مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون اروپا که در ۷ و ۸ ژوئیه در دوبروونیک برگزار شد، رسماً عضو کامل و برابر اتحادیه رادیوهای تلویزیونی اروپا شناخته شدند. ارمنستان با عضویت فعال اتحادیه رادیو و تلویزیون اروپا، حق شرکت در مسابقه آواز یوروویژن را به دست آورد که در طول ۵۰ سال به رویداد مورد علاقه اروپایی ها تبدیل شده بود.