دیرباز

معنی کلمه دیرباز در فرهنگ معین

(ق مر. ) زمان دور و دراز، زمان پیشین .

معنی کلمه دیرباز در فرهنگ عمید

زمان دور و دراز، مدت دراز، زمان پیشین، عهد قدیم.

معنی کلمه دیرباز در فرهنگ فارسی

زمان دورودراز، مدت دراز، زمان پیشین
مدت متمادی دور و دراز زمان پیشین .

جملاتی از کاربرد کلمه دیرباز

که از دیرباز این سخن در دلم همی دارم و دل همی بگسلم
آب نارگیل ساده از دیرباز یک نوشیدنی محبوب در کشورهای گرمسیری بوده‌است، تا جایی که به صورت تازه، کنسرو شده یا بطری در دسترس است.
نه آب و ‌گل ز پی لانه آو‌ررد خَطّاف چنانکه‌ گویی از دیرباز معمارست
از دیرباز آشپزی کشورهای نزدیک به یونان مانند ایران، ترکیه، کشورهای بالکان و کشورهای عربی بر فرهنگ غذایی این کشور بازخورد داشته‌اند و شاهد این ماجرا هم نامِ غذاهای یونانی است که بیشتر آن‌ها ریشهٔ پارسی، ترکی یا عربی دارند.
حدود ۵۰۰ دختر کرد از نیروهای پیشمرگه کردستان عراق در سلیمانیه خود را آماده نبرد با داعش کردند. برخلاف دیگر اقوام عراق، در میان کردها از دیرباز زنان نیز در کنار مردان در جنگ‌ها شرکت داشته‌اند. این افراد که بین ۱۸ تا ۴۵ سال سن دارند طوری آموزش دیده‌اند که تحت شرایط سخت جنگی، قادر به نبرد باشند.
بدخواه او سفر به‌رهی کرد دیرباز هرگز امید نیست‌که باز آید از سفر
در این معمور چندان باد عمر دیرباز تو که گر از مدّت گیتی، نباشد بیش ، نبودکم
ولایت محدود فقیه توسط مراجع بمعنی حق قضاوت، صدور فتوا در مسائل شرعی، اخذ وجوهات شرعی و رسیدگی به امور حسبیه از دیرباز در فقه امامیه مطرح بوده‌است. اما نظریهٔ ولایت فقیه که توسط روح‌الله خمینی مطرح شد سیاسی است و اساس سیاست دورهٔ غیبت را تشکیل می‌دهد.
شهرستان ازنا دارای ۱۰۶ تپه باستانی است که دارای شماره ثبت آثار ملی ایران هستند. این تپه‌ها بیشتر مربوط به عصر مفرغ و آهن می‌باشند و از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶ به ثبت رسیده‌اند. وجود تعداد بالای تپه‌های باستانی و وجود مناطق دیگر باستانی در این شهرستان گواه اینست که این منطقه جغرافیایی از دیرباز تا به امروز سکونتگاه انسان‌ها در دوره‌های مختلف بوده‌است.
زین قصهٔ دیرباز چون البقره هم با سر درس آل عمران شومی
گر این فتنه ماند چنین دیرباز کند دست بر شغل شاهی دراز
میدان فرهنگ از دیرباز محل تجمع فرهنگیان شهر بوده‌است.
وزآن روی چون آتبین گشت باز در اندیشه بود آن شب دیرباز
شدند انجمن آن شب دیرباز سخن رفت زان پهلو سرفراز
خلیج انزلی از دیرباز محلی امن برای پهلو گرفتن کشتی‌های بزرگ تجاری و ماهیگیری بوده است.
این چارداقها از دیرباز در نظر اهالی مکان‌های مقدسی به‌شمار می‌آمدند و اهالی در این چارداق‌ها شمع روشن می‌کردند یا نذر می‌گفتند در حال حاضر نیز این عقیده نیز پابرجا می‌باشد؛ بعضی اهالی این مقبره‌ها را از امام زادگان یا اولیاالله می‌دانند و این مقبره‌ها (چارداقها) را منتسب به پیر حسن و خواهر وی می‌دانند؛
او را فلک برای طبیبی خویش برد کز دیرباز داروی او آزموده بود
خود ببین از وقت کابین و جهاز چه کشی تا سالیان دیرباز