عصر مفرغ

معنی کلمه عصر مفرغ در فرهنگستان زبان و ادب

{Bronze Age} [باستان شناسی] دومین عصر در تقسیم بندی سه گانۀ اعصار پس از عصر سنگ و پیش از عصر آهن که در آن ابزارها و رزم افزارها را از مفرغ می ساختند

معنی کلمه عصر مفرغ در ویکی واژه

دومین عصر در تقسیم‌بندی سه‌گانۀ ‌اعصار پس از عصر سنگ و پیش از عصر آهن که در آن ابزارها و رزم‌افزارها را از مفرغ می‌ساختند.

جملاتی از کاربرد کلمه عصر مفرغ

اولین نشانه‌های سکونت انسان در استانبول متعلق به عصر مفرغ است. نشانه‌هایی از سکونت انسان عهد مفرغ در فکرتپه واقع در بخش آسیایی استانبول پیدا شده‌است. همچنین نشانه‌هایی از سکونت فنیقی‌ها در کادیکوی موجود است.
عصر مفرغ: ۶۵۰۰ تا ۱۰۵۰ پیش از میلاد مسیح: محل شهر قدیمی ازمیر در منطقهٔ کنونی بورنووا واقع شده است و در حفاری‌های باستان‌شناسی که اخیراً انجام شده است تاریخ سکونت در این شهر به ۶۵۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد که به دوران پیش از تمدن ترووا می‌رسد (جنگ ترووا حداکثر ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بین دو تمدن یونانی‌تبار اسپارت و ترووا روی داد و منجر به نابودی تمدن ترووا شد).
در این کاوش‌ها آثاری از دوران کالکولتیک (فرهنگ دالما)، آثار متنوع عصر مفرغ، سازه‌های عظیم دوران عصر آهن، محوطه‌های متعدد با تاریخ گذاری اشکانی و ساسانی و اسلامی کشف شده که همگی موید وجود شرایط اقلیمی مناسب برای حیات بشر در طول هشت هزار سال گذشته بوده است.