دوستانه

معنی کلمه دوستانه در لغت نامه دهخدا

دوستانه. [ ن َ / ن ِ ] ( ص نسبی ، ق مرکب ) منسوب به دوست. || از روی دوستی و محبت و رفاقت. ( ناظم الاطباء ). محبانه. ( آنندراج ) :
دشمن ارچه دوستانه گویدت
دام دان گرچه ز دانه گویدت.مولوی.

معنی کلمه دوستانه در فرهنگ عمید

از روی دوستی.

معنی کلمه دوستانه در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به دوست از روی دوستی ( نامه دوستانه ) ( دوستانه رفتار کرد ) .

معنی کلمه دوستانه در دانشنامه عمومی

دوستانه (فیلم ۱۹۸۰). دوستانه ( انگلیسی: Dostana ) یک فیلم به کارگردان راج کوسلا است که در سال ۱۹۸۰ منتشر شد.
• آمیتاب باچان
• زینت امان
• پرم چوپرا
• پران
• آمریش پاری
• هلن

جملاتی از کاربرد کلمه دوستانه

وی اولین بازی ملی خود را ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸ در یک بازی دوستانه مقابل امریکا انجام داد. همچنین اولین گل ملی خود را در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۱۹ مقابل لیختن‌اشتاین به ثمر رساند.
وی همچنین در زیر ۱۹ سال ارمنستان، زیر ۲۱ سال ارمنستان و تیم ملی فوتبال ارمنستان بازی کرده‌است. یوسپاشایان نخستین بازی ملی خود را که یک بازی دوستانه بود در تاریخ ۲۵ مه ۲۰۱۰ در ایروان در مقابل ازبکستان انجام داده‌است.
بی دوست مانده ام چو تو را دوست خوانده ام کز دوست دوستانه ندیدم جزای خویش
وصیّت می‌کنم این نکته بشنو حدیثی از نزاری دوستانه
در ۳ مارس، محل برگزاری یک بازی دوستانه برنامه‌ریزی شده بین ایالات متحده و اوکراین که قرار بود در خارکوف برگزار شود به دلیل نگرانی‌های امنیتی به نیکوزیا منتقل شد.
آسمان گر چه بود دشمن ارباب خرد دوستانه ز پی رونق کارش باشد
دستت رسد اگر تو، بکن قطع بی‌درنگ: دستی که، دوستانه دو دست عدو گرفت
بنشین و عاشقانه سرودی همی سرای برخیز و دوستانه طریقی همی سپر
هر دمی گردی و در دیده ناخفته دوست دوستانه ز پی کوری دشمن خفتی
وی همچنین در تیم ملی فوتبال ارمنستان بازی کرده است. خاچاتریان نخستین بازی ملی خود را که یک بازی دوستانه بود در تاریخ ۱۴ اکتبر ۱۹۹۲ در مقابل مولداوی انجام داده است.
جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی ایالات متحده، گفت که ایالات متحده «شکایت مطروحه را بی‌ارزش، ناسودمند، و کاملاً بدون هیچ گونه مبنایی در واقعیت» می‌داند. در ۴ ژانویه ۲۰۲۴، دولت ایالات متحده، که روابطش با آفریقای جنوبی به‌طور فزاینده ای تیره شده‌است، اذعان کرد که هیچ ارزیابی رسمی در مورد اینکه آیا اسرائیل قوانین بین‌المللی بشردوستانه را نقض می‌کند یا خیر، انجام نداده‌است.
پاتوسی در مارس ۲۰۱۲ از طرف انیل اکونکا، ستاره سابق فوتبال آفریقای جنوبی به عنوان یکی از ستارگان آینده تیم ملی فوتبال آفریقای جنوبی خوانده شد. در نوامبر ۲۰۱۲ از او خواسته شد در جمع اعضای تیم ملی حضور یابد اما نخستین دعوت رسمی از وی در دسامبر ۲۰۱۲ بود. پاتوسی نخستین بازی ملی رسمی خود برای تیم ملی آفریقای جنوبی در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۳ در دیداری دوستانه مقابل مراکش انجام داد.
به زین غم کار دوستان خور وین پند شنو که دوستانه‌ست
در سطح بین‌المللی، آدمی ۱۷ بازی برای تیم زیر ۱۹ سال مقدونیه انجام داده و دو گل زده‌است. او در قهرمانی فوتبال زیر ۱۹ سال اروپا ۲۰۱۰ حضور داشت و ۴ بازی برای تیم ملی کرواسی انجام داد که موفق شد به مرحله نیمه‌پایانی برسد و یک گل نیز به ثمر برساند. او در چهار بازی دوستانه برای تیم زیر ۱۸ ساله‌ها نیز به میدان رفته. اگرچه او ۳ بازی دوستانه برای تیم ملی بزرگسالان کرواسی انجام داده بود، اما در ۹ اکتبر ۲۰۱۴ اولین بازی رسمی خود را برای تیم ملی فوتبال مقدونیه انجام داد.
و اکثر آن است که مطلقا از کینه و عداوت، ضرری به آنکه او را دشمن دارند نمی رسد و بعد از آن ملاحظه عاقبت آن را در آخرت بنماید که آدمی را به عذاب الیم می رساند و چون این امور را تأمل کرد، و متنبه گردید که عاقل همیشه خود را در حالتی باقی نمی دارد که مضرات آن به او عاید، و دشمن از آن منتفع گردد، پس سعی نماید که با آن شخصی که عداوت و کینه دارد رفتار دوستانه و گفتار مشفقانه به عمل آورد و با او به مهربانی و شکفتگی ملاقات کند و در قضای حوایج او سعی نماید و در مجامع و محافل، نیکیهای او را اظهار نماید بلکه نسبت به او زیاده از دیگران نیکی و احسان کند تا نفس را گوشمالی داده بینی شیطان را بر خاک مالد و پیوسته چنین رفتار کند تا آثار عداوت از دل او برطرف شود.
ورزشگاه آریامهر در روز ۲۵ مهر ۱۳۵۰ و یک روز پس از افتتاح برج شهیاد افتتاح شد. مراسم افتتاح این ورزشگاه در واقع پایان رسمی جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی بود که به مدت ۵ روز در ایران برگزار شده بود. با این حال نخستین مسابقه فوتبال که در این ورزشگاه برگزار شد، بازی دوستانه بین دو تیم پرسپولیس و کروزیرو در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۵۰خورشیدی بود که با پیروزی چهار بر دو کروزیرو به پایان رسید. توستائو نخستین گلزن و صفر ایرانپاک نخستین گلزن ایرانی ورزشگاه آریامهر بود. عارف در بین دو نیمه مسابقه به اجرای برنامه پرداخت.
بنا بر گزارش‌های سازمان ملل متحد حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر (نیمی از جمعیت این کشور) به کمک بشردوستانه نیاز دارند.
حبذا بخت مساعد که پس از چندین گاه پروانه التفات مخدوم مشفق مهربان مشعر بر گله‌های دوستانه و نصایح مشفقانه رسید و مزید اعتماد ببقای عهد مودت گردید.
روز وداع مهمان با میزبان خود گفت مالی است می سپارم نزد تو دوستانه
در اکتبر ۲۰۲۰، او اولین دعوت خود را برای بزرگسالان، برای یک بازی دوستانه با تیم ملی فوتبال ایران و بازی‌های لیگ ملت‌های اروپا ۲۰۲۰–۲۰۲۱ برابر هلند و ایتالیا دریافت کرد.