دورگه
معنی کلمه دورگه در لغت نامه دهخدا

دورگه

معنی کلمه دورگه در لغت نامه دهخدا

دورگه. [ دُ رَ گ َ / گ ِ ] ( ص نسبی ) دوتخمه. دورگ. اسب یا حیوانی که از دو جنس مختلف باشد. اسبی که نژاد وی آمیخته شده باشد. ( ناظم الاطباء ): اسب دورگه ؛ اسب دوتخمه. عربی و ترکمانی. اکدش. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به دورگ شود. || مطلق آمیختگی چنانکه آمیختگی زیر و بم آواز و جز آن.
- دورگه شدن صوت ؛ جهوری شدن آن چنانکه در نوبالغان. ( یادداشت مؤلف ).
- صدای دورگه ؛ آوازی چون آواز کسی که شب نخفته است. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه دورگه در فرهنگ معین

(دُ رَ گِ ) (ص مر. ) انسان یا جانوری که پدر و مادرش از دو نژاد باشند.

معنی کلمه دورگه در فرهنگ عمید

انسان یا حیوان که پدر و مادر او از دو نژاد باشند، دوتخمه، اکدش.

معنی کلمه دورگه در فرهنگ فارسی

انسان یاحیوان که پدرومادراوازدونژادباشند
( صفت ) ۱ - انسان یا جانوری که پدر و مادرش از دو نژاد بود اکدش . ۲ - کلفت خشن .

معنی کلمه دورگه در فرهنگستان زبان و ادب

{hybrid} [زیست شناسی] موجود حاصل از آمیزش والدینی که ازنظر ژن نمودی متفاوت باشند

معنی کلمه دورگه در دانشنامه عمومی

در زیست شناسی و به ویژه ژنتیک، اصطلاح دورگه معناهای گوناگونی دارد که همگی به جانداری حاصل از تولید مثل جنسی اشاره می کنند.
• در حالت کلی، دورگه مترادف با هتروزیگوس است: ارگانیسمی پلوئیدی است که سلول هایش دو الل گوناگون از یک ژن را داشته باشند و حاصل آمیزش دو جاندار هوموزیگوس گوناگون باشد.
• دورگه ژنتیکی دو الل گوناگون از یک ژن را داراست.
• دورگه ساختاری نتیجه درآمیختن گامت هایی است که در حداقل یک کروموزوم خود دارای تفاوت باشند. این تفاوت به دلیل ناهمگونی ساختاری است.
• دورگه عددی از درهم آمیختن گامت هایی که عدد پلوئیدی کروموزوم مختلف داشته باشند، پدید می آید.
• دورگه دائمی وضعیتی است که در آن تنها ژنوتیپ هتروزیگوس رخ می دهد چرا که همه ترکیب های هوموزیگوسی نابودکننده هستند.
از دیدگاه آرایه شناسی، دورگه به فرزند متولد شده از درون زایی دو جانور یا گیاه از گونه های گوناگون پدید آمده باشد.
• دورگه میان دو زیرگونه متفاوت در یک گونه مشخص ( همانند آمیزش دو ببر از نژادهای بنگال و سیبریایی ) . حاصل دورگه سازی میان دو گونه مختلف از یک سرده ( مانند شیر و ببر ) ( از سرده پلنگیان ) نیز نوعی دورگه است. دورگه های میان دو سرده گوناگون با نام دورگه میانسردهای خوانده می شوند ( همانند بزفند که از آمیزش بین گوسفند و بز به وجود می آید ) . دورگه های میانتیرهای بسیار کمیاب هستند. هیچ نمونه ای از ایجاد دورگه میان دو راسته گوناگون دیده نشده است.
• دومین نوع دورگه از آمیختن میان جمعیت یا ارقام کشاورزی در یک گونه پدید می آید. این بدان معنا است که گیاه یا جانوری که دارای ویژگی های مورد نظر پرورش دهند هستند انتخاب می شوند تا ویژگی های بهتر و سودمندتر به نسل بعد منتقل شوند.
دورگه (فیلم). دورگه ( به انگلیسی: Half - blood ) ( به آلمانی: Halbblut ) نخستین فیلمی است که فریتس لانگ کارگردانی کرده است. این فیلم صامت در سال ۱۹۱۹ میلادی ساخته شد. بازیگران عمده فیلم عبارتند از: کارل د فوگت، رسل اورلا، کارل گبهارد - شرودر، پاول مورگان و ادوارد آیزنک. گمان می رود که این فیلم مفقود شده باشد.

معنی کلمه دورگه در دانشنامه آزاد فارسی

دورَگِه (hybrid)
(یا: هیبرید) زاده ای حاصل از آمیزش افراد دو گونۀ متفاوت یا دو دودمان خالص از یک گونه. در بیشتر حالات، دورگه های بین گونه ای نابارورند و قادر به تولید مثل جنسی نیستند، امّا در گیاهان، دو برابرشدن تعداد کروموزوم ها باروری را به گیاهان دورگه بازمی گرداند. دورگه های حاصل از جنس های متفاوت بسیار نادرند. درخت سرو Cupressocyparis Leylandii نمونه ای از این گونه دورگه هاست که مثل برخی از دورگه ها قدرت استثنایی یا دگرینگی نشان می دهد. پژوهش های اواخر دهۀ ۱۹۹۰ نشان داد که دورگه گیری بسیار رایج تر از آن است که گمان می رود. بنابه برآورد یکی از زیست شناسان تکاملی انگلستان (۱۹۹۹)، دَه درصد از گونه های جانوری و بیست درصد از گونه های گیاهی از طریق آمیزش بین گونه ای زاده های بارور پدید می آورند. مثلاً، نهنگ های آبی رنگ و نهنگ های باله ای دورگه می سازند و گونه های متفاوت پرندگان بهشتی نیز دورگه گیری می کنند. در طبیعت، جایی که میدان های دو گونۀ وابسته تداخل می کنند، ممکن است ناحیۀ دورگه شکل گیرد.

معنی کلمه دورگه در ویکی واژه

meticcio
mulatto
انسان یا جانوری که پدر و مادرش از دو نژاد باشند.

جملاتی از کاربرد کلمه دورگه

همچنین سائورن اورک‌های دورگه، نیمی انسان و نیمی اورک هم ایجاد کرده بود، اورک‌های مرد و مردهای اورکی که در جریان حلقهٔ مورگوت به آن اشاره می‌کند. همچنین گابلین‌های مرد هم ایجاد شده بود که به عنوان جاسوس میان انسان‌ها و اورک‌ها و گاهی جاسوس دو جانبه کار می‌کردند. حتی برخی از این موجودات دورگهٔ آیزنگارد به شایر هم رسیده بودند.
نژاد ۸۷ ٪ مردم نامیبیا، سیاه‌پوست (شامل: ۵۰ ٪ قبیلهٔ اووامبو، ۹ ٪ قبیلهٔ کاوانگوس، همچنین ۷ ٪ هررو، ۷ ٪ دامارا، ۵ ٪ ناما، ۴ ٪ کاپریوین، ۳ ٪ بوشمن، ۲ ٪ باستر و کمتر از ۱ ٪ نیز تسوانا) بقیه نیز، ۶ ٪ سفید و ۷ ٪ نیز دورگه هستند.
شاماران (پادشاهِ مارها) موجودی اساطیری در فولکلور کردی است، اعتقاد بر این است که او دورگه‌ای از انسان و مار است که در غار زندگی می‌کرده و او را الهه خرد برای محافظت از اسرار می‌دانستند. همچنین باور و اعتقاد بر این است که وقتی شاهماران می میرد روح او به دخترش می رسد.
۸۱ ٪ نژاد آنتیگوا و باربودا را سیاهپوستان، ۱۳ ٪ را سفیدپوست و ۳ ٪ را دورگه تشکیل می‌دهند، همچنین دین ۷۳ ٪ از مردم آنتیگوا و باربودا، پروتستان و ۱۰ ٪ کاتولیک است. زبان رسمی آنتیگوا و باربودا، انگلیسی است، در کنار انگلیسی زبان محلی کریول نیز کاربرد دارد.
۷۷٪ مردم ال پاسو سفیدپوست هستند که از میان آن‌ها ۶۲٪ تبار اسپانیایی دارند. حدود نیم درصد آنان را سرخپوستان آمریکایی تشکیل داده و ۳ درصد نیز آمریکایی آفریقایی‌تبار هستند. سایر اهالی ال پاسو را مهاجرین و دورگه‌ها تشکیل می‌دهند.
الگوریتم دورگه یک مسئله ارضای محدودیت را با ترکیب دو روش مختلف حل می‌کند، برای مثال شایسته سازی متغیر(در جهت عکس پیمایش کردن، پرش به عقب، و غیره) و استنتاج قیدی(سازگاری قوسی، حذف متغیر، و غیره).
داستان از جایی شروع می‌شود که کلاوس مایکلسون، اصیل و دورگهٔ اصیل خون‌آشام-گرگینه به محلهٔ فرانسوی‌های نیواورلینز، شهری که خانوادهٔ مایکلسون ۳۰۰ سال پیش آن را بنا کرده‌اند و به شهر نیروهای ماوراءالطبیعه معروف است بازمی‌گردد!
پدرش فروشنده مشروبات الکلی بود و مایکل جوزف لوی[ر] نام داشت. او یک دورگهٔ فرانسوی-آمریکایی و زادهٔ ایالات متحده آمریکا بود و لئون لوی[ز] پدربزرگ انتان، اصالتاً اهل پاریس بود. او در ۱۸۸۶ به آمریکا مهاجرت کرد و در شهر اوماها واقع در ایالت نبراسکا اقامت نمود. دو سال بعد با یک دختر آمریکایی به نام اِما گلداسمیث[ژ] ازدواج کرد و در آنجا ماندگار شد. مادر انتان لاوی، گرترود آگوستا کولترن[س] نیز یک دورگهٔ روسی-اوکراینی متولد آمریکا بود که پدر و مادرش در سال ۱۸۹۳ به ایالت اوهایو مهاجرت کردند و سپس در سال ۱۹۰۰ تابعیت آمریکایی گرفتند.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به هری پاتر و شاهزاده دورگه، هری پاتر و یادگاران مرگ - قسمت اول و هری پاتر و یادگاران مرگ - قسمت دوم اشاره کرد.
جمعیت این کشور ۶٬۸۲۶٬۰۰۰ نفر است که اکثریت آنان از تبار مستیزو (دورگه سرخ‌پوست و اسپانیایی) هستند. بیشتر مردم السالوادور مسیحی هستند که بیش از نیمی از آن‌ها از پیروان شاخه کاتولیک رومی از مسیحیت هستند. برنج و لوبیا از مهم‌ترین مواد غذایی مردم این کشور است.