ماوراءالطبیعه

معنی کلمه ماوراءالطبیعه در فرهنگ معین

(وَ ءُ طَّ عِ یا عَ ) [ ع . ] (اِ. ) مابعدالطبیعه ، متافیزیک .

معنی کلمه ماوراءالطبیعه در ویکی واژه

مابعدالطبیعه، متافیزیک.

جملاتی از کاربرد کلمه ماوراءالطبیعه

وی پس از بازگشت از فضا گفت که در لحظاتی احساس خلسه کرده و مشرف به روح خود شده‌است و باعث گرایش میچل به موضوعات ماوراءالطبیعه در دوران بازنشستگی را پدیدآورد. میشل در سال‌های پایانی عمر، وقت خویش را صرف کاوش در فیزیک، ذهن آدمی و پدیده‌های ماوراءطبیعه چون موجودات فضایی کرده بود.
مردم ایرلند هنوز هم که می‌خواهند که به دنیای نامرئی اجنه و پریان اشاره کنند، از عبارت سیده یا شی استفاده می‌کنند. همچنین در فولکلور ایرلندی، نوعی فرشته مرگ به نام بان‌شی وجود دارد که در لغت به معنای بانو سیده (شی) یا بانو پریزاد می‌باشد. در اساطیر و فولکلور ایرلندی، شی‌ها موجوداتی جادویی و ماوراءالطبیعه هستند که به یکباره ظاهر می‌شوند و در لحظه‌ای بعد ناپدید می‌شوند، به‌نحوی که کسی نمی‌داند آن‌ها از کجا می‌آیند و به کجا می‌روند! آن‌ها می‌توانند خودشان را نامرئی کنند و در امور انسان‌ها دخالت کنند.
نظریه‌های زیادی در مورد خاستگاه‌های دین وجود دارد. گِرِگ ام. اپستاین، کشیش رشتهٔ انسانیت در دانشگاه هاروارد، اظهار می‌دارد که لزوماً اکثر ادیان بزرگ دنیا مبتنی بر این اصل هستند که موجودات و نیروهای الهی می‌توانند نشانهٔ عدالت در ماوراءالطبیعه باشند که در طبیعت قابل رؤیت نیستند.
برهان حرکت اصولاً برای اثبات خدا و توحید او نیست، بلکه ثابت می‌کند که مبدأ و منشأ جهان چیزی ورای ماده است؛ یعنی آن چیزی که منشأ وجود جهان مادی ای که اکنون می‌بینیم هست، خود ماده نیست. چون ماده دائماً در حال «شدن» است و این «شدن» نیاز به محرک دارد و چون این تحرک نمی‌تواند تسلسل وار باشد، ناگریز نیازمند محرکی هستیم که در وجود خود شدن و تغییر ندارد و در نتیجه مادی نیست. این اثبات ماوراءالطبیعه است.