دلباخته
معنی کلمه دلباخته در لغت نامه دهخدا

دلباخته

معنی کلمه دلباخته در لغت نامه دهخدا

دل باخته. [ دِ ت َ / ت ِ ] ( ن مف مرکب ) عاشق صادق. ( آنندراج ). شیدا. شیفته. || ترسو و هراسناک و جبان. رجوع به دل باختن شود.

معنی کلمه دلباخته در فرهنگ معین

( ~. تِ ) (ص . ) عاشق ، شیفته .

معنی کلمه دلباخته در فرهنگ عمید

عاشق، شیفته، فریفته، شیدا.

معنی کلمه دلباخته در فرهنگ فارسی

( صفت ) عاشق شیفته شیدا .

معنی کلمه دلباخته در دانشنامه عمومی

دلباخته (فیلم ۲۰۱۱). دلباخته ( فرانسوی: Les Bien - aimés ) فیلمی فرانسوی در ژانر کمدی، درام، و رمانتیک به کارگردانی کریستوف اونوره است که در سال ۲۰۱۱ به نمایش درآمد.
در سال ۱۹۶۴ مادلن فروشنده کفش در پاریس است. در پی سوء تفاهمی که باعث می شود او منابع درآمدی دیگری را در نظر بگیرد، تصمیم می گیرد گهگاه تن فروشی کند تا روزی که با ژارومیل، پزشک جوان چک آشنا می شود و عاشقش می شود. در سال ۱۹۶۸ این زوج به همراه دخترشان ورا در پراگ زندگی می کنند. در فصل بهار پراگ، مادلن متوجه می شود که ژارومیل به او خیانت می کند. پس تصمیم می گیرد به تنهایی به همراه دخترش به فرانسه بازگردد.
در سال ۱۹۷۸ مادلن با فرانسوا که افسر گارد جمهوری خواه است ازدواج می کند. ژارومیل که برای شرکت در یک کنگره از پاریس می گذرد، مادلن را متقاعد می کند که دوباره او را ببیند و آنها دوباره به آغوش یکدیگر می افتند. او پیشنهاد می کند که اگر مادلن به رابطه اش با فرانسوا پایان دهد، او می تواند در فرانسه بماند و دوباره با هم زندگی کنند. تردید دقیقه آخر باعث شکست این پروژه می شود.
در سال ۱۹۹۷، ورا همکار، دوست و عاشق خود کلمان را برای تبلیغ کتابی از این همکار در سفری به لندن همراهی می کند. ورا در یک کلوپ شبانه شیقته هندرسون، موسیقی دانی آمریکایی در تبعید می شود. کلمان در پایان یک شب هم آغوشی به ورا می گوید که همجنس گرا است در حالی که حس می کند به شدت دلباخته اوست. ورا سرگشته از اشتباه خود، می گریزد، بی آنکه بتواند او را فراموش کند. هندرسون چند روز بعد ورا را پیدا می کند و این دو در توالت های مرکز فرهنگی فرانسه رابطه جنسی دزدکی دارند و واکنش خشونت آمیز کلمان را برمی انگیزد که بار دیگر احساس می کند ورا به او خیانت کرده است. مادلن هم چندین سال است که در رنس با فرانسوا زندگی می کند، و ژارومیل را هر از چندی می بیند که از پاریس می گذرد. عشاق قدیمی نمی توانند سالها از هم جدا بمانند. یک روز نزدیک غروب، ژاروومیل، در راه هتل نزدیک ایستگاه راه آهن شرقی پاریس آنجا که مادلن در انتظار اوست، قربانی یک تصادف رانندگی می شود، و می میرد. سایه عزاداری و مرگ هم اکنون بر سر زندگی ورا و مادلین سنگینی می کند.
در سال ۱۹۹۸ ورا که فقط به هندرسون فکر می کند، به لندن بازمی گردد. آنها از احساسات خود با هم حرف می زنند. ورا نمی تواند شیفتگی خود را نسبت به هندرسون مهار کند، و آماده است به همان اندازه عشقی که هندرسون می تواند به او بدهد، بسنده کند. در سال ۲۰۰۱ ورا تصمیم می گیرد به هندرسون در نیویورک بپیوندد. به دلیل حملات ۱۱ سپتامبر سرانجام آنان در مونترال با یکدیگر دیدار می کنند. ورا به او می گوید که هنوز دلش می خواهد با او بچه دار شود، به کمک دانش پزشکی که می تواند از آلودگی مادر و جنین پرهیز کند. هندرسون به همراه دوست پسر آن روزهایش می آید و در فضای پس از آخرالزمانی حمله یازده سپتامبر در آمریکا، سرانجام یک مثلث عشقی در اتاق هتل شکل می گیرد. ورا از اتاق خارج می شود و با مصرف داروی هندرسون خودکشی می کند.
دلباخته (فیلم ۲۰۱۴). دلباخته ( به انگلیسی: Lovesick ) یک فیلم کمدی ۲۰۱۴ آمریکا به کارگردانی Luke Matheny و نوشته شده توسط دین یانگ است. ستاره فیلم مت له بلانک و الی لارتر می باشد. این فیلم در فوریه ۲۰۱۵ منتشر شد.
فیلم دربارهٔ زندگی چارلی داربی است که به هرچیزی می خواسته رسیده: شغل خوب، دوستان خوب و. . . تنها چیزی که کم دارد عشق است. زیرا هر وقت برای عاشق شدن پیش قدم می شود دیوانه می شود، اما یکبار که با دختری فوق العاده آشنا می شود تصمیم میگرد این عادتش را کنار بگذارد و. . .
• مت لبلانک به عنوان چارلی داربی
• الی لارتر به عنوان مولی
• ریچل هریس به عنوان روبرتا
• چوی چیس به عنوان Lester
• Ashley Williams
• Kristen Johnston
• Lauren post وارنر به عنوان تیمی کلارک
Lovesick برای اولین بار در آوریل ۲۰۱۴ به نمایس درآمد.
دلباخته نظرات منفی را از منتقدان دریافت کرد و از اکثریت منتقدان نمرات بسیار ضعیفی را دریافت کرد.

معنی کلمه دلباخته در ویکی واژه

عاشق، شیفته.

جملاتی از کاربرد کلمه دلباخته

پیش آی و بزن با من دلباخته پاسور شاید که یکی سور بری معتبر از من
فیلم آخرین ماشین دنیا قبل از مسافران دلباخته و هوای پدر به کارگردانی اسماعیل راد بود.
سوی خانه برگشت دلباخته نیارست در خانه ماندن دمی
تو بشه فرمان گذاری ما ترا فرمان پذیر تو به دولت باخته دل ما ترا دلباخته
همه ترسند ز طومار قضای ابدی من دلباخته از دفتر تقدیر الست
در بخش دوم راوی پس از دیداربا دلباخته پیشین خود ژیلبرت سوان که اینک با نام فرزند خواندگیش دوشیزه فورشویل شناخته می‌شود، آلبرتین را از یاد می‌برد تا آزاد و رها به ونیز برود.
داستان فیلم در رابطه با سه نوجوان پسر به نام‌های گری، ریک و دیوید است که در تعطیلات تابستانه به‌سر می‌برند و هرکدامشان سعی دارند بتوانند اولین رابطه جنسی خود را تجربه کنند.گری یک نوجوان خودساخته است که برخلاف دوستانش در کنار تحصیل، به صورت نیمه‌وقت نیز کار می‌کند. اما در این بین‌گری عاشق یکی از دخترهای همکلاسی‌اش به نام کارن می‌شود و تصمیم دارد رابطه‌ای جدی تر و فراتر از رابطه جنسی با وی برقرار کند. اما خیلی سریع متوجه می‌شود که کارن به وی توجهی ندارد و در عوض از معاشرت با ریک لذت می‌برد. ولی ریک به کارن تنها در حد یک شریک جنسی نگاه می‌کند و این‌گری را که دلباخته کارن است آزار می‌دهد.گری تصمیم می‌گیرد ...
در دوران همکاری لنکس با توریستس، او و استیوارت دلباختهٔ یکدیگر شدند و پس از اختلاف‌هایی که بین اعضای گروه پیش آمد، توریستس را ترک کردند و گروه خودشان با نام یوریتمیکس را تشکیل دادند. در سال‌های آغازین دههٔ ۱۹۸۰، یوریتمیکس تبدیل به یکی از محبوب‌ترین گروه‌های موج نو شد و برخی ترانه‌های آن‌ها مانند «رویاهای شیرین»، «اینجا دوباره باران می‌آید»، «اون دختر کیه؟» و «عشق یک غریبه است» هم در بریتانیا و هم در ایالات متحده بسیار موفق بودند.
رضا عاشق دختر پولداری به نام لادن است که به اتفاق دوستانش از مشتریان دایمی پیتزافروشی است، و از طرفی تلاش می‌کند به ناراحتی‌های روانی دوست معتادش قاسم پایان دهد. امیرعلی به زودی مجدی را پیدا می‌کند و در حالی که تصور می‌کرده مجدی همسر محسن است، درمی‌یابد که او زنی بیوه و در واقع خواهر هم سلولی‌اش است که با دختر کوچکش عاطفه زندگی می‌کند. امیرعلی دلباخته مجدی می‌شود و در ملاقاتی در زندان با محسن از او اجازه عروسی با خواهرش را می‌خواهد و محسن نیز می‌پذیرد.
گنج معارف دهدت رایگان عارف دلباخته مزدور نیست
بدلجویی آن دو دلباخته لوای عنایت برافراخته
در سال ۱۸۳۹، آلفرد و امیلی به‌طور رسمی نامزدی خود را اعلام کردند و در سال ۱۸۴۰ به‌طور رسمی از هم جدا شدند. عامل اصلی در جدایی آلفرد و امیلی که بسیار دلباخته هم بودند پدر امیلی بود.
اشک سودی نکند عاشق دلباخته را چکند دانه چو دام از کف صیاد رود
آذر! آن شوخ را در اندیشه نگر! دلباخته دلبر جفاپیشه نگر!
«سییروا ماریا» دختری دوازده ساله است که با بی‌توجهی والدینش در کنار برده‌ها با آداب و رسوم آفریقایی رشد کرده تا جایی که زبان‌های آنها را هم بلد شده است. روزی سییروا ماریا به همراه یکی از بردگان به شهر رفت که سگی هار او را گاز گرفت. پدر سییروا ماریا که یک نجیب‌زادهٔ رو به زوال است تلاش می‌کند که او را درمان کند یا دستکم خبر ابتلای دخترش به هاری را پوشیده نگه دارد. این خبر به گوش اسقف منطقه می‌رسد. اسقف اعتقاد دارد که شیاطین روح سییروا ماریا را تسخیر کرده‌اند؛ بنابراین از پدرش می‌خواهد که دختر را به صومعه تحویل دهد تا روی او جن‌گیری انجام شود. در این بین پدر روحانی کایتانو دلاورا دلباخته ماریا شده است و می‌خواهد جان او را نجات دهد.
طالب گوهر جان راست دلی غرقه بخون این دو چشم من دلباخته در یازانند
الکس دلباخته است (عبری: אלכס חולה אהבה‎) فیلمی در ژانر کمدی رمانتیک به کارگردانی بوعز دیویدسون است.
در دل دلباخته باشد نهان در سر سودازده پیداست عشق
به جز پاریس آفرودیته به انسان‌های دیگری هم کمک کرد، از جمله؛ میلانیون که عاشق آتالانته بود و یاسون که دلباخته مدئا بود.