درمانده
معنی کلمه درمانده در لغت نامه دهخدا

درمانده

معنی کلمه درمانده در لغت نامه دهخدا

درمانده. [ دَ دَ / دِ ] ( ن مف مرکب ) پریشان. تنگدست. بی کمک. عاجز. ناچار. ( ناظم الاطباء ). ناتوان افتاده. از کار افتاده. رنجور. ازپاافتاده. فرومانده. حسیر. قردم. کلیل. ( منتهی الارب ). لهیف. محصر. ( دهار ). مسکین. مضطر. مفهوت. مُلْجاء. ( منتهی الارب ). مَندور. ( حاشیه فرهنگ اسدی نخجوانی ). نأناء. نأناء. نؤنؤ. ( منتهی الارب ). دهار. ( فرهنگ اسدی نخجوانی ) :
جوینده را نویدی خواهنده را امیدی
درمانده را نجاتی درویش را نوائی.فرخی.سه روز میان ایشان حرب قایم گشت تا عاقبت درمانده شدند و حصار بدادند. ( تاریخ سیستان ). چاره ای ساخت چنانکه محبوسان و درماندگان سازند. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 431 ). من مردیم پیر شده و چشم و تن درمانده و مشاهده نتوانم کرد. ( تاریخ بیهقی ص 490 ). رشید را که مایه عمر به آخر رسیده و آن تن درمانده به تن خویش حرکت باید کرد. ( تاریخ بیهقی ص 429 ). درماندگان محال بسیار گویند. ( تاریخ بیهقی ).
هرچند که بی رفیق و یارم
درمانده خلق روزگارم.ناصرخسرو.شادان شده ای که من به یمگان
درمانده و خوار و بی زوارم.ناصرخسرو.در کار خویش عاجز و درمانده نیستم
فضل مرا بجمله مقرند خاص و عام.ناصرخسرو.آنها که ندانند ز فعل بد اینها
درمانده و دل خسته و با درد و عنااند.ناصرخسرو.الیاس در دریاها است تا درماندگان را یاری کند. ( قصص الانبیاء ص 197 ).
بس عاجز و درمانده و بس کوفته چون من
کز چنگ بلا زود به فرّ تو رها شد.مسعودسعد.دل خواست عشقش از من و دادم به اضطرار
درمانده کارها کند از اضطرار خویش.ادیب صابر.در غم آن لعبت یوسف جمال چَه ْزنخ
شد دلم درمانده چون یوسف به چاه بی رسن.سوزنی.خود صبر ز بُن بکار درمانده تر است
احسنت زهی صبر چو شمشیر خطیب.عمادی.نالنده فراقم وز من طبیب عاجز
درمانده اجل را درمان چگونه باشد.خاقانی.هر کجا اسبی ، با بارخری درمانده است
هر کجا شیری از زخم سگی ممتحن است.؟ ( از تاج المآثر ).مسلم کسی را بود روزه داشت
که درمانده ای را دهد نان و چاشت.سعدی.بفرمود صاحب نظر بنده را

معنی کلمه درمانده در فرهنگ معین

(دَ دِ ) (ص مف . ) ناتوان ، فرومانده . ج . درماندگان .

معنی کلمه درمانده در فرهنگ عمید

بیچاره، ناتوان، عاجز.
۲. فقیر، بی چیز.

معنی کلمه درمانده در فرهنگ فارسی

پریشان تنگدست بی کمک ناچار
( اسم ) بیچاره عاجز . فرومانده . جمع درماندگان .

معنی کلمه درمانده در فرهنگستان زبان و ادب

{helpless} [روان شناسی] ویژگی فرد دچار درماندگی

معنی کلمه درمانده در دانشنامه عمومی

درمانده (ترانه). «درمانده» ( به انگلیسی: Basket Case ) ترانه ای از گروه راک گرین دی است. این یکی از قطعه های سومین آلبوم استودیویی گروه با نام دوکی ( ۱۹۹۴ ) بود که در اوت همان سال در قالب سومین تک آهنگ آن آلبوم هم منتشر شد.
«درمانده» در زمان انتشارش در ایالات متحده برای ۲۴ هفته جزو پرفروش ترین ترانه های آلترناتیو بود و به مدت ۵ هفته صدرنشین آن جدول بود. این ترانه باعث شد گرین دی در مرکز توجه ها قرار بگیرد و با وجود محتوای تاریکش یکی از موفق ترین قطعه های آلبوم دوکی بود. «درمانده» یکی از قطعه های تأثیرگذار پاپ پانک و پاور پاپ به شمار می آید که تا مدت ها بسیاری گروه های دیگر مانند بلینک - ۱۸۲ سعی در تقلید و ساخت آثاری مانند آن داشتند.
«درمانده» ترانه ای در مورد اختلال ترس است. به گفتهٔ بیلی جو آرمسترانگ ( ترانه سرا و خواننده ) او سال های متمادی از این مشکل رنج می برده و فکر می کرده دارد عقلش را از دست می دهد. پیش از آن که آرمسترانگ بفهمد این حال بد یک اختلال عصبی است، سعی می کرده با ترانه نوشتن احساساتش را در مورد آن توضیح بدهد.
درمانده (فیلم). درمانده ( انگلیسی: Helpless; کره ای:  화차 ) یک فیلم دلهره آور روان شناختی سال ۲۰۱۲ کره جنوبی بر پایه رمان پرفروش All She Was Wort ( 火車؟ ) اثر نویسنده ژاپنی می یابه می یوکی است.
داستان فیلم درمورد مردی است که به دنبال نامزدش که بی هیچ ردی ناپدید شده است می گردد.

معنی کلمه درمانده در ویکی واژه

ناتوان، فرومانده.
درماندگان.

جملاتی از کاربرد کلمه درمانده

راکل دختر نوجوانی است که به طرز جنون‌آمیزی عاشق همسایه جذاب و مرموز خود شده‌است. او تاکنون با این همسایه، به نام آرس حتی صحبت هم نکرده و خانواده‌اش نیز مخالف این عشق هستند. اما راکل می‌داند که تنها یک هدف دارد: اینکه آرس را عاشق خود کند. با این حال، او یک دختر درمانده نیست و قطعاً حاضر نیست در راه این عشق «همه چیز» خود را فدا کند.
درمانده‌ام سخت، در کار عشقت هم ناخنم سست، هم عقده مشکل
... کیست که دعای درمانده را چون بخواندش، اجابت می‌کند، و بلا را دور می‌گرداند …
بسیاری از یهودیان بعد از مرگ اسحاق لوریا بسیار درمانده بودند. بعد از کشتار بسیاری از یهودیان و درماندگی زیاد در بین آنان یک فرد بسیار بحث‌برانگیز به نام شبتای زوی قلب بسیاری از آنان را با وعده دوران مسیحایی جدید تسخیر کرد. او ادعا کرد که خود مسیح منجی است.
در وهلهٔ اول باید به نحوهٔ ترجمه و فهم متن توجه داشت. طبق الهیات و آموزهٔ کتب عهد قدیم، خستگی برای خداوند وجود ندارد. اشعیای نبی در عهد قدیم در کتاب خود چنین نوشته‌است: "آیا این را نمی‌دانی؟ آیا این را نشنیده‌ای؟ خداوند خدای ابدیّت است. او کرانه‌های زمین را می‌آفریند. او درمانده نمی‌گردد و خسته نمی‌شود. هوشمندی او را کاوش نتوان کرد."
فریاد رس اهلی درمانده شو از لطف کورانه برو نشد بود اکنون نه در آمد
طبق اعتقاد بسیاری از فقهای شیعه، خمس به دو سهم تقسیم می‌شود که یکی سهم سادات فقیر، یتیم و در راه درمانده است و دیگری سهم امام زمان که هر دو سهم باید به مرجع تقلید یا نمایندهٔ وی داده شود، مگر آن که از ایشان اجازه گرفته و در راهی مصرف شود که آن‌ها اجازه می‌دهند.
برخی فعالان حقوق کودک این سرود را نقض حقوق کودکان و در راستای سوءاستفاده برای جذب کودک‌سربازان و ذهن‌شویی کودکان می‌دانند. مخالفان جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی در واکنش به این سرود، از عناوینی چون «سلام پسمانده»، «سلام درمانده» و «سلام دیکتاتور» استفاده کرده‌اند.
با بخت همی گفتم: کای روسیه آخر تا کی ز تو باشم من درمانده و دروا
مرا که در دو جهان راحت دل و جانی به درد عشق تو درمانده ام تو درمانی
آشفتهٔ دور روزگارم ساقی درماندهٔ محنت خمارم ساقی
چرا درماندهٔ بگشاده این در اگر مرد رهی زین در تو بگذر
در قسمت آخر فصل پنجم سریال نیز الیور که در مبارزه با آدریان چیس و نجات پسرش درمانده مانده‌است برای کمک به سراغ اسلید می‌آید و متوجه می‌شود اثر داروی میراکورو از بین رفته‌است. الیور اطلاعاتی از پسر اسلید به وی می‌دهد و از وی برای نجات پسرش کمک می‌خواهد. اسلید به وی کمک می‌کند و بعد از جزیره نجات پیدا می‌کند
هیچکاک پس از ام را به نشانه مرگ بگیر، فیلمی با همکاری پارامونت پیکچرز با نام پنجره عقبی (۱۹۵۴) و با بازی جیمز استوارت، گریس کلی، تلما ریتر و ریموند بر ساخت. در این پروژه هیچکاک برای نمایش حالات چهره در شخیصت اصلی‌اش (با بازی جیمز استوارت) از نمای نزدیک استفاده می‌کند؛ از قسمت‌های طنز گرفته تا وحشت درمانده‌اش از تماشای جنایت در آپارتمان، چنین فرمی در فیلم خرابکاری با حالت چهره در همسر جوان با بازی سیلویا سیدنی حس می‌شود.
اگرچه دادهای جان اندرین راه که از رازی کنون درمانده درچاه
او در حین فرار در دهکده‌ای مقداری نمک پیدا می‌کند و پس از همراه شدن با سه سرباز ژاپنی دیگر در جنگل به صف نیروهای ژاپنی شکست‌خورده و درمانده‌ای برخورد می‌کند که در حال عقب‌نشینی هستند. این صف طویل از سربازان برای عبور از جاده‌ای در میانهٔ جنگل تا شب صبر می‌کنند ولی شب‌هنگام در هنگام عبور ار جاده توسط تانک‌های آمریکایی غافلگیر می‌شوند و به جز تعدادی اندک بقیه کشته می‌شوند.
نیک درمانده‌ام به دست نیاز کارم ای کارساز خلق بساز
رهائی کن طلب چون مرغ از دام اگر درماندهٔ اینجا تو ناکام
مستحق و مفلس و درمانده ام «یا کریم أکرم» که وقت همت است