نمای نزدیک
معنی کلمه نمای نزدیک در فرهنگستان زبان و ادب

نمای نزدیک

معنی کلمه نمای نزدیک در فرهنگستان زبان و ادب

{close-up, CU, close shot, CS} [سینما و تلویزیون] نمایی که در آن، موضوع شامل شی ء یا بازیگر، بیشترِ قابِ تصویر را پر می کند

معنی کلمه نمای نزدیک در دانشنامه عمومی

نمای نزدیک ( واژه ی مصوّب فرهنگستان زبان و ادب فارسی ) ( به انگلیسی: Close - up ) یکی از اصطلاحاتی است که در سینما و تلویزیون مرسوم است و به نزدیک ترین نما به شیء یا شخصی که دوربین آن را در بر می گیرد، گفته می شود.
برای گرفتن عکس های کلوزآپ، لنز باید قادر به فوکوس در فاصلهٔ نزدیک باشد. لنزهایی با قابلیت ماکرو، توانایی فوکوس در فاصلهٔ نزدیک را دارند. در چنین عکس هایی، معمولاً سوژهٔ مدنظر بیشترِ کادر عکس را پر می کند. در عکس های نمای نزدیک، عمق میدان بسیار باریک است و پس زمینهٔ عکس به شدت خارج از فوکوس و محو ثبت می شود؛ بنابراین کنترل عمق میدان در چنین عکس هایی بسیار مهم است.
نمای نزدیک (فیلم ۱۹۴۸). «نمای نزدیک» ( انگلیسی: Close - Up ( 1948 film ) ) یک فیلم است که در سال ۱۹۴۸ منتشر شد.

معنی کلمه نمای نزدیک در ویکی واژه

نمایی که در آن، موضوع شامل شی‏ء یا بازیگر، بیشترِ قابِ تصویر را پر می‏کند.

جملاتی از کاربرد کلمه نمای نزدیک

ز آن عهد پر از نفاقت ای شمع سرور چون آتش شب نمای نزدیک ز دور
عروسک گردان ممکن است در نقش شخصیت عروسک، با تطبیق حرکات دهان عروسک، صحبت کند. با این حال، در بسیاری از نمونه‌های عروسک گردانی از حرکت دهان (که یک نوآوری همگام‌سازی لب است که در ابتدا برای تلویزیون ایجاد شده‌است و در نمای نزدیک محبوب است) استفاده نمی‌شود. اغلب در تئاتر، از دهان متحرک فقط برای بیان حرکات ژستی استفاده می‌شود و گاهی گفتار ممکن است توسط دهانی که حرکت نمی‌کند، تولید شود. در عروسک گردانی سنتی با دستکش نیز، اغلب یک عروسک گردان دو عروسک را به‌طور همزمان از میان تعدادی اجرا می‌کند. بسیاری از آثار بدون استفاده از هرگونه گفتار ساخته می‌شوند و تمام تمرکز بر روی حرکت قرار می‌گیرد.
نقش بلوفلد را دونالد پلزنس تلی ساوالاس، چارلز گری، مکس فون سیدو و کریستوف والتز بازی کردند. در ابتدا قراردادی از فیلم‌ها این بود که صورت بلوفلد را نشان ندهند، فقط یک نمای نزدیک از دستان او که گربه ایرانی سفید و چشم آبی اش را نوازش می‌کرد. وقتی برای اولین بار شخصاً خود را به باند معرفی می‌کند، چهره او در فیلم تنها دوبار زندگی می‌کنید آشکار می‌شود.