دامپزشکی

معنی کلمه دامپزشکی در لغت نامه دهخدا

دامپزشکی. [ پ ِ زِ ] ( حامص مرکب ) بیطاری. عمل دام پزشک. بیطرة. || ( اِ مرکب ) آنجا که نظارت بر کار دام پزشک کنند. آنجا که بر اعمال دام پزشک بنگرند که بدانجا و طرق معالجت دام و بیطاری آموزند: بنگاه دامپزشکی. اداره دامپزشکی. دانشکده دامپزشکی.

معنی کلمه دامپزشکی در فرهنگ عمید

۱. شغل و عمل دامپزشک، بیطره.
۲. (اسم ) محلی که در آن دربارۀ امراض جانوران مطالعه و تحقیق می کنند: دانشکدۀ دامپزشکی.
۳. (اسم، حاصل مصدر )رشته ای دانشگاهی که روش معالجۀ جانوران بیمار را تعلیم داده و دام پزشک تربیت می کند.

معنی کلمه دامپزشکی در فرهنگ فارسی

معالجه امراض جانوران بیطاری .

معنی کلمه دامپزشکی در دانشنامه آزاد فارسی

دامپزشکی (veterinary science)
علم بررسی، پیش گیری، و درمان بیماری های حیوانات. در این علم، کالبدشناسی حیوانات، تکثیر، پرورش، و رابطۀ آن ها با انسان بررسی می شود. انجمن سلطنتی جراحان دامپزشک انگلستان، تأسیس شده در ۱۸۸۴، و انجمن دامپزشکی امریکا، تأسیس شده در ۱۸۸۳، از سازمان های حرفه ای فعال در این حوزه اند.

جملاتی از کاربرد کلمه دامپزشکی

آسیب‌شناسی بالینی یکی از تخصص‌های پزشکی است که به امر تشخیص بیماری‌ها بر پایه مطالعه و بررسی مایعات و سایر نمونه‌های اخذ شده از بدن مانند ادرار، خون، مدفوع و … می‌پردازد و به زیرشاخه‌های بیوشیمی شیمی بالینی، میکروب‌شناسی بالینی میکروبیولوژی پزشکی، پاتولوژی دامپزشکی، خون‌شناسی بالینی، آسیب‌شناسی مولکولی و ژنتیک بالینی ژن‌شناسی پزشکی و ایمنی‌شناسی بالینی تقسیم می‌شود. طول دوره دکترای حرفه ای علوم آزمایشگاهی بالینی ۶ تا ۷ سال می‌باشد.
هم چنین در این روز و قبل از آن در بیست و پنج بهمن در شیراز، محمد امین ایلانی (کارشناسی علوم سیاسی) رضا حبیبی (دانشجو بندر عباس)، هاشم عباس‌نژاد (کارشناس گرافیک)، امید بردبار (استاد دانشگاه پیام نور واحد فسا که به همراه همسرش دستگیر شده)، علیرضا ارشاد (کارمند روابط بین‌الملل دانشگاه دولتی شیراز)، شهاب توکلی (دانشجو)، احمد احمدی (دانشجوی دامپزشکی دانشگاه شیراز)، مسعود زارعی، مصطفی هریاری، مجید رستگار، یونس رستگار، حامد دهقان (دانشجو)، وجی الله فیروزی، احمد فداکار، علی علمی، حامدشیرازی (کارمند مخابرات)، سعید شیخی (دانشجو)، مهرداد حیدری (دانشجو)، شاهرخ حافظ‌زاده و پارسا بهمنی (خبرنگار روزنامه افسانه که قبل از انتقال به زندان نظام به مکان نامعلومی منتقل شد)
آموزش پزشکی در ایران با دیگر کشورهای جهان متفاوت است و در ایران به جز رشته دامپزشکی که در زیرمجموعه وزارت علوم کشور قرار دارد؛ باقی رشته‌های پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت و درمان قرار دارند.
بورلا از دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارسطو در تسالونیکی دکترای بیوتکنولوژی تولید مثل دریافت نمود. او در سن ۳۴ سالگی بعد از اینکه از فایزر ارتقاء شغلی دریافت کرد به همراه همسرش از یونان مهاجرت کرد.
آلودگی‌زدایی بیشتر در محیط‌های پزشکی از جمله دندانپزشکی، جراحی و علوم دامپزشکی، در فرایند تهیه غذا، در علم محیط زیست، و در علم پزشکی قانونی استفاده می‌شود.
اعتبار نزدیک به یک سال وزیر کشاورزی بود و در این مدت، دانشکده‌های کشاورزی و دامپزشکی را که متعلق به وزارت کشاورزی بودند، به دانشگاه تهران انتقال داد و زیر پوشش دانشگاه برد. همچنین بنگاه مستقل آبیاری را تأسیس کرد.
آسیب‌شناسی بالینی اصطلاحی است که در ایالات متحده آمریکا، انگلستان، ایرلند، پرتغال، برزیل، ایتالیا، ژاپن، پرو و بسیاری از کشورهای مشترک‌المنافع به کار می‌رود. این تخصص در بعضی از کشورها از جمله اتریش، آلمان، رومانی، لهستان و سایر کشورهای اروپای شرقی «پزشکی آزمایشگاهی»، در اسپانیا «تجزیه و تحلیل بالینی» و در فرانسه، بلژیک، هلند و شمال و غرب آفریقا «زیست‌شناسی بالینی/پزشکی/دامپزشکی» نامیده می‌شود.در اکثر کشورهای مذکور گرایش دامپزشکی با پاتولوژی انسان همزمان تدریس و با مدرک پاتولوژی مشترک ارائه می گردد.
یک دانشجوی رشته دامپزشکی، بعد از کشته شدن پدر و مادرش، درس و تحصیل را رها می‌کند و مشغول به کار در یک سیرک سیار می‌شود.
هم اینک بیش از ۱۷۰ رشته در ۵۷ گروه آموزشی و ۱۳ دانشکده در حال فعالیت در این دانشگاه می‌باشند و رشته‌های پزشکی نیز به دانشگاه مستقلی تحت نام دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تبدیل شدند. هم‌اکنون در اکثر رشته‌ها دورهٔ لیسانس و فوق لیسانس و در رشته‌های کشاورزی، علوم تربیتی و روان‌شناسی، ریاضی، دامپزشکی، شیمی دوره‌های دکتری برگزار می‌شود. دانشگاه شهید چمران دارای فضای آموزشی بسیار وسیع و مناسبی می‌باشد به‌طوری‌که در بین دانشگاه‌ها یکی از چهار دانشگاه بزرگ کشور و بزرگ‌ترین دانشگاه در جنوب و غرب کشور است.