خلیج
معنی کلمه خلیج در لغت نامه دهخدا

خلیج

معنی کلمه خلیج در لغت نامه دهخدا

خلیج. [ خ َ ] ( ع اِ ) جوی. ( ناظم الاطباء ) :
بحری کز او مجره خلیج است فی المثل
در باغ دولت تو یکی جویبارباد.ظهیر فاریابی ( ازشرفنامه منیری ). || رودخانه. نهر عظیم. ( شرفنامه منیری ). || شاخی که از دریا برآمده باشد. ( آنندراج ) :
مجره بسان لبالب خلیجی
روان گشته از شیر در بحر اخضر.ناصرخسرو.سخن را آب در جو از سطورش
خلیج هفت دریا از بحورش.حاج محمدخان قدسی ( از آنندراج ). || کاسه بزرگ. ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). || رسن. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ). || کشتی خرد. ( منتهی الارب ) ( از تاج العروس ). ج ، خلج ، خلجان. || به اصطلاح جغرافیا آن قسمت از دریا که در خاک داخل شود. ( ناظم الاطباء ). لسان البحر. ( یادداشت بخط مؤلف ). || دریا. ( یادداشت بخط مؤلف ) :
اسب من در شب دوان همچون سفینه در خلیج.منوچهری.باشد خلیج رومی اندک تر از دجی.منوچهری.|| تنگه. بغاز. ( یادداشت بخط مؤلف ) : ناحیتهای روم هم چهارده ناحیت است سه ناحیت آن است که از پس خلیج قسطنطنیه است بر مغرب وی و یازده ناحیت بر مشرق خلیج است. ( حدود العالم ). || ( ص ) لرزان بدن. ( منتهی الارب ) ( از تاج العروس ). || مشکوک نسب. ( از منتهی الارب ) ( از تاج العروس ) ( ازلسان العرب ).
خلیج. [ خ َ ] ( اِخ ) رجوع به ابوشبلی عقیلی شود.

معنی کلمه خلیج در فرهنگ معین

(خَ ) [ ع . ] (اِ. ) بخشی از دریا که در خشکی پیش رفته باشد و سه طرف آن خشکی باشد.

معنی کلمه خلیج در فرهنگ عمید

قسمتی از دریا که در خشکی پیش رفته باشد، شاخابه.

معنی کلمه خلیج در فرهنگ فارسی

( اسم ) قسمتی از دریا که در خشکی پیش رفته و از سه طرف از خشکی محصور باشد شاخابه .
جوی یا رودخانه

معنی کلمه خلیج در دانشنامه عمومی

خلیج یا شاخاب بخشی از دریا است که به مقدار بسیاری در خشکی پیش رفته باشد. همچنین، به خلیج کوچکی که آب تنها مقدار کمی در خشکی پیش رفته باشد، خور گفته می شود. یک حوزهٔ غیرطبیعی که ساختهٔ دست بشر است را نیز کَنداب گویند که نام آن برگرفته از چالهٔ کنده شده است و پر کردن آب در درون آن به دست بشر می باشد.
بر پایهٔ پژوهش های دانشمندان، خلیج هادسون، خلیج مکزیک و خلیج فارس بزرگ ترین خلیج های دنیا از دید استراتژیک، موقعیت و. . . می باشند.
خلیج (آلبوم). خلیج نخستین آلبوم گردآوری شدهٔ ابی است که در سال ۱۹۹۰ ( ۱۳۶۹ خورشیدی ) از طرف شرکت ترانه بر روی سی دی منتشر شده است.
ترانهٔ خلیج اولین بار به صورت دکلمه بدون هیچ آهنگ و تحریری توسط محمود علیقلی خوانده شد.
ابی در آن مقطع، به سراغ عادل حسنی ( ترانه سُرای این کار ) می رود و پس از کسب اجازه از او این ترانه به طور رسمی به ابی واگذار می شود. با موافقت عادل حسنی این ترانه برای آهنگسازی به محمد شمس سپرده می شود و این ترانه در سال ۱۳۶۷ با صدای ابی خوانده و به طور رسمی عرضه می شود.
حدود ۱۵ سال پس از اجرای ابی، محمود علیقلی، خلیج را با ملودی و تحریرهای ابی در سال ۱۳۷۹ بر روی فیلمی با عنوان زیر پوست شهر از ساخته های رخشان بنی اعتماد بازخوانی می کند که تکه های کوتاهی از آن در تیتراژ پایانی گذاشته می شود.
این ترانه بعدها توسط قاسم افشار و مهدی مقدریان ( در آلبوم پرونده ) بازخوانی شد.
خلیج (فیلم). خلیج ( انگلیسی: The Bay ) فیلمی در ژانر ترسناک به کارگردانی بری لوینسون است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به کریستن کانلی، کریستوفر دنهام و ویل راجرز اشاره کرد.
پس از رخ دادن یک فاجعه زیست محیطی در شهر کوچکی از ایالت مریلند هرج و مرج شیوع پیدا می کند.
معنی کلمه خلیج در فرهنگ معین
معنی کلمه خلیج در فرهنگ عمید
معنی کلمه خلیج در فرهنگ فارسی
معنی کلمه خلیج در دانشنامه عمومی
معنی کلمه خلیج در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه خلیج در دانشنامه آزاد فارسی

خلیج (gulf)
شاخابۀ۱ بزرگ دریا. از آن جمله است خلیج فارس که پیشروی شاخابه ای از دریای عمان و اقیانوس هند در داخل خشکی است.

معنی کلمه خلیج در ویکی واژه

بخشی از دریا که در خشکی پیش رفته باشد و سه طرف آن خشکی باشد.
شاخاب. دریا.

جملاتی از کاربرد کلمه خلیج

و از مصر چون به جانب مشرق روند به دریای قلزم رسند و قلزم شهری است بر کنار دریا که از مصر تا آن جا سی فرسنگ است. و این دریا شاخی است از دریای محیط که از عدن شکافته سوی شمال رود و چون به قلزم رسد ملاقی شود و گسسته گردد و گویند عرض این خلیج دویست فرسنگ است.
خلیج مغربی هزیمه‌ای شود اگر نه جود او شود سقای او
باشگاه فوتبال اَلْشارجه (به عربی: نادي الشارقة الرياضي الثقافي) یک باشگاه حرفه‌ای فوتبال در لیگ برتر امارات است که در شهر شارجه در کشور امارات متحده عربی قرار دارد. ورزشگاه خانگی این تیم الشارجه نام دارد و گنجایش آن ۲۰٬۰۰۰ نفر است. این باشگاه در سال ۱۹۶۶ با نام الاُروبا تأسیس شد؛ این تیم سابقه شش عنوان قهرمانی در لیگ برتر فوتبال امارات را در کارنامه دارد. باشگاه در سال ۱۹۷۴ با باشگاه الخلیج ادغام شد. همچنین در سال ۲۰۱۷، باشگاه الشعب با باشگاه شارجه ادغام شد.
همه تنزل بحر محیط و تنگی اوست که‌گه خلیج شده‌گاه رود وگاه شمر
عمان ز خلیج کرمش چیست یکی جوی گیهان ز نسیج نعمش چیست یکی تار
یک روز بود ناوگکی کهنه در خلیج امروز چندکشتی جنگی شناور است
شهرستان قریات در جنوب شرقی شهرستان مسقط واقع شده‌است، از سمت مشرق خلیج عمان، و از سمت مغرب ولایت دماء والطائیین، و از شمال به کوه محدود می‌گردد.
آن سیدی که با دو کف درفشان او باشد خلیج رومی اندک‌تر از دوخی
در سال ۱۹۳۲ خلیج زایدرزی توسط سد دریابند به طول ۳۲ کیلومتر بسته شد و دریاچهٔ آیسل به وجود آمد. این سد، بخشی از یک پروژهٔ مهندسی هیدرولیک بود که سال‌ها بعد منجر به بازپس‌گیری بخشی از زمین‌ها از دریاچه شد و اندازهٔ آن را کاهش داد.
گویی که همه جوی، گلابست و رحیقست جویست به دیدار و خلیجست به کردار
خلیج را کسی از بهر چون تواند فرق و گر نه تنگ شود آب بحر پهناور
بحری کزو مجرّه خلیج است فی المثل در باغ دولت تو یکی جویبار باد
لجه گرداب دان جزیره اداک شاخ آبه، خلیج و یم دریا