خدشه

معنی کلمه خدشه در لغت نامه دهخدا

خدشه. [ خ َ ش َ ] ( ع اِ ) خراش. ( از آنندراج ) ( غیاث اللغات ) ( ازناظم الاطباء ) : و این چشم زخمی بود بر چهره اقبال و خدشه ای بر صفحات احوال او. ( جهانگشای جوینی ) و رخسار آمال را بعد از خدشات یأس و نومیدی آب باروی کار آمد. ( جهانگشای جوینی ). || مجازاً شک و شبهه و گمان. ( از غیاث اللغات ) ( از آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || ترس. خوف. هول. بیم. اندیشه. وهم. ( ناظم الاطباء ). || عیب. ( یادداشت بخط مؤلف ). || سوسه. ( یادداشت بخط مؤلف ). حقه ؛ فریب. آنچه از صحت بر کنار باشد. یقال : بقلبه خدشه ؛ بقلبه شی من الاذی. ( یادداشت بخط مولف ).
- خدشه بردار ؛ سوسه بردار. چیزی که در آن تصور خلاف و برکناری از صحت رود.

معنی کلمه خدشه در فرهنگ معین

(خَ ش ) [ ع . خدشة ] (اِ. ) خراش .

معنی کلمه خدشه در فرهنگ عمید

۱. آسیب، صدمه.
۲. اثری که از زخم یا خراش باقی مانده باشد، خراشیدگی، خراش.

معنی کلمه خدشه در فرهنگ فارسی

خراش
(اسم ) ۱ - خراش : ((خدشه ای وارد ساخت ) ) ۲ - شک شبهه .

معنی کلمه خدشه در ویکی واژه

خراش. خدشه احتمالا عربی شده اصطلاح قدیمی‌تر خطچه است.

جملاتی از کاربرد کلمه خدشه

محمد قزوینی این پیشگفتار را «مقدمهٔ اوسط» نامیده که پس از «پیشگفتار شاهنامهٔ ابومنصوری» و پیش از «پیشگفتار شاهنامهٔ بایسنقری» نوشته شده‌است. از این پیشگفتار تنها یک دست‌نویس در ایران هست که اصالت ویژه‌ای ندارد و درهم‌آمیختگی بی‌ساختاری از پیشگفتارهای پیشین و پسین در آن به چشم می‌خورد. اصالت‌نداشتن، برگرفته‌بودن بخش‌های گوناگون از پیشگفتارهای پیشین و دست‌بردن در آن‌ها و نادرستی‌های فراوان در این دست‌نویس، تعیین تاریخ دقیق نگارش آن را خدشه‌دار کرده‌است. اما با نگرش به زبان و شیوهٔ نگارش می‌توان گمان کرد که تازه‌تر از سدهٔ هشتم ه‍.ق نیست.
سردبیر روزنامه «الوطنی الیوم» سخنگوی رسمی حزب ملی حاکم در مصر، آغاز به کار پروژه تولید یک فیلم جدید بنام «خمینی امام خون» را اعلام کرد، وی این فیلم را پاسخی مستقیم به «توهین ایرانیان» از طریق فیلم «اعدام فرعون» به محمد انور السادات و تلاش آنان برای خدشه‌دار نمودن شخصیت وی برشمرد و وی را سمبل مصریان در جنگ و صلح به حساب آورد.
شورای نگهبان در گزارش تفصیلی خود همچنین آورده‌است: «صرف نظر از صحت و سقم گزارش نمایندگان نامزدهای محترم، اتمام تعرفه در موارد اعلام شده درصدی جزئی از صندوق‌های کل کشور است که تأثیری در روند کلی انتخابات نداشته و در صورت اتمام تعرفه در تعداد بسیار معدودی از شعب، رأی دهندگان با تحمل اندکی انتظار و رسیدن تعرفه در همان شعبه رأی داده‌اند یا به شعب همجوار مراجعه کرده‌اند. هرچندکه اتمام تعرفه (در صورت رخداد امر) می‌تواند دقایقی موجب توقف عملیات رأی‌گیری شود، اما تردیدی نیست که این امر تأثیری در سرنوشت آراء مأخوذه نداشته و موجبی برای خدشه و تقلب در آراء مأخوذه محسوب نمی‌گردد.»
وی با بیان اینکه صدا و سیما به این رویکرد معتقد بوده و پیگیر آن است، گفت: البته دربارهٔ عبارت صوت و تصویر فراگیر اشاره شده در طرح پیشنهادی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اگر ناظر به تلویزیون باشد، به دلیل الزامات قانونی خدشه‌ای به آن وارد نیست؛ اما اکنون مدیران صداوسیما تفسیری فراتر نسبت به این موضوع دارند و حتی برخی مواقع در مراجع قضایی نسبت به فعالان بخش خصوصی فعال در این عرصه نیز شکایت‌هایی را مطرح می‌کنند.
وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به انتقادات خارجی بیانیه‌ای صادر کرده است که در آن «هرگونه خدشه‌دارکردن نتیجه انتخابات، اهانت به رأی اکثریت و مغایر با اصول دموکراسی و احترام به حقوق دیگران» دانسته و کشورهایی که به گفتهٔ وزارت خارجه «قبلاً خود از تروریسم، استثمار، استعمار و حکومت‌های خودکامه پشتیبانی کرده‌اند و سلاح‌های کشتار جمعی را در اختیار دیگران گذاشته‌اند»، در موضعی نیستند که از انتخابات ایران انتقاد کنند. حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، در دوم تیر گفت که موضع‌گیری دبیرکل سازمان ملل، دخالت در امور داخلی ایران است و آن را محکوم کرد.
حسین چمنی دربارهٔ نتایج اظهارنظر نسنجیده دربارهٔ لبنیات، گفت، اعتماد عمومی مردم به صنعت شیر خدشه‌دار شد، اعتماد عمومی نسبت به کارکرد دستگاه‌های نظارتی هم با این اظهارنظرها کاهش یافته‌است و سرانهٔ مصرف شیر هم به‌طور کلی کم شد.
اعتراضات ۱۴۰۱ مالباختگان ایران مجموعه اعتراضاتی است که در ادامه تظاهرات سال‌های گذشته به دلایلی مانند بازگردانده نشدن سپرده‌ها و امانتهای اقشار مختلف مردم از طرف صندوق‌های اعتباری، نقض قراردادهای بانکی و مالی شرکت‌ها، تعویق حقوق‌ها، مشکلات مربوط به اختلاس و سرقت در بانک‌ها و… جریان داشته‌است. اعتراض به نقض قوانینی که باعث ایجاد فشار و مشکلات اقتصادی و معیشتی برای مردم و خدشه دار شدن اعتماد آنها به نهادهای اقتصادی و سیستم بانکی کشور به دلیل عدم پاسخگویی و عدم شفاف‌سازی روند رسیدگی پرونده‌های مربوط به درخواست‌های مال‌باختگان ادامه یافته‌است.
آتش‌سوزی محلات یونانی و ارمنی‌نشین شهر را به‌طور کامل ویران کرد در حالی که به بخش‌های مسلمان و یهودی‌نشین آسیبی وارد نشد. گزارش‌های شاهدان عینی مختلف در مورد عامل آتش‌سوزی وجود دارد. شماری از منابع و پژوهشگران آن را به آتش زدن خانه‌ها و مغازه‌های یونانی و ارمنی‌ها توسط سربازان ترکیه‌ای نسبت می‌دهند در حالی که منابع ترکیه‌ای بر این باورند که یونانی‌ها و ارمنی‌ها آتش‌سوزی را برای خدشه‌دار کردن آبروی ترکیه‌ای‌ها به راه انداختند. گواه و شهادت شاهدان عینی غربی در بسیاری از روزنامه‌های غربی چاپ شده‌است.