ناچیزی
معنی کلمه ناچیزی در لغت نامه دهخدا

ناچیزی

معنی کلمه ناچیزی در لغت نامه دهخدا

ناچیزی. ( حامص مرکب ) خردی. کوچکی. || بی قدری. بی مقداری. ( ناظم الاطباء ). || فقر. ناداری. بینوائی. بی چیزی. || نابودی. نیستی. ( ناظم الاطباء ). هلاک.

معنی کلمه ناچیزی در فرهنگ عمید

۱. ناچیز بودن، کوچکی.
۲. بی ارجی، بی قدری.

معنی کلمه ناچیزی در فرهنگ فارسی

۱ - معدوم بودن عدم . ۲ - بی قدری بی ارجی . ۳ - خردی کوچکی . ۴ - فقر ناداری . ۵ - نابودی نیست شدن .

معنی کلمه ناچیزی در دانشنامه عمومی

احساس ناچیزی و بی اهمیت بودن ممکن است به دلایل مختلفی از جمله عدم اعتماد به نفس، افسردگی، زندگی در یک شهر بزرگ و مقایسه خود با سلبریتی های موفق در افراد ایجاد شود که گاهی نیز با احساس یک دیوان سالاری عظیم یا شگفتی از عجایب جهان و خلقت هستی ایجاد می شود.
احساس ناچیز بودن فرد از دو تجربه اصلی ناشی می شود:
الف: تجربه کردن رشد با افزایش آگاهی از جدایی و درک گذرا بودن و از دست رفته یافتن احساس کمال.
ب: افزایش آگاهی شناختی از قوانین بی تغییر زیست شناسی و محدودیت های خود و دیگران برای تغییر آن، که درگذشته ایده آل سازی جای خود را به واقعیت دردناک می داد.
برای مقابله با احساس ناچیز بودن، هر فردی به دنبال جبران خودشیفتگی از طریق تهیه یک روایت شخصی یا افسانه است، داستانی که به زندگی شخص احساس اهمیت، معنا و هدف شخصی می بخشد. این افسانه ها یک احساس هویت شخصی را برای فرد فراهم می کنند و آنها عضویت در یک گروه یا جامعه را تأیید و تأیید می کنند و رهنمودها و مجموعه ای ایده آل از رفتارها را ارائه می دهند و توضیحی برای رازهای هستی ارائه می کنند.
در جامعه مدرن، افرادی که در شهرهای بزرگ شلوغ زندگی می کنند ممکن است با احساس کم اهمیتی روبرو شوند.
افرادی که در سازمانهای بزرگ دیوان سالاری کار می کنند و شواهد مشخصی از موفقیت خود ندارند، ممکن است احساس ناچیز بودن، سرخوردگی و درماندگی داشته باشند، که از مشخصه های فرسودگی شغلی است. برخی از افراد در مشاغل بوروکراتیک که فاقد وظایف معنی دار هستند و احساس می کنند سازوکارها یا موانع نهادی مانع از دریافت رسمیت رسمی برای تلاش هایشان می شود، ممکن است با عاملی خسته کننده روبرو شوند.
افرادی که با افسردگی حاد روبرو هستند دائماً احساس بی اهمیت بودن و ناچیزی دارند. افرادی که دچار احساس حقارت هستند، به دلیل ارزیابی ذهنی و قضاوتی از کمبود آنها، ممکن است احساس بی اهمیت بودن نیز داشته باشند.
بلز پاسکال ناچیز بودن ظاهری وجود انسان را به علت ترس از آینده ای ناشناخته و تجربه سلطهٔ نیروهای سیاسی و طبیعی که بیش از قدرت محدود ما هستند، تأکید می کند.
اریک فروم اظهار داشت که در جوامع مدرن سرمایه داری، مردم به دلیل رکودهای اقتصادی، جنگ های جهانی و تروریسم احساس ناچیزی و ناتوانی شخصی را تجربه می کنند. فروم استدلال می کند که در جوامع سرمایه داری فرد تابع تولید سرمایه داری شده است و برای سود و توسعه سرمایه گذاری جدید و هزینه های آشکار کار می کند.
معنی کلمه ناچیزی در فرهنگ عمید

جملاتی از کاربرد کلمه ناچیزی

اکثر پشتون‌ها مسلمان بیشتر پیرو مذهب سنی حنفی و اقلیتی کوچکی شیعهٔ دوازده امامی هستند و افزون‌بر زبان پشتو که از شاخه‌ای از زبان‌های آریایی است به زبان‌های فارسی ارموری، هندوکوهی (شامل پشتون‌های خیبر) و اقلیتی ناچیزی به اردو (در پاکستان و هند) صحبت می‌کنند.
در خیابان نظامی و مرکز شهر اهواز خانه‌های متعددی از دوره‌های قاجاریه و پهلوی به جا مانده که بخش ناچیزی از آن‌ها به ثبت رسیده‌است. سرای دادرس یکی از این بناهای تاریخی شهر اهواز است که تاکنون فقط به ثبت رسیده و در نگهداری و مرمت آن کوتاهی شده‌است.
همه آمینوگلیکوزیدها با اتصال به ریبوزوم مانع سنتز پروتئین در باکتری می‌شوند در نتیجه اثر باکتریسیدی دارند. نفوذ این داروها به درون پوشش سلول‌های باکتریایی وابسته به اکسیژن می‌باشد و به همین دلیل بر روی بی هوازیهای مطلق اثر ناچیزی دارند. مهارکننده‌های سنتز دیواره سلولی انتقال آمینوگلیکوزیدها را افزایش می‌دهند.
با من ترا چه دعوی مهر است و همسری ناچیزی توام، همه جا کرد شرمسار
خندید برو شعله که از دست که نالی ناچیزی تو کرد بدینگونه تو را خوار
زندگانی بنده جز دو روز نیست، روزی که بگذشته است و اعمال وی در آن برشمرده اند و بر آن مهر بنهاده، و روزی که بر جای مانده است و بنده نداند که بدان رسد یا نه. آدمی هنگام مرگ و رفتن به گور خویش، جزای کردار گذشته ی خویش و ناچیزی مالی که واپس نهاده است می بیند.
هر عزیزی را عزیزی داده او جمله ناچیزی و چیزی داده او
در رکاب محو کن مایی ز هیچ رخش ناچیزی بر آن جایی که هیچ
وویجر ۲ کشف کرد اورانوس فعالیت جوی ناچیزی دارد و طوفان‌هایش به شدت طوفان‌های مشتری، زحل و نپتون نیست. ده روز پیش از نزدیک‌ترین ملاقات وویجر ۲ با اورانوس، ابرهای کوچکی را در لایهٔ بالایی جو این سیاره کشف کرد که همین باعث شد دانشمندان سرعت بادهای اورانوس را ۴۰ تا ۱۶۰ متر در ثانیه تخمین بزنند در حالی که سرعت بادهای معروف به جریان جت در زمین حدود ۵۰ متر در ثانیه است. البته اخترشناسان در اواخر سال ۲۰۰۴ به وسیلهٔ تلسکوپ ده‌متری کک که در کوهستان موناکی هاوایی قرار دارد، دریافتند در جو اورانوس هم تعداد زیادی طوفان‌های کوچک و بزرگ وجود دارد.
· دانشجویان معترض خواهان بهبود شرایط زندگی شان بودند و از اینکه در مقایسه با کارآفرینان بی سواد و تحصیل نکرده دریافتی ناچیزی داشتند بسیار ناراحت و خشمگین بودند.
اکثر واژگان اسپرانتو از زبان‌های لاتین (رومیانی) همچون فرانسه، ایتالیایی و اسپانیایی گرفته شده و بعد از آن از زبان‌های ژرمنی همچون آلمانی، هلندی و انگلیسی. زبان یونانی باستان به خصوص برای اصطلاحات علمی استفاده شده‌است و از ریشه زبان‌های اسلاوی همچون لهستانی و روسی مقدار ناچیزی وام گرفته شده‌است. بدیهی است که در این زبان مانند اکثر زبان‌های موجود واژگان و اصطلاحات خاص فرهنگ‌ها از ریشه زبان همان فرهنگ اخذ شده‌است.
مصالح تردی همچون بتن و الیاف کربنی، در کرنش‌های کم دچار شکست می‌شوند. این مواد، حتی غالباً در ناحیهٔ رفتار الاستیک نیز منهدم می‌شوند و در نتیجه نقطهٔ تسلیمی برای‌شان تعریف نشده‌است. به علت پایین بودن کرنش، اختلاف ناچیزی بین تنش تئوری و تنش عملی وجود دارد. طبق مدول ویبول برای مواد شکننده، آزمایش‌های مختلف بر روی نمونه‌های یکسان، نتایج متفاوتی را برای تنش شکست خواهد داشت.
رب العالمین و ایشان نمود که این دنیا و مال دنیا محلی و قیمتی نیست، اگر نه حکم رفته و سابقه ازل بودی که خلق باید که چون هم باشند بتوانگری و درویشی، ما این کافران را همه توانگر آفریدی و خانه‌های ایشان سیمین و زرین کردی، از خواری و ناچیزی دنیا.
بشیب خاک ناچیزی بمانده بمانده عاقبت خاکی فشانده
ز خود بگذر که یابی وصل جانان کم مباش از مه که ناچیزیست وجه وصل با خورشید تابانش
چو دریا شد حباب، از ننگ ناچیزی برون آید گداز تن، شکست قدر ما را مومیایی شد
تو همایی به کرم سایه فکن بر خسرو که ز ناچیزی چون سایه پر مگسیم