قراین

قراین

معنی کلمه قراین در لغت نامه دهخدا

قراین. [ ق َ ی ِ ] ( ع اِ ) ج ِ قرینة. رجوع به قرینة و قرائن شود.
قراین. [ ق َ ی ِ ] ( اِخ ) دهی از دهستان بیک بخش سراسکند شهرستان تبریز واقع در 28 هزارگزی شمال باختری سراسکند و 17 هزارگزی شوسه تبریز به میانه. موقع جغرافیایی آن کوهستانی معتدل است. 172تن سکنه دارد. آب آن از چشمه و رودخانه و محصول آن غلات ، حبوبات ، پنبه ، و شغل اهالی زراعت و گله داری است. راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).

معنی کلمه قراین در فرهنگ معین

(قَ یِ ) [ ع . قرائن ] (اِ. ) جِ قرینه .

معنی کلمه قراین در فرهنگ عمید

= قرینه

معنی کلمه قراین در فرهنگ فارسی

جمع قرینه
( صفت ) مونث قرین ۱ - زوجه زن ۲ - آنچه که دلیل باشد برای فهم مطلبی یا پیدا کردن مجهولی یا رسیدن بمقصدی علامت نشانه ۳ - نظیر مانند ۴ - دو لفظ قافیه دار واقع در وسط دو مصراع بیتی ۵ - جمع دو مقدمه جمع : قراین ( قرائن ) .
دهی از دهستان بیک بخش سراسکندر شهرستان تبریز واقع در ۲۸ هزار گزی شمال باختری سراسکندر ۱۷ هزار گزی بشوسه تبریز میانه و موقع جغرافیائی آن کوهستانی معتدل است ۱۷۲ تن سکنه دارد .

معنی کلمه قراین در دانشنامه عمومی

قراین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهندآباد بخش تیکمه داش شهرستان بستان آباد واقع شده است. این روستا ۷۷ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه قراین در ویکی واژه

قرائن
جِ قرینه.

جملاتی از کاربرد کلمه قراین

قراین بی‌شماری ما را از اهمیت نقش مهر (ایزد ایرانی) آگاه می‌کنند، این قراین عبارتند از، اسامی خاص بسیاری که از ترکیب با مهر ساخته شده‌اند، اختصاص یکی از ماه‌های سال و یکی از روزهای ماه (روز شانزدهم) در گاه‌شماری ایرانی به مهر و بالاخره جشن معروف مهرگان که در سرتاسر آسیای صغیر نیز مرسوم بود.
ابو قراین (به عربی: أبو قرین) در لیبی است که در استان سرت واقع شده‌است.
گفته‌اند که او در سال ۳۴۰ به نیشابور رفته و در همان سال در محلی نامعلوم با محمد ابن حسین علوی دیدار کرده‌است. از قراین مختلف چون بررسی مشایخ و راویان وی و نیز گفته‌های مفید می‌توان نتیجه گرفت که ابن جنید پیش از سفر به نیشابور و پس از آن بیشتر در عراق، به خصوص بغداد، اقامت داشته‌است.
اینک قبله ماه تا ماهی حکیم الهی و قنبرک باز عالم و آدم یغما در یمین و یسارم نشسته اند، القا از ایشان است و املا از من. آنچه قراین گواهی می دهد من محرر این نامه پریشانم و اصل مضمون و عبارت از ایشان. در این صورت اولی آنکه بقیت داستان را به تعلیقات این دو یک دل حوالت داشته چهال مجلس را به نغمه چنگ و آهنگ غم پرداز خالی کرده جای شما را نفس نفس خالی کنم. خدمات را مقرر که شرایط بندگی تقدیم افتد.
نمی‌بایست حکم ار مختلف شد ز قانون قراین منحرف شد
هُمْ یُوقِنُونَ الیقین ضرب من العلم، یحصل بعد النّظر و الاستدلال. و بعد ارتفاع الشّک، و لذلک لا یوصف به البارئ جلّ جلاله. ربّ العالمین درین آیت و در صدر سوره لقمان نماز و زکاة و ایمان برستاخیز بی‌گمان در یک نظام کرد قراین یکدیگر، از بهر آن که آن قوم به رستاخیز یقین نبودند میگرویدند گرویدنی گمان آمیغ میگفتند ما ندری ما الساعة؟ ان نظنّ الّا ظنّا و ما نحن بمستیقنین گفتند ما ندانیم که این رستاخیز چیست و حال آن چونست، ظن می‌بریم و بیقین نمیدانیم. اللَّه تعالی بی گمان برین شرط کرد و با نماز و زکاة قرینه کرد.
بناظران عری از وسایل منظر بناطقان بری از قراین گفتار
در کذب سعی بر این است که قرینه‌ای در میان نباشد اما در مبالغه و اغراق و غلو (که حاصل تشبیه و استعاره است) به قراین عقلی متوجه می‌شویم که مطلب، حقیقت ندارد.
امامزاده هادی به صورت بقعه قدیمی در یک بنای ۴۰۰ مترمربع قرار داد که کل مساحت آن در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ متر مربع می‌باشد. گنبدی از جنس مخلوط خشت خام، ملاط گل و آهک بر فراز بقعه ساخته شده‌است. نمای داخلی آن نیز گچ‌کاری و نقاشی شده و یک ضریح فلزی که در گذشته چوبی بوده، اکنون بر روی مرقد قرار دارد. بر اساس قراین و شواهد، معماری اصلی آن در دوره قاجار و شبستان‌ها و ایوان پیرامون آن در دوران پهلوی اول و ایوان ورودی و زیرزمین آن نیز در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی ساخته شده‌است.