سومر
معنی کلمه سومر در لغت نامه دهخدا

سومر

معنی کلمه سومر در لغت نامه دهخدا

سومر. [ م ِ ] ( اِخ ) شومر. کشوری باستانی در قسمت سفلای بین النهرین ، مجاور خلیج فارس و درجنوب کشور راکد. شهرهای سومر عبارت بود از «اور»، «اوروک »، یا «ارخ »، «نیب پور»، «لارسا». در سفر پیدایش این ناحیه را سرزمین «شنعار» نامیده اند. سومریان از 5000 ق.م. در سومر سکونت داشتند و آنان یکی از تمدنهای بسیار قدیم را در بین النهرین ایجاد کردند. حکومت آن در حدود 3000 ق.م. تشکیل گردید و در هزاره دوم ( 2115 ق.م. ) منقرض شد و قلمرو آنان ضمیمه آشور و بابل گردید. دین سومریان پرستش ارباب انواع بود. رئیس شهر را پاتسی مینامیدند، و او امور دینی ، کشوری و لشکری را اداره میکرد. پادشاهان سومر و اکد غالباً با یکدیگر در جنگ بودند و گاه غالب و گاه مغلوب میشدند وربقه اطاعت رقیب را بر گردن مینهادند. و ملوک سومرپیشوای دین هم بودند و خود را قائم مقام و کاهن اعظم خداوند شهر خویش میخواندند و بیشتر دارائی خود را صرف ساختن معابد وی میکردند و تا میتوانستند عبادتگاه را بزرگ و زیبا میساختند. ( از فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه سومر در فرهنگ فارسی

کشوری باستانی درقسمت سفلای بینالنهرین مجاور خلیج فارس و در جنوب کشور اکد . شهر های سومر عبارت بود از [اور] [ اوروک ] یا [ ارخ ] [نیب پور] [ لارسا] . در سفر پیدایش تورات این ناحیه را سرزمین [شنعار] نامیده اند . سومریان از ۵ هزار سال ق م . درسومر سکونت داشتند و آنان یکی از تمدنهای بسیار قدیمی را دربین النهرین ایجاد کردند حکومت آن در حدود ۳٠٠٠ ق م . تشکیل گردید. و در هزار دوم (۲۱۱۵ ق م. )منقرض شد وقلمرو آنان و ضمیمه آشور و بابل گردید . دین سومریان پرستش ارباب انواع بود.رئیس شهررا پاتسی مینامیدند و او امور دینی کشور و لشکری را اداره میکرد. پادشاهان سومر واکد غالبا با یکدیگر در جنگ بودند و گاه غالب و گاه مغلوب میشدند و رقه اطاعت رقیب را برگردن مینهادند . و ملوک سومر پیشوای دین هم بودند و خود را قائم مقام و کاهن اعظم خداوند شهر خویش میخواندند و بیشتر دارایی خود را صرف ساختن معابد وی میکردند و تا میتوانستند عبادتگاه را بزرگ و زیبا میساختند. در تلو مجسمه هایی از گود آ پیدا کرده اند که نشسته و نقشه معبدی را که برای خداوند خود نین گیرسو ساخته روی زانو گذاشته و در خطاب بخدا میگوید :[ای خداوند گار من . ای نین گیرسو . ای خداوندی که امواج خشمناک را لگام میزنی . ای خدایی که گفته ات میدرخشد . ای پسر انلیل . ای رزم آزما . من میخواهم اوامر ترا از جان و دل انجام دهم.ای نینگیرسو. من معبد ترا ساختم و با شعفی بسیار میخواهم ترا در درون آن آن جا بدهم . این است معبدی که چون کوهی بلند سر باسمان کشیده وصیت رونق و شکوه پر سطوتش در سراسر مملکت پیچیده و در انظار با حشمت نین گیرسو جلوه کرده . بیا و این منت را بر آن بگذار و اکنون که بپایان رسیده این افتخار را از آن دریغ مدار . برکتیبه ای نوشته شده که چون معبد را افتتاح کردند هفت روز و هفت شب جشن گرفتند و در ظرف این مدت تساوی کامل درشهر برقرار بود چنانکه [ خدمتکار با خانم خود همسری میکرد . نوکر با خداوندگار خویش همعنان میرفت . در شهر من ضعیف با قوی پهلو بپهلو میزد و مردم بدزبان جز بکلام خوش دهان نگشودند . ]
شومر کشوری باستانی در قسمت سفلای بین النهرین مجاور خلیج فارس و در جنوب کشور راکد شهرهای سومر عبارت بود از اور اوروک یا ارخ نیب پور لارسا

معنی کلمه سومر در دانشنامه عمومی

سومِر یا به طور دقیق تر شومِر، نخستین تمدّن شهری در منطقهٔ تاریخی جنوب میانرودان، جنوب عراق امروزی، بود که آن را نخستین تمدن در جهان با مصر باستان می نامند. از اقوام باستانی ساکن در جنوب سرزمین کنونی عراق یعنی میانرودان ( سرزمین میانِ دو رود دجله و فرات ) و شمال خلیج فارس بودند. سومر یکی از باستانی ترین تمدن ها و تاریخی ترین مناطق جنوب میانرودان در دورهٔ مس سنگی و اوایل دورهٔ مفرغ بود. هر چند نخستین نمونه های خطی کشف شده در این ناحیه قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد را نشان نمی دهند اما تاریخ نگاران جدید بر این باورند که با توجه به نام شهرها، رودها، شغل ها و دیگر مدارک به دست آمده، این منطقه نخستین بار بین سال های ۵۵۰۰ تا ۴۰۰۰ پیش از میلاد توسط قومی غیرسامی که به زبان سومری سخن می گفتند مسکونی شده است. به طور نظری این مردم پیشاتاریخی را امروزه با نام هایی چون «پیشافراتی» یا «عبیدی» می شناسند و احتمال می دهند که آن ها از فرهنگ سامرا مربوط به میانرودان شمالی ( آشور ) آمده باشند. هر چند نامی از عبیدی ها در آثار به جامانده از سومریان یافت نشده اما پژوهشگران امروزی بر این باورند که این مردم نخستین نیروی تمدن ساز در این منطقه به شمار می روند که دست به خشک کردن مرداب ها برای کشاورزی و گسترش بازرگانی زدند و صنایعی چون بافندگی، چرم گری، فلزکاری، بنایی و کوزه گری را ایجاد کردند.
با این حال برخی ار پژوهشگران همچون پیوتر میکالوسکی و گرد اشتاینر وجود یک زبان پیشافراتی یا یک زبان فرعی را به چالش می کشند. آن دو و برخی دیگر بر این باورند که زبان سومری متعلق به مردمانی شکارچی و ماهیگیر بوده که در هورها و ناحیهٔ ساحلی شرق شبه جزیرهٔ عربستان می زیستند و بخشی از دوره عبید به شمار می رفتند. مدارک قابل اعتماد تاریخی مربوط به سال ها بعد است؛ هیچ چیزی در سومر یافت نشده که حاکی از زمانی پیش از اینمیباراگیسی ( حدوداً ۲۶ سده پیش از میلاد ) باشد. پروفسور یوریس زارینش بر این باور است که سومریان پیش از آنکه در پایان عصر یخبندان دچار سیل شوند در منطقه ای در شرق شبه جزیرهٔ عربستان کنار خلیج فارس امروزی می زیسته اند.
تمدن سومر در دورهٔ اوروک ( هزارهٔ ۴ پیش از میلاد ) شکل گرفت و در دورهٔ جمدت نصر و دورهٔ دودمانی اولیه ادامه یافت. در طول هزارهٔ سوم پیش از میلاد نوعی همزیستی نزدیک بین سومریان ( که زبانی تک خانواده داشتند ) و اکدی های سامی زبان ایجاد شد که منجر به دوزبانی شدن وسیع در این ناحیه گردید. تأثیر سومریان بر اکدی ها و برعکس در تمام بخش های زبانی مشهود است و می توان آن را از وام گیری واژگان تا همگرایی صرفی، نحوی و واج شناسی مشاهده کرد. از این روست که پژوهشگران سومریان و اکدی های هزارهٔ سوم پیش از میلاد را ناحیه همگرایی زبانی می نامند. سومریان در حدود سال ۲۲۷۰ پیش از میلاد توسط شاهان سامی زبان امپراتوری اکد مغلوب شدند اما زبان آن ها به عنوان زبانی مقدس ادامهٔ حیات داد. حاکمیت بومی سومریان بار دیگر به مدت یک سده در قالب سلسله سوم اور ( رنسانس سومریان ) در حدود سال های ۲۱۰۰ تا ۲۰۰۰ پیش از میلاد پدیدار شد اما زبان اکدی در آن دوران همچنان مورد استفاده قرار گرفت. شهر سومری اریدو در ساحل خلیج فارس نخستین شهر جهان بود که سه فرهنگ متفاوت در آن ترکیب شدند: کشاورزان عبیدی که در کلبه های آجری گلی می زیستند و از سامانهٔ آبیاری استفاده می کردند؛ چوپان های سامی نژاد که در چادرهای سیاه زندگی می کردند و گوسفند و بز می چراندند؛ و مردمان ماهیگیر که در مسکن های نی ساز در تالاب ها می زیستند و احتمالاً نیای سومریان بودند.
معنی کلمه سومر در فرهنگ فارسی
معنی کلمه سومر در دانشنامه عمومی
معنی کلمه سومر در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه سومر

معنی کلمه سومر در ویکی واژه

‌سومر
سومر یا شومر از تمدن‌های هزاره سوم تا هزاره دوم پ. م. بین‌النهرین جنوبی در کشور عراق و شمال خلیج فارس. مهمترین پایتخت تمدن سومر شهر اوروک بود که اکثر قدمای قدیم این شهر را اولین پایتخت جهان برشمرده‌اند.
اصطلاحی متشکل از دو کلمه سو-مُر یعنی از آب سیراب گشته، از آب لبریز شده به گویش بهاری. سرزمین فوق بدین سبب سومُر نامیده شده که در مصب رودهای دجله و فرات قرار داشت و همیشه بخش اعظم آن در فصولی از سال غرق آب می‌شد.

جملاتی از کاربرد کلمه سومر

ره شرعست اندر شرع شو دوست بشودرخلوت و هر سومرودوست
سیارهٔ عطارد که به نبو (بابلی) پسر مردوک منسوب گشت، در سومر به انکی نسبت داده می‌شد.
به صورت خصوصی زیرنظر لپو سومرا آموخت.
اوایل عصر برنز: هزاره سوم قبل از میلاد (تاریخ تقریبی نشان‌داده‌شده). قدیمی‌ترین ادبیات مکتوب به حدود ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد (به زبان سومری کلاسیک) برمی‌گردد. اولین نویسندهٔ ادبی شناخته‌شده، انهدوآنا نام داشته که یک زن کشیش سومری بوده و حدوداً ۲۴ قرن قبل از میلاد می‌زیسته است. تعیین تاریخ برخی متون ادبی دشوار است، مانند کتاب مردگان که در پاپیروس آنی در حدود ۱۲۴۰ سال قبل از میلاد ثبت شده، اما نسخه‌های دیگر این کتاب احتمالاً متعلق به قرن ۱۸ قبل از میلاد هستند.
آنوناکی (سومری: 𒀭𒀀𒉣𒈾، همچنین ترجمه‌شده به صورت‌های آنوناکّی، آنّوناکی، آنونا، آناناکی و غیره) نام گروهی از خدایان تمدن‌های اکد، سومر، آشور و بابل) است.