سر دادن

معنی کلمه سر دادن در لغت نامه دهخدا

سر دادن. [ س َ دَ ] ( مص مرکب ) جان فدا کردن. سر را تسلیم کردن :
بهر عیسی جان سپارم سر دهم
صد هزاران منتش بر جان نهم.مولوی. || شروع کردن : دوباره گریه را سر داد. || رها کردن و گذاشتن. ( آنندراج ). گذاشتن و رها کردن جانوران و غیره. ( غیاث ). یله کردن. رها کردن. ول کردن :
دارید سر ای طایفه دستی بهم آرید
ورنه سرتان دادم خیزید معافید.سنایی.عطار چو مرغ تست او را
سرنتوانی ز آشیان داد.عطار.چون آدم را سر به این وحشت سرای دنیا در دادند. ( مرصاد العباد ).
صبا ز لطف بگو آن غزال رعنا را
که سر به کوه و بیابان تو داده ای ما را.حافظ.پروا نمیکنی و بهر کس که دل دهم
چون بیندم بداغ تو سر میدهد مرا.بابافغانی. || پس از مبادله چیزی با چیزی مبلغی پرداختن تا قیمت آن دو چیز معادل شود. ( یادداشت مؤلف ). || آتش دادن بندوق و توپ را. ( غیاث ). سردادن تفنگ خصوصاً. || دمیدن افسون و مانند آن. || تیز زدن و گوزیدن و بسبب اشتراک معانی قباحتی در این لفظ بهم رسیده. ( آنندراج ).
- آب سر دادن ؛ در تداول عامه ، جاری ساختن آب.
- امثال :
پندش ده و پندش ده
پند نپذیرفت سرش ده.
گرگ را گرفتند پندش دهند، گفت سرم دهید که گله رفت.

معنی کلمه سر دادن در فرهنگ فارسی

جان فدا کردن سر را تسلیم کردن

معنی کلمه سر دادن در ویکی واژه

سردادن
(گفتگو): شروع کردن کاری معمولا به‌طور ناگهانی، بویژه خواندن، گفتن، گریه کردن، و خندیدن.
پذیرفتن، جان فدا کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه سر دادن

سودست بسودای تو سر دادن عشاق کی عاشق صادق بغم سود و زیانست
خانواده، اقوام، و دوستان، میلاد زارع با سر دادن شعارهای جنبش، خیزش ۱۴۰۱ ایران در اعتراضات ۱۴۰۲ ایران به خیابان‌ها آمدند، همراه با انتشار پست‌های اینستاگرامی در شبکه‌های اجتماعی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به سر می‌دادند، و به اشتراک می‌گذاشتند.
در ۶ مه ۲۰۱۱، برخی از معترضان در باکو، قبل از دستگیری توسط پلیس، شعارهای «الله اکبر» و «آزادی حجاب» سر دادند.
مردی از حسن پیرامن همسر دادن دخترش پرسید. وی گفت: او را به مردی پرهیزگار ده که اگر دوستش بدارد، گرامیش دارد، و اگر وی را دوست ندارد، بدو ستم نکند.
دانشجویان در دانشگاه به راهپیمایی و سر دادن شعار پرداختند و روبه روی درب اصلی دانشگاه تجمع کردند و به شعار دادن پرداختند.
دردسر دادن ترا نبود ز طول مدعا بیش از این شرط ادب هنگام آن آمد که من
هم‌اکنون هواداران کاردیف آیت‌الله را در تمامی مسابقه‌های این تیم اجرا می‌کنند. همچنین هواداران با سر دادن شعار آیت‌الله را انجام بده از بازیکنانی که در حال تعویض شدن هستند درخواست می‌کنند که آن‌ها هم آیت‌الله را انجام بدهند.
گروهی از بازنشستگان کشوری، با پلاکاردهای اعتراضی در دست، در برابر ساختمان‌های صندوق بازنشستگی و استانداری شهرهای سنندج، کرمانشاه، قزوین، یزد، شیراز، اردبیل در اعتراض به عدم همسان سازی دستمزد و وضعیت نامناسب معیشتی تجمع‌های اعتراضی برپا کردند. آنها شعارهای ضد حکومتی مانند «دولت شش کلاسه - همین روزا خلاصه»، «هم مجلس هم دولت - دروغ می گن به ملت»، «گرانی، تورم، بلای جان مردم» و «معلم زندانی آزاد باید گردد.» سر دادند.
پر شنیدم که جان و سر دادند نشنیدم کزین خبر دادند
اهل همت را مکرر دردسر دادن خطاست آرزوی هر دو عالم را ازو یکجا طلب
شوق سر دادن خود بسته ز خواهر نظرت را به کف شمر نهی زینب خونین جگرت را
سهامداران در ادامه اعتراض به وضعیت حاکم بر بازار سرمایه و بعد از تجمع چند روز پیش در مقابل مجلس و ساختمان بورس تهران، در این روز هم اقدام به اعتراض کردند. سهامداران معترض پایتخت هم با حضور در مقابل ساختمان شرکت بورس، خیابان سعادت آباد را با نشستن و سر دادن شعار، بستند.
رهروان اندر طریق عشق سر دادند خوشدل گو سر خود گیر و بگذر ای که می‌جویی سلامت
کارگران پتروشیمی‌های بوشهر واقع در عسلویه، دماوند، و هنگام، پتروپالایش کنگان وهمچنین فاز دوم پالایشگاه آبادان همزمان با بیست و چهارمین روز اعتراضات سراسری با دادن شعارهای ضد حکومتی دست به اعتصاب زده و محل کارشان را ترک کردند. کارگران در تجمع‌هایی که داشتند شعارهایی مانند: «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه»، «مرگ بر دیکتاتور» و «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم» سر دادند. حداقل یازده کارگر معترض در جریان اعتصابات روز دوشنبه عسلویه دستگیر شدند.
گشوده است در فیض رخنه دیوار به باغبان چه ضرورست دردسر دادن؟
بهر درمان درد سر دادن طبیبان را چه سود چون مریض عشق جز مردن ندارد چاره‌ای
تعدادی از از مردم تهران در مناطق مختلف تهران نظیر نارمک، تهرانپارس، میرداماد، صادقیه، ونک، امیرآباد، پونک و سعادت آباد در شب قبل از روز یکم اسفند در ساعت ۱۰ شب در پاسخ به فراخوان برخی از رسانه‌های جنبش سبز، فریاد الله اکبر سر دادند.
گروهی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران شرکت مخابرات ایران حداقل در استان‌های تهران، اصفهان، کرمانشاه، اردبیل، گیلان، فارس، هرمزگان، آذربایجان شرقی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و خوزستان تجمع‌های اعتراضی برپا کردند. در این تجمع‌ها که در شهرهای مختلف صورت گرفت، بازنشستگان شعارهایی مانند: «بازنشسته داد بزن، حقتو فریاد بزن»، «یه اختلاس کم بشه، مشکل ما حل می‌شه»، «تا حق خود نگیریم، آروم نمی‌نشینیم»، «یخچال بازنشسته، خالی‌تر از گذشته»، سر دادند.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده دانش‌آموزان دختر و پسر در چندین شهر، از جمله، «تهران، کرج، بندرعباس، مهاباد، سقز، سنندج و مریوان» با سر دادن شعارهای اعتراضی راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند.
از نواهای یک آهنگ ازل هیچ مپرس حکم سر دادن شوق‌ست اگر پا بخشند