رویداد

رویداد

معنی کلمه رویداد در لغت نامه دهخدا

روی داد.( ن مف مرکب ، اِ مرکب ) مخفف روی داده. بیان کار و کردار. سرگذشت و اتفاق و عارضه و سانحه و حادثه. ( ناظم الاطباء ). ماجرا. ( ناظم الاطباء ) ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه رویداد در فرهنگ معین

(اِ. ) (اِمص . ) واقعه ، حادثه .

معنی کلمه رویداد در فرهنگ عمید

آنچه رخ داده، واقعه، حادثه، پیشامد.

معنی کلمه رویداد در فرهنگ فارسی

رواداد، حادثه، واقعه، آنچه که رخ داده، ازبدوخوب
( صفت اسم ) واقعه حادثه ماجری .
مخفف روی داده . بیان کار و کردار

معنی کلمه رویداد در فرهنگستان زبان و ادب

{action} [سینما و تلویزیون] هر حرکتی که در برابر دوربین سینما یا تلویزیون روی می دهد
{event} [آینده پژوهی و آینده نگری] هریک از عوامل اصلی و پیش بینی ناپذیر در شکل گیری آینده که سبب ناپیوستگی یا توقف یا انحراف در روندهای جاری می شود

معنی کلمه رویداد در دانشنامه عمومی

رویداد (رایانش). در رایانش، یک رویداد کار یا رخدادی است که توسط نرم افزار شناخته می شود و می تواند توسط نرم افزار به کار برده شود. رویدادهای رایانه ای می توانند توسط سامانه یا کاربر ایجاد شود. معمولاً رویدادها به طور همگام با روند برنامه به کار برده می شوند؛ به این معنی که، نرم افزار ممکن است یک با چند مکان اختصاصی که رویدادها به کار برده می شوند داشته باشد، غالباً یک حلقهٔ رویداد. معمولاً منابع رویدادها کاربری را شامل می شود که ممکن است یک کلید از صفحه کلید را بفشارد. دیگر منبع یک دستگاه سخت افزاری مانند یک زمان سنج است. نرم افزار همچنین می تواند مجموعهٔ خودش از رویدادها را درون حلقهٔ رویداد راه اندازی کند، مانند ارتباط برقرارکردن با اتمام یک وظیفه. نرم افزاری که رفتارش را در پاسخ به رویدادها تغییر می دهد رویدادمحور گفته می شود، اغلب با هدف تعاملی بودن.

معنی کلمه رویداد در ویکی واژه

(اِم
واقعه، حادثه.

جملاتی از کاربرد کلمه رویداد

بو که به حشو بشنوی قصه ما و مدعی تازه ز رویداد شهر طرح فسانه کرده ایم
آکا صفوی به همراه گروه لیان تاکنون در بیش از بیست کشور در قاره‌های مختلف و رویدادهای مهم فرهنگی و ورزشی جهان به اجرای برنامه پرداخته‌است.
سرور من تا اکنون که نیمه ماه است گاهت انباز امام اصفهانی می دانستم گاه دمساز نجف بیک مازندرانی. هم بدان خانه هم بدین لانه خاک می رفتم و سنگ می سفتم. یکی از یاران گفت آنرا که به سر پویائی و به جان جویان، دیری است از آن کیش نوآئین برگشت، و با دست و دندان در آهنگ کهن که شیوه پیش بود آویخت. پیشوای مازندرانی را باژگون نماز آورد و پیروان وارون پوی ویرا دور و نزدیک در ستود و بدسرود. رنجیده بدرود ری کرد و چار اسبه انداز جی. بیش از اندازه دست دریغ گزیدم تا چرا چندین گاهم از دید دوست و شنید این مایه رویداد دیری دوری رست و با یک جهان بینائی و شنوائی کری و کوری. نه به دیدارت بخش نگاهی یافتم نه در بزمت بار در خواه بخشایش گناهی.
سخنش راست و درست دیدم و در پند و پوزش چالاک و چست، نگارش بدو بازماندم واندک پذیر روانش را سپاسی بنده وار نیز آوردم. اینک فرزندی میرزا جعفر نگاشت، و با این نیازنامه که گزارشگر رویداد است روانه بزم خداوندی داشت، اگر پاسخ را شتاب آرند، سرکار دائی را پس ازشام و پیش از خواب آگاه خواهم ساخت، هر چه خواهی و کنی و فرمائی سربندگی خواهم نهاد و به پای پرستندگی خواهم رفت.
فرض بر این است که پلاستیدها از یک رویداد درون‌هم‌زیستی بین یک یوکاریوت باستانی و نیای سیانوباکتری بیش از ۱ میلیارد سال پیش منشأ گرفته‌اند. از زمان انجام این هم‌زیستی، اندازهٔ ژنوم پلاستیدها، به‌طور قابل توجهی کاهش یافته‌است.