روگاه

معنی کلمه روگاه در لغت نامه دهخدا

روگاه. ( اِ مرکب ) سرلوح کتاب. ( ناظم الاطباء ). دیباچه. ( برهان ) ( صراح اللغة ). دیباچه کتاب. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ). || طرف بالای جامه. ( ناظم الاطباء ). دست بالای جامه. ( از برهان ). حاشیه و سجاف جامه. ( ناظم الاطباء ). علم جامه. ( آنندراج ) ( از انجمن آرا ). || مشهور. معروف. پیشوا. مقتدا. ( یادداشت بخط مؤلف ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( از انجمن آرا ). پیشوای قوم و پیشوای ملت. ( از برهان ): ادم ؛ پیشوای قوم و روگاه آنها که شناخته شوند به او. گویند: هو ادم اهله ؛ او روگاه اهل و مقتدای آنهاست. ( منتهی الارب ). || سرهنگ. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه روگاه در فرهنگ فارسی

سرلوح کتاب . دیباچه . یا طرف بالای جامه .

معنی کلمه روگاه در فرهنگستان زبان و ادب

{fairway, mid-channel} [حمل ونقل دریایی] بخشی از آب های ناوش پذیر در رودخانه ها و بین بنادر و ورودی بنادر که علامت گذاری شده است

جملاتی از کاربرد کلمه روگاه

که مرا تاج فقر وتخت قنوع برتر است از هزار افسروگاه
می‌کشید در پا سر زلفش از آن روگاهگاه پای او در راه می‌لغزد ز زلف پرشکن
چو شد چوبین هزیمت از بر شاه به خسرو باز آمد افسروگاه

آناتولی استپانوویچ دیاتلوف (روسی: Анатолий Степанович Дятлов؛ ۳ مارس ۱۹۳۱–۱۳ دسامبر ۱۹۹۵) معاون مهندس ارشد نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل بود و سرپرست آزمایش ایمنی فاجعه‌آمیز که منجر به فاجعهٔ چرنوبیل (۱۹۸۶) شد. او در سال ۱۹۹۰ در جریان عفو عمومی دولت از زندان آزاد شد.

ایالت تگزاس ۲ نیروگاه هسته‌ای دارد: نیروگاه هسته‌ای کومانچه پیک و نیروگاه هسته‌ای جنوب تگزاس.
بدست و طبع تو نازنده باد جام و دوات بفرق و نام تو پاینده باد افسروگاه
از جمله بتن‌هایی است که کاربرد ویژه دارد. این بتن جهت کاربری در ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای (و برای پیشگیری از بروز نشت‌های اتمی و آلایندگی محیط زیست) طراحی می‌گردد؛ و نامیدن این‌گونه مصالح به بتن سنگین به دلیل کاربرد دانه‌های ریز فولاد، به‌شکل شن و ماسه در آن می‌باشد که وزن ویژه بیش از ۲۶۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب این بتن، بیش از بتن معمولی ساخته شده با شن و ماسه سیلیسی است.
نیروگاه هسته‌ای کارسو در این استان قرار دارد.
فرو بردن زهر به پیش من که بردن فروگاه گفتن سخن
نیروگاه هسته‌ای کاتانوم و نیروگاه کشندی رانس متعلق به این شرکت هستند.
نیروگاه خورشیدی شیراز نخستین نمونه از نوع خورشیدی سهموی خطی است که در ایران توسط متخصصان داخلی ساخته شده‌است. در حال حاضر توان این نیروگاه ۲۵۰ کیلووات است که در برنامه توسعه پنجم قرار به تأمین ۵۰۰ کیلو وات می‌باشد
ناصرالدین شه آفتاب ملوک زینت ملک و زیب افسروگاه
بچین زلف او گمشد دل ما از این روگاه دال و گاه لام است
کمان رابه بازو همی‌درکشید گهی در بروگاه بر سرکشید
گفتمش جا در کجا داری که آیم پیش تو گفت گاهی درحرم روگاه درمیخانه باش
همان در سروگاه ماده دو تیر بزد همچنان مرد نخچیرگیر