رونویسی
معنی کلمه رونویسی در لغت نامه دهخدا

رونویسی

معنی کلمه رونویسی در لغت نامه دهخدا

رونویسی. [ ن ِ ] ( حامص مرکب ) عمل رونوشت برداشتن. استنساخ کردن. کپیه کردن. ( فرهنگ فارسی معین ). استنساخ.نسخه برداری. مثل نوشته ای نوشتن. ( یادداشت مؤلف ).
- رونویسی کردن ؛ سواد برداشتن. استنساخ کردن. نسخه برداشتن. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه رونویسی در فرهنگ معین

(نِ ) (حامص . ) رونوشت برداشتن ، نسخه برداشتن .

معنی کلمه رونویسی در فرهنگ عمید

رونوشت برداشتن از نوشتۀ دیگر.

معنی کلمه رونویسی در فرهنگ فارسی

عمل رونوشت برداشتن استنساخ کردن کپیه کردن .

معنی کلمه رونویسی در فرهنگستان زبان و ادب

{transcription} [زیست شناسی] فرایند ساخت رِنا از دِنا

معنی کلمه رونویسی در دانشنامه عمومی

رونویسی (ژنتیک). رونویسی یکی از مراحل بیان ژن است که در آن، یک بخش خاص از دی اِن اِی توسط آراِن اِی پلی مراز به آراِن اِی پیام رسان کپی می شود. دی اِن اِی و آراِن اِی هر دو از اسیدهای نوکلئیک هستند که از جفت بازهای نوکلئوتیدی به عنوان زبان مکمل استفاده می کنند. طی رونویسی، یک توالی دی اِن اِی توسط آراِن اِی پلی مراز خوانده می شود، که یک رشتهٔ مکمل آراِن اِی موازی ولی در جهت عکس یکدیگر را در فرایندی به نام رونویسی اولیه تولید می کند. رونویسی در مراحل زیر انجام می شود:
• آراِن اِی پلی مراز همراه با یک یا چند فاکتور رونویسی، به پروموتر دی اِن اِی متصل می شود.
• آراِن اِی پلی مراز یک حباب رونویسی ایجاد می کند که دو رشته از مارپیچ دی اِن اِی را جدا می کند. این کار با شکستن پیوندهای هیدروژنی بین نوکلئوتیدهای دی اِن اِی مکمل انجام می شود.
• آراِن اِی پلی مراز، نوکلئوتیدهای آراِن اِی را اضافه می کند. ( که مکمل نوکلئوتیدهای یک رشته دی اِن اِی است )
• واحدهای قند - فسفاتِ آراِن اِی، با کمک آراِن اِی پلی مراز، به منظور تشکیل رشتهٔ آراِن اِی، تشکیل می شود.
• پیوندهای هیدروژنیِ مارپیچ آراِن اِی - دی اِن اِی شکسته شده و رشتهٔ آراِن اِی سنتزشدهٔ جدید را آزاد می کند.
• اگر سلول دارای یک هسته باشد، آراِن اِی ممکن است بیشتر پردازش شود که ممکن است شامل پلی آدنیله شدن، کلاهک گذاری و پیرایش شود.
• آراِن اِی ممکن است در هسته باقی بماند یا از طریق مجموعهٔ منافذ هسته ای به سیتوپلاسم برود.
بخشی از دی اِن اِی که به یک مولکول آراِن اِی رونویسی شده است، یک واحد رونویسی نامیده می شود و حداقل یک ژن را رمزگذاری می کند. اگر ژن یک پروتئین را رمزگذاری کند، رونویسی یک آراِن اِی پیام رسان را تولید می کند. آراِن اِی پیام رسان، به نوبهٔ خود، به عنوان یک الگو برای سنتز پروتئین از طریق فرایند ترجمه عمل می کند.
بخش های دیگری از دی اِن اِی ممکن است به انواع آراِن اِی های غیر - کدکننده مانند ریز آراِن اِی ها، آراِن اِی های ریبوزومی ( rRNA ) آراِن اِی حامل ( tRNA ) , آراِن اِی های کوچک هسته ای ( snRNA ) ، آراِن اِی های کوچک هستکی ( snoRNA ) یا مولکول های آراِن اِی آنزیمی به نام ریبوزیم ها و آراِن اِی بلند غیرکدکننده ( IncRNA ) رمزگذاری شوند. به طور کلی، آراِن اِی به سنتز، تنظیم و پردازش کردن پروتئین ها کمک می کند؛ بنابراین نقشی اساسی در سلول ها ایفا می کند.
معنی کلمه رونویسی در فرهنگ معین
معنی کلمه رونویسی در فرهنگ عمید
معنی کلمه رونویسی در فرهنگ فارسی

معنی کلمه رونویسی در دانشنامه آزاد فارسی

رونویسی (transcription)
در یاخته های زنده، فرآیندی که طی آن، اطلاعات ساخته شدن یک پروتئین از رشتۀ دی اِن اِی حاوی آن به رشتۀ آراِن اِی پیک، که در سنتز واقعی پروتئین نقش دارد، رونوشت برداری می شود. در رونویس، دو رشته دی اِن اِی باز می شوند و یکی از رشته ها الگوی نوکلئوتیدهای مکمل قرار می گیرد. در این حالت، جفت بازها تشکیل می شود و رشتۀ جدید آراِن اِی را می سازند.

معنی کلمه رونویسی در ویکی واژه

رونوشت برداشتن، نسخه برداشتن.

جملاتی از کاربرد کلمه رونویسی

در حدود ۳۵۴ قمری (۹۶۵ میلادی) در بصره زاده شد. در ۱۰۲۰ م در دوران خلیفه الحاکم (۹۸۵–۱۰۲۱ میلادی) به مصر رفت تا جریان نیل را تنظیم کند هنگامی که به ممکن نبودن این کار پی برد، با وجود خشم خلیفه، کار را رها کرد تا اینکه پس از مرگ خلیفه، دوباره به قاهره برگشته و با رونویسی کتابهای علمی تا پایان عمر به گذران زندگی پرداخت.
آراِن‌اِی تک‌رشته‌ای براساس پولاریته (قطبیت) تعریف شده و در صورت هم‌قطب بودن پولاریته آراِن‌اِی و پولاریتهٔ آران‌ای پیام‌رسان مثبت است. در حالت مقابل، اگر این‌دو مکمل هم باشند پولاریته منفی محسوب می‌شود. ویروس‌های پولاریته منفی برای رونویسی از آراِن‌اِی پیامبر نیاز به آنزیم ویژه‌ای به‌نام ترانس‌کریپتاز خواهند داشت.
هنوز به درستی معلوم نیست که وظیفهٔ آمیلوئید بتا در بدن چیست. برخی مطالعات حیوانی ثابت کرده‌اند که فقدان این پروتئین سبب نقص خاصی در عملکرد فیزیولوژیک نمی‌شود. تا کنون چندین فعالیت بالقوه و احتمالی برای آمیلوئید بتا کشف شده که از جمله می‌توان به فعال‌سازی آنزیم کیناز، محافظت در برابر استرس اکسیداتیو، تنظیم انتقال کلسترول، ایفای نقش به‌عنوان فاکتور رونویسی و فعالیت ضد میکروبی (احتمالاً مرتبط با نقش التهاب‌زای این پروتئین) اشاره کرد.
به‌طور خلاصه عملکرد آران‌ای پیک با رونویسی از روی دی‌ان‌ای آغاز شده و با از هم پاشیدگی تمام می‌شود. در طول زندگی، آران‌ای پیک ممکن است که پردازش شده، تغییر یابد یا قبل از ترجمه، منتقل شود. مولکول‌های آران‌ای پیک یوکاریوتی، معمولاً نیازمند پردازش و انتقال اطلاعات بیشتری هستند، در حالی‌که در پروکاریوت‌ها این‌گونه نیست.
او می‌گوید:پینوکیو برای اولین بار در ایران توسط صادق چوبک و بر اساس متن انگلیسی ترجمه شد و بعد از آن نیز تمامی ترجمه‌های آن از انگلیسی و فرانسوی انجام شد. البته من دوست ندارم برخی رونویسی‌ها از این ترجمه‌ها را با عنوان ترجمه یاد کنم، اما بسیاری از مترجمین ما هم با دقت این کتاب را ترجمه نکرده، بخش‌هایی را از آن حذف و بخش‌هایی را هم به آن اضافه کردند؛ به همین خاطر خوشحالیم که برای اولین بار یک ترجمه از زبان اصلی این کتاب به فارسی منتشر می‌شود.
از آن‌جایی که آران‌ای پیام‌رسان پروکاریوتی نیازی ندارد که پردازش شود یا انتقال پیدا کند، ترجمه توسط ریبوزوم‌ها می‌تواند سریعاً پس از پایان رونویسی آغاز شود؛ بنابراین می‌توان گفت که ترجمهٔ پروکاریوتی با رونویسی همراه می‌شود و رونویسی همکارانه رخ می‌دهد.
در فرایند رونویسی یک رشته آران‌ای (با توالی نوکلئوتیدی خاص و مکمل) از روی یک رشته دی‌ان‌ای ساخته می‌شود؛ به توالی‌های سه‌نوکلئوتیدی آران‌ایِ پیک، رمز ژنتیکی گویند.
اسکاردنامه رونویسی‌ای از یونس‌نامه، نسخه خطی اسناد رسمی است که شامل یونس‌نامه و چندین راهکار حقوقی است. نسخه خطی سال ۱۳۶۳ میلادی کتابت شده است.