رنگرزی
معنی کلمه رنگرزی در لغت نامه دهخدا

رنگرزی

معنی کلمه رنگرزی در لغت نامه دهخدا

رنگرزی. [ رَ رَ ] ( حامص مرکب ) شغل و کار رنگرز. صباغی. صباغت. || ( اِ مرکب ) دکان رنگرز. کارخانه رنگرز.
- امثال :
مگر خُم ِ رنگرزی است ؛ یعنی انجام این کار بدین سرعت که خواهی میسر نیست. انجام دادن این کار مستلزم دقت و فرصت بیشتری است.

معنی کلمه رنگرزی در فرهنگ معین

( ~. رَ ) ۱ - (حامص . ) عمل و شغل رنگرز. ۲ - (اِمر. ) دکان رنگرز.

معنی کلمه رنگرزی در فرهنگ عمید

شغل و عمل رنگرز.

معنی کلمه رنگرزی در فرهنگ فارسی

۱ - عمل و شغل رنگرز . ۲ - ( اسم ) دکان رنگرز .

معنی کلمه رنگرزی در فرهنگستان زبان و ادب

{dyeing} [شیمی، مهندسی بسپار علوم و فنّاورى رنگ] افزودن رنگ بخش به ماده که یا با زیرایند (substrate ) پیوند شیمیایی تشکیل می دهد یا براثر فرایندی فیزیکی که برای تغییر رنگ انجام می شود، کاملاً به ماده متصل می شود متـ . رَزش

معنی کلمه رنگرزی در دانشنامه عمومی

رنگرزی یا صبّاغی به فرایندی گفته می شود که در طی آن کالای نساجی[ تعریف ۱] مثل الیاف، [ پ ۱] نخ، [ پ ۲] پارچه[ پ ۳] یا پوشاک[ پ ۴] در محلولی که شامل مواد رنگزا[ تعریف ۲] [ پ ۵] و مواد شیمیایی می باشد، رنگ آمیزی گردد و مولکول های رنگ، با دوامی نسبی با مولکول های کالای نساجی، پیوند محکمی برقرار نمایند. به عبارت دیگر رنگرزی مهارتی است که طی آن مادهٔ رنگزا در درجهٔ حرارت هدایت شده و زمان مشخص، داخل الیاف یا کالای منسوج ( بافته شده ) نفوذ کرده و آن را رنگ می کند. در رنگرزی، مادهٔ رنگزا به طور کلی، به همه مواد طبیعی یا شیمیایی که قابلیت رنگرزی الیاف یا منسوجات را دارند گفته می شود. رنگ کالای رنگرزی شده نباید به آسانی در اثر شستشو یا در برابر نور از بین برود. رنگرزی و چاپ دو روش رنگ کردن پارچه هستند که تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند. رنگرزی سنتی و رنگرزی صنعتی دو روش متداول رنگرزی می باشند. کاربری رنگرزی سنتی با نوین شدن صنعت نساجی، رفته رفته کاهش پیدا کرده است. از نقاشی های روی دیواره های مقبره های مصر باستان چنین استنتاج می شود که از بیش از ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مصری ها حصیرهای رنگی می ساخته اند. رنگرزی در ایران سابقهٔ کهنی دارد. کارگاه قالی بافی شاهان هخامنشی در شهر سارد و نوشته هایی دربارهٔ قالی ارغوانی رنگ روی آرامگاه کوروش، گواه این مدعا است.
در فرایند رنگرزی چهار عامل نقش اصلی را بازی می کنند که عبارتند از: مواد رنگزا، کالای رنگرزی، مواد شیمیایی کمکی و ماشین های رنگرزی. مواد رنگزایی که در رنگرزی استفاده می شوند ممکن است منبع طبیعی یا مصنوعی داشته باشند. رنگرزی با چاپ کلاقه ای، گره ای و کاتازوم سه سبک مختلف رنگرزی از لحاظ نحوهٔ ایجاد نقوش گوناگون بر روی پارچه، می باشند.
در رنگرزی سنتی ابزاری نظیر ظرف ( پاتیل ) ، دماسنج، همزن و ظروف شیشه ای مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین نمک های فلزی مثل انواع زاج، مواد قلیایی مثل آمونیاک و ماده اصلی یعنی آب که محیط رنگرزی را تشکیل می دهد، در فرایند رنگرزی سنتی کاربرد گسترده ای دارند.
ماشین های رنگرزی نخستین از وسایل بسیار ساده ای تشکیل می شدند ولی به مرور زمان پیشرفت های قابل ملاحظه ای در این صنعت به وجود آمد و برای رنگرزی، ماشین های مدرن و خودکار ساخته شدند.
معنی کلمه رنگرزی در فرهنگ معین
معنی کلمه رنگرزی در فرهنگ عمید
معنی کلمه رنگرزی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه رنگرزی در فرهنگستان زبان و ادب

معنی کلمه رنگرزی در ویکی واژه

رنگ‌رزی
عمل و شغل رنگرز.
کارگاه رنگرزی.
(دستور زبان): صفت فاعلی نسبی، نسبت به رنگرز(=رنگ رزنده)
(مشاغل): پیشه‌ی رنگ کردن پارچه، لباس، نخ و....
مترادف صَبّاغی، رَنگ رَزَندِگی.

جملاتی از کاربرد کلمه رنگرزی

رنج و راحت که چنین پی ز پی است اثر رنگرزی‌های وی است
تویی که تا ابد از رنگ و بوی دولت تو چمن به رنگرزی شد صبا به عطاری
عیسی به حکم رنگرزی بر مصیبتش نزدیک آفتاب لباس سیاه برد
گازری از رنگرزی دور نیست کلبه خورشید و مسیحا یکی است
رنگرز و رنگرزی دیر شد رنگرز از رنگرزی سیر شد
هوا به رنگرزی درچمن چو بر می خاست غمت به روی من آغاز زرگری میکرد
به روزگار خزان زرگری کند شب و روز به روزگار بهاران کندت رنگرزی
چو روی شست به‌ خون تیغ جنگیان گویی که کرد رنگرزی پیشه گنبد دوار
با هجر همی‌گوید ازین رنگرزی من می‌دانم که بوی خون می‌آید
چون باد صبا رنگرزی کرد به باغ گل چهره نمود و دل او رنگ ببرد