رنگ آمیز

معنی کلمه رنگ آمیز در لغت نامه دهخدا

( رنگ آمیز ) رنگ آمیز. [ رَ ] ( نف مرکب ) کنایه از نقاش است. ( از آنندراج ). نقاش که کارش مخلوط کردن رنگها بهم و رنگ با آب است. ( فرهنگ نظام ). نقاش. ( ناظم الاطباء ) :
از پی نقشهای جان آویز
اختران نقش بند و رنگ آمیز.سنائی ( حدیقةالحقیقه ).و در آن حوالی مرغزاری بود که ماه رنگ آمیز از صحن جمال او نقشبندی آموختی. ( کلیله و دمنه ).|| نیرنگ باز. حیله ساز. محیل. مکار :
جوابش داد رنگ آمیز دایه
بگفتا نیست کاری خوارمایه.( ویس و رامین ).دلم رمیده لولی وشی است شورانگیز
دروغ وعده و قتال وضع و رنگ آمیز.حافظ.

معنی کلمه رنگ آمیز در فرهنگ معین

( رنگ آمیز ) ( ~. )(ص فا. ) ۱ - نقاش . ۲ - حیله گر، مکار.

معنی کلمه رنگ آمیز در فرهنگ عمید

( رنگ آمیز ) ۱. کسی که رنگ ها را به هم مخلوط کند، نقاش: از پی نقش های جان آویز / اختران نقش بند و رنگ آمیز (سنائی: ۲۱۸ ).
۲. [قدیمی، مجاز] حیله گر، نیرنگ باز، مکار: دلم ربودۀ لولی وشی ست شورانگیز / دروغ وعده و قّتال وضع و رنگ آمیز (حافظ: ۵۳۶ ).
۳. (صفت مفعولی ) [قدیمی، مجاز] آمیخته با ریا، ریایی.

معنی کلمه رنگ آمیز در فرهنگ فارسی

( رنگ آمیز ) ( صفت ) ۱ - رنگ آمیخته . ۲ - نقش شده .

معنی کلمه رنگ آمیز در ویکی واژه

نقاش.
حیله گر، مکار.

جملاتی از کاربرد کلمه رنگ آمیز

غنچه غناج و شاخ شوخ رنگ آمیزی گل این دم طاووس گردد و آن سر ببغا شود
تا نریزد بر میان چهره مژگان خون دل کی کشد نقش خیالت کلک رنگ آمیز ما
ز رنگ آمیزی از ابر درافشان گشاده رنگ ریز چرخ دوکان
ز رنگ آمیزی این باغ عبرت برنمی‌آید به ‌غیر از نقشبند طاق نسیانی‌ که من دارم
با توجه به مهلت مقرر، مستاجرین همه چیز را در داخل خانه برداشته و با استفاده از واگن‌هایی کشیدند و آن را به تپه‌ها منتقل کردند. در این زمان وکلا، پلیس و دکتر هولگین خود را مشتاقانه به خانه رساندند تا شاهد آن باشند که مستاجران در واقع آن‌ها را ترک کرده‌اند ولی از انفجار آن و فروپاشی نمادین خانه شگفت‌زده شدند. پس از آنکه گرد و غبار از بین رفتند، خانه‌ای را که بر روی دیوارش یک گرافیتی نوشته شده بود، می‌بینند: «خانه شما رنگ آمیزی شده‌است.»
رنگ آمیزی به قسمتی جزئی از اتومبیل‌های تیون شده (سفارشی) تبدیل شده‌است که اکنون در بسیاری از مسابقات اتومبیل‌های تیون شده (سفارشی)، جوایز رنگ سفارشی به همان اندازه جوایز خود اتومبیل‌ها مورد توجه است.
شرنگ آمیز شد کامم ز کام خویش ناکامم که شاید بر دهد کامم جدا گشته ز خواب و خور
تحفه رنگ آمیزی خجلت بس است گر به درگاه شفاعت می برند
ببوی باده بر آمیز نکهت گل را که شب بروز بر آمیخت صبح رنگ آمیز
اکثر دانشمندان بر این عقیده هستند که اسید فاست بودن این ارگانیسم‌ها به خاطر نفوذ پذیری انتخابی دیواره سلولی باکتری است. دیواره سلولی آن‌ها دارای مقداری موم است که آن‌ها را در برابر اسید الکل مورد استفاده در رنگ آمیزی مقاوم می‌سازد. برای مثال می‌توان مایکوباکتریوم ها و نوکاردیاها را نام برد.
ای زلفت از نیرنگ و فن کرده مرا بی خویشتن شد خون چشمم چشمه زن از چشم رنگ آمیز تو
اردک‌ماهی‌ها می‌توانند تا ماکزیمم طولی معادل ۱۸۳ سانتیمتر رشد نمایند و به حداکثر وزنی معادل ۳۵ کیلوگرم برسند. گزارش شده‌است که این ماهی می‌تواند به سن ۳۰ سالگی برسد. آنها شکلی کشیده و اژدر مانند با سری نوک تیز و دندان‌های برنده همانند اغلب ماهی‌های شکارچی دارند. رنگ آمیزی آنها خاکستری – سبز با خال‌ها یا لکه‌های آشکار است. اشکال روی بدن اردک‌ماهی همانند اثر انگشت می‌باشد و هر کدام با شکل‌ها و الگوهای متفاوت می‌باشند.
برای کاربردهای رنگی و معماری کاربرد زیادی دارد و می‌توان از آن به عنوان رنگ آمیزی محیطی بتن‌ها استفاده کرد.
اشتیاق بی‌اندازهٔ شاگرد و تبحر استاد چنان کرد که اسماعیل‌زاده، هنرمندی خلاق و نقاشی صاحب قلم شد. وی۱۴ سال نزد استاد رمز قلم کشیدن و هنر رنگ آمیزی را آموخت؛ چنان‌که نقاشی‌های او خط و سبک و رنگ قلم استادش مدبر را می‌نمود. این همکاری از یک سو موجب گرایش نقاش مستعد و جوان به شیوه و شگرد استادش محمد مدبر شد و از سوی دیگرعامل رونق نقاشی‌های خیالی ساز مذهبی و شاهنامه‌ای نزد عامه مردم شد. شگفتا که او چه در دوران حیات استاد محمد مدبر و چه پس ازمرگ ایشان چنان تشابهاتی ازنظر رنگ و طرح با استاد مدبر آشکارساخت که بسیاری هنگام داوری تابلوهای آن دو درتشخیص صاحب آن دچاره حیرت و تردید می‌شدند چنان‌که امروز هم او را مدبر زنده (ثانی) نام نهادند.
مقادیر دی‌ان‌ای را می‌توان کمّی کرد. به این منظور ابتدا از طریق آنزیم محدودکننده برش ایجاد می‌شود. سپس نمونه وارد ژل آگارز می‌گردد. پس از رنگ آمیزی آن با اتیدیوم بروماید یا رنگ‌های دیگر و مقایسه شدت باند دی‌ان‌ای با یک دی‌ان‌ای با غلظت معلوم می‌توان به مقدار کمی دی‌ان‌ای دست یافت.
آویخته در هوای جان آویزت بی رنگ شدم ز عشق رنگ آمیزت
این اثر بیشتر توصیفی بوده و در آن تصاویر صوتی تا حد امکان بیانگر فضای شعر و کلمات می‌باشند. رنگ سبز، آب، دشت، کوه، اندوه و حالات عرفانی به وسیله رنگ آمیزی مختلف سازها، پاساژها و افه‌های ارکستری به تصویر کشیده می‌شوند. توجه به رنگ صوتی خالص هر یک از سازها و «هارمونی مُدال» و تلفیق آن با نغمه‌های «موسیقی سنتی» و هم‌چنین نحوه بکارگیری جدید «آواز سُلو» از دیگر ویژگی‌های این اثر است. بنابراین نقش ارکستر و ترکیبات مختلف سازها اهمیت خاصی یافته و برخلاف نحوهٔ اجرایی موسیقی سنتی و دیگر انواع موسیقی ایرانی، موسیقی خالص ارکستری با قسمت‌های آوازی در مقام یکسانی قرار گرفته و هیچ‌کدام بر دیگری ارجحیتی ندارند.
عشق در یک لحظه صد آدم کند عشق رنگ آمیزی عالم کند
یکی از کاربردهای محبوب در صنعت خودروسازی است که از آن برای رنگ آمیزی خودکار آینه های دید عقب در شرایط نوری مختلف استفاده می شود.
اکتینومیست‌ها هوازی را می توان بر اساس رنگ آمیزی اسید فست طبقه بندی کرد.