مشتاقانه

معنی کلمه مشتاقانه در لغت نامه دهخدا

مشتاقانه. [ م ُ ن َ / ن ِ ] ( ق مرکب ) بطور اشتیاق و آرزومند دیدار. ( ناظم الاطباء ). مشتاق وار. آزمندانه.

معنی کلمه مشتاقانه در فرهنگ عمید

همراه با اشتیاق و آرزومندی.

معنی کلمه مشتاقانه در فرهنگ فارسی

بطور اشتیاق و آرزومند دیدار

جملاتی از کاربرد کلمه مشتاقانه

آه مشتاقانه گاهی برکشند گه بسوی راه مقصد سرکشند
بر آرد بانگ مشتاقانه فایز که ما را وصل یار از هر چه بهتر
این مجموعه زندگی روزمره کارمندان اداره‌ای در اسکرانتون، پنسیلوانیا در شرکت ساختگی داندر میفلین را به تصویر می‌کشد. در این قسمت، مایکل اسکات (استیو کارل) نگران می‌شود که آیا داندر میفلین او را در برنامه آموزشی آزار جنسی قرار داده‌است یا نه. در همین حال، پم بیزلی (جنا فیشر) مشتاقانه منتظر آمدن مادرش است و دوست نفرت‌انگیز مایکل، تاد پکر (دیوید کوچنر) روزش را در اداره می‌گذراند.
کتاب‌های او به‌احتمال زیاد از زمرهٔ آثاری بوده که انتشار گسترده داشته و به‌ویژه شیعیان، آن‌ها را مشتاقانه می‌خوانده‌اند. برخی از تألیفات به‌دست‌آمده که منسوب به اوست، ظاهراً پاکسازی‌های بسیار آزاد متأخری است که به‌مرور زمان تفاوت‌های بیش‌تری با متن اصلی پیدا کرده است. با این حال این آثار دارای هسته‌ای اصلی و در برخی جاها شامل متن تغییرنیافته است، چنانچه فردیناند ووستنفلد در مورد هر ۲ کتاب مقتل‌الحسین و المختار الثقفی این نکته را دریافته است.
غبار هستی از دامن چه مشتاقانه افشاندی بآب زندگی کردی تو الحق شست و شوی خود
نه تو اندر حرم گنجی نه در بتخانه می‌آیی ولیکن سوی مشتاقان چه مشتاقانه می‌آیی
خلبان پیشین اف-۸۶ سیبر، جری نوئل هابلیت، هنگامی که برای نخستین بار اف-۱۰۵ را دید از بزرگی آن وحشت زده شد. دست او حتی با بالا پریدن هم به لبهٔ مکش هواپیما نمی‌رسید. اف-۱۰۵ اتاقک خلبان جاداری داشت که دارای دید خوبی به بیرون بود. یادگیری و کار کردن با سیستم‌های الکترونیکی پیشرفتهٔ آن آسان بود. برخاست و فرود با سرعت ۳۷۰ کیلومتر در ساعت انجام می‌شد. واکنش اولیهٔ جامعهٔ خلبانان جنگنده به این هواپیما چندان مشتاقانه نبود، ولی جنبهٔ مثبت اف-۱۰۵ مانند کنترل‌ها، کارآیی بالای آن در سرعت بالا و ارتفاع کم و ابزار الکترونیکی آن برخی از خلبانان را به خود جلب کرد.
والس مری که بعدها سفیر آمریکا در ایران شد، در اوت ۱۹۴۲ مرداد ۱۳۲۱ اظهار داشت که بزودی در موقعیت اداره واقعی ایران از طریق بدنه عظیمی از مستشاران آمریکایی قرار خواهیم گرفت که دولت ایران مشتاقانه به دنبال آن‌هاست و دولت بریتانیا به شدت آن‌ها را توصیه می‌کند.
و یا بند از دل دیوانه بر گیر خوشی فریاد مشتاقانه برگیر