رمزنگاری
معنی کلمه رمزنگاری در فرهنگستان زبان و ادب

رمزنگاری

معنی کلمه رمزنگاری در فرهنگستان زبان و ادب

{cryptography} [رایانه و فنّاوری اطلاعات، رمزشناسی] تبدیل یک متن آشکار به متنی رمزی شده با استفاده از کلید به منظور حفاظت از داده های مهم در بربر مهاجمان و تأمین محرمانگی یا یکپارچگی یا احراز اصالت پیام یا شناسایی یک هستار

معنی کلمه رمزنگاری در دانشنامه عمومی

رمزنگاری دانشی است که به بررسی و شناختِ اصول و روش های انتقال یا ذخیرهٔ اطلاعات به صورت امن ( حتی اگر مسیر انتقال اطلاعات و کانال های ارتباطی یا محل ذخیره اطلاعات ناامن باشند ) می پردازد.
رمزنگاری استفاده از روش های ریاضی، برای برقراری امنیت اطلاعات است. دراصل، رمزنگاری دانش تغییر دادن متن پیام یا اطلاعات به کمک کلید رمز و با استفاده از یک الگوریتم رمز است. به صورتی که فقط شخصی که از کلید و الگوریتم آگاه است می تواند اطلاعات اصلی را از اطلاعات رمزگذاری استخراج کند و شخصی که از یکی یا هر دوی آن ها آگاهی ندارد نمی تواند به اطلاعات دسترسی پیدا کند. دانش رمزنگاری بر پایه اصولی مانند نظریهٔ اطلاعات، نظریهٔ اعداد و آمار بنا شده است و امروزه به طور خاص در علم مخابرات بررسی و استفاده می شود. برابر رمزنگاری در زبان انگلیسی واژه Cryptography است، که برگرفته از دو واژه زبان یونانی Kryptos به مفهوم «پنهان» و Graphien به معنای «نوشتن» است.
در رمزنگاری، وجود اطلاعات یا فرستادن پیام به هیچ وجه پنهان نیست، بلکه ذخیره اطلاعات یا فرستاده پیام مشخص است، اما تنها افراد مورد نظر می توانند اطلاعات اصلی را بازیابی کنند. بالعکس در پنهان نگاری، اصل وجود اطلاعات یا فرستاده پیام محرمانه، پنهان نگاه داشته می شود و غیر از طرف فرستنده و طرف دریافت کننده کسی از فرستاده پیام آگاه نمی شود.
در رمزنگاری محتویات یک متن به صورت حرف به حرف و در بعضی موارد بیت به بیت تغییر داده می شود و هدف تغییر محتوای متن است نه تغییر ساختار زبان شناختی آن. در مقابل، کدگذاری تبدیلی است که واژه ای را با یک واژه یا نماد دیگر جایگزین می کند و ساختار زبان شناختی متن را تغییر می دهد.
ریشهٔ واژهٔ Cryptography برگرفته از یونانی به معنای «پنهان نوشتن متون» است. رمزنگاری پیشینهٔ طولانی و درخشان دارد که به هزاران سال پیش برمی گردد. کارشناسان رمزنگاری بین رمز و کد تمایز قائل می شوند. رمز عبارت است از تبدیل کاراکتر به کاراکتر یا بیت به بیت بدون آن که به محتویات زبان شناختی آن پیام توجه شود. در مقابل، کد تبدیلی است که واژه ای را با یک واژه یا علامت دیگر جایگزین می کند. امروزه از کدها استفادهٔ چندانی نمی شود اگر چه استفاده از آن پیشینهٔ طولانی و پرسابقه ای دارد. موفق ترین کدهایی که تاکنون نوشته شده ابداع شده اند توسط ارتش ایالات متحده و در خلال جنگ جهانی دوم در اقیانوس آرام بکار گرفته شد.
رمزنگاری (کتاب). رمزنگاری: چگونه شورشیان قانون، حریم خصوصی در عصر دیجیتال را پایمال کردند کتابی دربارهٔ رمزنگاری است که توسط استیون لوی نوشته شده و در سال ۲۰۰۱ منتشر شد. لوی جزئیات پیدایش رمزنگاری کلید عمومی، امضاهای دیجیتال و مبارزه بین آژانس امنیت ملی ( NSA ) و " سایفرپانک ها " را شرح می دهد. این کتاب جزئیات ایجاد استاندارد رمزگذاری داده ( DES ) ، آراس ای و تراشه کلیپر را بیان می کند.

معنی کلمه رمزنگاری در دانشنامه آزاد فارسی

رمزنگاری (cryptography)
علم نوشتن و خواندن رمزها. برخی از این گونه رمزها عبارت اند از رمزهای ماشین رمزساز آلمانی در جنگ جهانی دوم (اِنیگما)، رمز کارت های اعتباریِ اینترنت برای انتقال اطلاعات ، و رمزهایی که برای پیام های محرمانه در پست الکترونیکی به کار می روند. متن رمزنشده (متن ساده ) با فرآیند رمزگذاری به صورتی غیرقابل خواندن ، با نام متن رمزی ، تبدیل می شود. گیرنده باید متن را پیش از خواندن رمزگشایی کند. فرآیند رمزگشایی را تحلیل رمز می نامند. هیچ یک از روش های رمزگذاری کاملاً غیرقابل نفوذ نیست، اما تحلیل رمزِ پیامی که خوب رمزگذاری شده باشد، بسیار وقت گیر، پیچیده، و تقریباً ناممکن است. با توسعۀ اینترنت و تجارت الکترونیکی، رمزگذاریِ خوب نیز افزایش یافت . در بیشتر سیستم های رمزنویسی اینترنت از کلیدهای رقمی برای رمزگذاری و رمزگشایی پیام ها استفاده می کنند. در رمزنویسی با کلیدهای متقارن، فرستنده و گیرنده از کلیدهای یکسانی استفاده می کنند. نمونه ای از این نوع رمزنویسی استاندارد رمزگذاری داده (دی ای اِس) است که دولت امریکا به کار می برد. در رمزنگاری دو کلیدی، هر طرف دو کلید دارد: کلید عمومی برای رمزگذاری پیام، و کلید خصوصی برای رمزگشایی آن. نرم افزار پی جی پی، برنامه ای رایج، کارآمد، و رایگان برای استفاده های غیرتجاری در رمزنویسی کلید عمومی است. برای محافظت بیشتر از پیام های رمزی ، آن ها را در میان فایل های بزرگ گرافیکی ، صوتی یا تصویری پنهان می کنند. این فن را استتار رایانه ای می نامند. بسیاری از دولت ها سیستم های رمزنویسی قوی را تهدیدی برای امنیت ملی خود می دانند، زیرا در این صورت خواندن مخفیانۀ پیام ها برای مأموران امنیتی ناممکن می شود. در امریکا، نرم افزار رمزگذاری قوی سلاحی تلقی می شود که مشمول مقررات مبادلۀ بین المللی اسلحه ، و صدور آن غیرقانونی است . به علاوه ، باید کلیدهای رمزگشایی سیستم تراشۀ کلیپر، که در ۱۹۹۴ عرضه شد و برای رمزگذاری در وسایلی مانند تلفن همراه به کار می رفت ، در دسترس مقامات قضایی مسئول قرار می گرفت. در سال ۲۰۰۰، دولت انگلستان قانونی تصویب کرد که طبق آن مالکان کلیدهای رمزگذاری داده موظف اند آن ها را به پلیس یا سرویس های امنیتی تسلیم کنند.

معنی کلمه رمزنگاری در ویکی واژه

مربوط به رمزنگار، رمز گذاری شده، کُد گذاری شده.
حوزه: [رایانه و فنّاوری اطلاعات، رمزشناسی]: تبدیل یک متن آشکار به متنی رمزی‌شده با استفاده از کلید به‌منظور حفاظت از داده‌های مهم در بربر مهاجمان و تأمین محرمانگی یا یکپارچگی یا احراز اصالت پیام یا شناسایی یک هستار.

جملاتی از کاربرد کلمه رمزنگاری

در سال ۲۰۱۱، ۲۴۰ نفر در مرکز اروپایی رمزنگاری آژانس امنیت ملی، به نام «مجتمع دگر» کار می‌کردند. مجتمع دگر در پردیس نظامی آمریکا در گریزهایم، نزدیک فرانکفورت آلمان است. یک گزارش سال ۲۰۱۱ آژانس امنیت ملی نشان می‌دهد که مجتمع دگر، مسئول «بزرگ‌ترین واکاوی و بهره‌وری [اطلاعاتی] در اروپا» است و بر اولویت‌های گوناگون، شامل آفریقا، اروپا، خاور میانه، و عملیات ضدترویستی تمرکز می‌کند.
ارزهای رمزنگاری آتریوم و بیتکوین از نظر ماهیت کاملاً شبیه هم هستند و مرجع واحد خاصی ندارند که بتوان معاملات بین دو طرف را تأیید نمود، بنابراین هرکسی می‌توانید این کار را انجام دهد. برای تأیید معاملات در بیت کوین باید ثابت کنید که کار را انجام داده‌اید. اشخاصی که اینکار را با موفقیت انجام دهند (ثابت کنند که برخی از کارها را انجام داده‌اند)، می‌توانند معاملات را به دفترچه توزیع شده بلاک چین اضافه کنند و بیت کوین پاداش بگیرند. این فرایند به عنوان ماینینگ نیز شناخته می‌شود.
در واژه‌نامه مریم-وبستر رمز ارز به صورت «هرگونه ارزی که تنها به صورت دیجیتالی وجود دارد، معمولاً صادرکننده یا تنظیم کننده مرکزی ندارد، اما از سامانه توزیع شده برای ذخیره تراکنش‌ها و مدیریت انتشار واحدهای جدید استفاده می‌کند و برای ممانعت از جعل و تراکنش‌های متقلبانه بر رمزنگاری تکیه دارد» تعریف شده‌است. در واژه‌نامه آکسفورد ابتدا در سال ۲۰۱۴ رمزارز همان ارز دیجیتالی تعریف شده بود که در آن از فنون رمزنگاری برای قانونگذاری تولید واحدهای جدید ارز و تأیید انتقال وجوه استفاده می‌کند و مستقل از یک بانک مرکزی وجود دارد اما امروزه هر گونه سامانه پول الکترونیکی که برای خرید و فروش آنلاین استفاده می‌شود و نیازی به بانک مرکزی نداشته باشد را رمزارز تعریف می‌کند.
شینر بلوفیش را به عنوان یک الگوریتم همه منظوره به عنوان جایگزینی عاری از مشکل و محدودیت‌های برقراری ارتباط با الگوریتم‌های دیگر، برای استاندارد رمزنگاری داده‌ها قدیمی طراحی کرد. زمانی که بلوفیش منتشر شد بسیاری از طرح‌های دیگر گرفتار قانون ثبت اختراع بودند یا جز اسرار تجاری-دولتی محسوب می‌شدند. شینر اعلام کرد که، "بلوفیش ثبت نشده‌است، و در تمام کشورها این گونه باقی خواهد ماند. بدینوسیله الگوریتم در مالکیت عمومی قرار می‌گیرد و توسط هرکسی می‌تواند آزادانه استفاده شود."
الگوریتم‌های کلید عمومی، عناصر اصلی امنیتی در سیستم‌های رمزنگاری مدرن، برنامه‌ها و پروتکل‌ها هستند که در مورد محرمانگی، صحت و عدم انکارپذیری ارتباطات الکترونیکی و ذخیره‌سازی داده اطمینان می‌دهند. آن‌ها مطابق استانداردهای مختلف اینترنت از جمله امنیت لایه انتقال
سامانه تور پیاده‌سازی از روش مسیریابی پیازی است که در آن اطلاعات رمزنگاری می‌شوند و از داخل شبکه‌ای از سامانه‌ها که به وسیلهٔ کاربران داوطلب در نقاط مختلف جهان راه‌اندازی شده‌است، عبور داده می‌شوند.
ضرب کردن متن رمزنگاری شده در یک عدد تصادفی قبل از عملیات به توان رسانی
در فوریه‌ی ۲۰۱۵ بانک مرکزی اروپا اعلام کرد «طرح‌های پول مجازی، مثل بیت‌کوین، نه تنها شکل‌های کامل پول که معمولاً در ادبیات اقتصادی تعریف می‌شوند نیستند، بلکه پول‌های مجازی از دیدگاه حقوقی هم پول یا ارز نیستند. با این حال، پول مجازی می‌تواند جانشینی برای اسکناس‌ها و سکه‌ها، پول غیررسمی و پول الکترونیکی در موقعیت‌های پرداختی به خصوصی باشد.» در گزارشی در سال ۲۰۱۹ بانک مرکزی اروپا نگرانی‌هایی در ارتباط با «دارایی‌های رمزنگاری‌شده که فرصتی برای شرکت‌کنندگان ناشناس در همه‌ی انواع فعالیت‌های غیرقانونی تأمین می‌کنند» ابراز کرد.
الکندی در قرن نهم میلادی در مقاله ای در مورد رمزگشایی پیام‌های رمزنگاری شده روشهای رمز و رمزگشایی را شرح می‌دهد.